Netwerk adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis07101974

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2004
Ik heb het volgende probleem met mijn netwerk.

Ik heb een fritzbox waarop internet binnen komt met een ip adres van 192.168.178.1 en deze geeft aan mijn draytek router het adres 192.168.178.10 via de wan poort.

De draytek geeft aan alle apparatuut het volgende adres 192.168.3.2 en verder (.1 is de draytek zelf). De draytek heb ik nodig voor mijn firewall en mijn vpn verbinding met kantoor.

De uitgifte gebeurd allemaal via DHCP. Tot nu gaat alles goed en werkt ook alles.

Nu sluit ik een vigor phone aan en krijgt het netwerk adres 192.168.3.10 en nu kan ik deze telefoon niet aanmelden op de IPBX van de fritzbox omdat deze een adres moet hebben met de range van de fritzbox. Dus ik moet een adres creeeren van 192.178.168.5.

Als ik dit handmatig in stel in de telefoon is deze helemaal niet meer te bereiken.

Hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen,

Alvast bedankt.

Dennis van Driel
:evil:

Doe het dan anders: Degradeer de Draytek tot een switch/accesspoint ipv. een router. Hierna is er nog maar 1 netwerk, namelijk het Fritzbox netwerk (192.168.178.x)

Zie hieronder hoe je dat zou kunnen doen. Zo te zien zijn de ip-adressen 192.168.178.2 t/m 192.168.178.9 beschikbaar om vast toe te kennen aan de Draytek (stap 7 in de instructie).

Belangrijk: Je VPN-functionaliteit in de Draytek raak je kwijt, dus zul je vanaf je pc een vpn-verbinding moeten gaan maken dan. En een firewall heb je dan ook niet, maar ik neem aan dat je de Fritzbox ook als firewall kunt gebruiken.

Je kunt je Draytek router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Fritzbox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Draytek van de Fritzbox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Draytek.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Draytek, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Draytek.
5. Zet DHCP serving uit op de Draytek
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Draytek uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Draytek een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Fritzbox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Fritzbox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Fritzbox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Fritzbox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Draytek.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Draytek bedraad met een LAN poort van de Fritzbox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Fritzbox ipv. de Draytek.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Draytek nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Draytek].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Draytek zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Fritzbox.
Je hebt dus de Draytek als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Geen optie

Dit is geen optie aangezien de firewall van de Fritzbox slecht is en de hardware matige VPN verbinding verplicht is van mijn werk.

Iemand een andere oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.

Dennis

Je zegt dat je hem 192.178.168.5 hebt gegeven. Ik neem aan dat het een typfoutje is en dat op de telefoon 192.168.178.5 is ingesteld?

Met bovenstaand adres gaat het niet werken als je de telefoon op de Draytek aansluit. Wel als je hem in de Fritzbox prikt.

Moet je vanaf de PC een verbinding met de telefoon hebben?

type fout

Het is inderdaad een type fout.

Ik heb de Fritzbox en Draytek in de meterkast staan en in mijn kamer een switch. Er loopt maar 1 kabel naar mijn kamer.

Ik kan dus niet mijn telefoon rechtstreeks plaatsen op mijn Fritzbox (had natuurlijk al mijn problemem opgelost)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan