Netwerk-boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiederikvH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
437
Ik zou graag eens weten hoe een netwerkboot precies te werk gaat. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een computer te hebben zonder HD en deze een OS te laten booten vanop een andere PC? Ik zou dit namelijk graag eens uittesten. Mijn vader zijn oude pc's HD is stuk, dus mocht ik die PC gebruiken als ik kon... Het is een Pentium 133. En ik heb een win95 installatie-cdrom. Verder geraak ik voorlopig nog niet echt.
 
Het is inderdaad mogelijk om dan te starten met een pc zonder een harde schijf, maar dit word alleen gebruikt in het bedrijfsleven, waar het niet vertrouwd is om een harde schijf in een pc te zetten i.v.m betrouwbare gegevens.

Als je dit echter in een thuissituatie wil testen ben je ten eerst een image nodig van de computer waar je op werkt, dus een besturingssysteem compleet met alle drivers en programma`s, dit moet je opslaan op een server. verder moet je beschikken over een moederbord die de functie om te starten van een netwerk ondersteund, en natuurlijk over een (linux)server waar de image op gezet word. dan moet je zorgen dat je ethernetkaart de server kan vinden, dus op de server moet je DHCP ingeschakeld hebben, dan moet je ervoor zorgen dat je server een ip adres kan uitdelen aan een enkele ethernet kaart. verder moet je een script maken die uitgevoerd moet worden op de clients.

Uiteindelijk, om het besturingssysteem draaiende te krijgen, moet een root bestandssysteem worden toegewezen. Dan is het makkelijk als je een linux server hebt. Het protocol dat Linux en andere Unixes gebruiken is normaal gesproken Network File System (NFS), hoewel andere keuzes mogelijk zijn. In dit geval hoeft de code niet in de ROM aanwezig te zijn, maar kan deel zijn van het besturingssysteem zijn dat we zojuist hebben gedownload. Echter, het besturingssysteem moet in staat zijn om het root bestandssysteem te draaien, dus NFS, in plaats van een harde schijf. Linux heeft de benodigde configuratie variabelen voor het maken van een versie die dit ondersteund.
 
Het is dus best ingewikkeld om dit voor elkaar te krijgen, en in een thuissituatie al helemaal niet. bij een bedrijf zijn er systeembeheerders weken bezig om zoiets voor elkaar te krijgen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan