Netwerk bouwen voor thuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

desolate

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Berichten
219
Eerste keer dat ik een netwerk maak. Ik heb 2 pc'sd en een laptop, allen XP, pc's met een kabel en laptop met een wireless verbuinding geknoopt aan de router en toegang gegeven tot internet. Nu wil ik ook bestanden uit gaan wisselen, en heb dus de wizzard thuisnetwerk gevolgd. Diskette in de pc en laptop ... alles gaat goed. Maar nu: ik heb kennelijk nog een stap gemist, want hoewel allen bestanden\mappen delen, zie ik de bestanden van de een niet bij de ander terug. wat moet ik nog meer doen om er voor te zorgen dat ik een en ander ook echt kan delen?
 
Laatst bewerkt:
alle computers melden zich wel met dezelfde naam en wachtwoord aan.
zet anders het gast account eens op alle computers aan.
 
beginner .....

In de wizzard heb ik het THUISNETWERK genoemd, en alle pc's gebruiken die naam. Wat bedoel je met een gastaccount?
 
in het configuratiescherm staat een icoontje met daarbij gebruikers.
Kijk eens of je daar het gastaccount kunt aanzetten.
 
gastaccount

Gastaccount gaat over meerdere mensen op dezelfde computer, dat is niet wat ik zoek. Ik wil met mijn laptop de gedeelde bestanden van mijn vaste pc bekijken en bestanden uitwisselen. Ik zal de link van HCCnet eens bekijken
 
Link HCCnet

Bedankt voor de link, er staat het een en ander in. Onder meer om even te pingen. Wat blijkt? De pc ziet wel de laptop, maar de laptop niet de pc (timeout). Wat te doen? De Windows Firewall is op beiden uitgeschakeld, op de laptop stond nog een Norton firewall, die is ook uit.
 
Laatst bewerkt:
zet voor de grap op alle computers het gast account eens aan en kijk of je elkaar dan wel ziet.
het niet kunnen pingen kan verschillende oorzaken hebben.
als de computer opstart moet je dan een naam en wachtwoord ingeven of starten de computers zo door.
gebruik je een firewall op de computers zo ja welke.
 
het hoort gewoon te werken MET fire wal ,je moet in de firewall het ip adres van de andere pc op trusted zetten ik zit achter 2 firewalls en alles werkt
 
gastaccounts

Resultaat met gastaccounts is hetzelfde. Ik heb de firewalls uitgeschakeld. Wat me nu wel opvalt: ook al schakel ik de firewall uit, in het overzichtsscherm staat hij nog steeds als ingeschakeld. Eerst maar eens opnieuw opstarten dan maar?
 
- Vervolg -

Ik snap dat je binnen de Firewall aan kan geven welke IP-adressen wel toegang krijgen. Ik ben daar mee bezig maar loop er bij de Firewall van XP tegenaan dat hij vraagt naar een programma of een poort. Bij die poort kan ik mijn IP-adressen invoeren, maar ik heb geen idee wat het nummer van de poort is die ik op moet geven. Tips?
 
en je hebt bestand en printerdeling aanstaan bij je netwerkkaarten.

doe eens bij elke computer het volgende en zet de gegevens eens hier neer.

start
uitvoeren
type hier
cmd
dan een enter
type
ipconfig
geef een enter
plaats nu de gegevens eens hier.
 
gegevens

Daar gaan we dan:
Laptop
verbindingsspec. DNS achtervoegsel: reeks bizarre tekens
IP-adres; 192.168.1.100
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

PC1
verbindingsspec. DNS achtervoegsel: reeks bizarre tekens
IP-adres; 192.168.1.102
SUbnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1


PC2
verbindingsspec. DNS achtervoegsel: reeks bizarre tekens
IP-adres; 192.168.1.101
SUbnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

Nog even ter toevoeging:
bij de laptop zie ik wel de andere 2 pc's maar mag ik ze niet benaderen
bij de pc's zie ik wel dat er een netwerk is maar mag ik het netwerk niet benaderen (dus een stap minder ver dan de laptop)

Overigens wordt ook aangegeven:De lijst met servers is momenteel niet beschikbaar
 
Laatst bewerkt:
Die bizare tekens moeten wel bij alle drie hetzelfde zijn.
bij mij is dat THUIS zo heet mijn netwerk.
de ip adressen zijn goed.
Heb je al mappen gedeeld.
zo nee klik met rechtermuisknop op een map en kies dan voor delen.
de windows firewalls staan uit.
Pingen heb je ook al gedaan ??
 
vervolg

Ok ... vraag me niet hoe of waarom, maar kennelijk is het me nu wel gelukt om de XP firewall uit te schakelen. En inderdaad: nu kan ik alles bereiken. Opgelost dus. Resteert mijn vraag: hoe kan ik de firewall van XP zo configureren dat hij aanstaat en een uitzondering maakt voor de twee andere pc's? Windows vraagt om een poortnummer? Hoe werkt dit?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de verbinding staan zoals in de bijlage.
 
Laatst bewerkt:
bedankt!

Bedankt voor je hulp. Maar zoals je inmiddels kunt lezen is het nu wel gelukt de firewall van XP echt uit te zetten. Dat bleek het probleem te zijn. Wat ik nu nog moet doen is de firewall aanzetten en mijn pc's als uitzondering aangeven. Ik weet waar dat moet, aar Windows vraagt dan ook om een poort. En die poort ... dat weet ik dan weer niet.
 
netwerk verkeer via poort 80
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan