netwerk hardeschijf vanop afstand openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicolaicaryn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 sep 2010
Nu ben ik even ten einde raad! Sinds enkele dagen ben ik in bezit van een LaCie networkspace 2. Tot op heden werkt deze super, dus daar geen probleem. Ik heb de hdd reeds ingesteld voor het gebruik binnen mijn home netwerkje en wou ik de Remote Access instellen zodat ik vanop school mijn bestanden erop kan zetten en zo het over en weer gesjow met usb-sticks kan vermijden. Gelukkig heeft LaCie een duidelijke video-tutorial die je makkelijk en netjes uitlegt hoe je via www.dyndns.org alles opzet. Tot zover lijkt alles goed te lukken. Ook de hdd laat zich makkelijk en snel instellen voor het gebruik van buitenaf. Je hoort me al aankomen het enige wat niet echt wil meewerken (denk ik) is de route. (philips wifi CPWBS054 "belgacom router") tot gisteren kreeg ik deze maar niet ingesteld om een poort open te zetten. Nu veronderstel ik dat dit gelukt is (zie bijlage) en heb ik verbinding met de hdd via men internetbrowser maar dit enkel in men eigen netwerk. Zodus nu ben ik ten einde raad.

Waarom kan ik verbinding maken met de hdd in eigen netwerk en niet vanuit een ander netwerk?
* voor de duidelijkheid nog even de verbinding word instant gebracht via de ingestelde url op dyndns.com en niet via het intern IP

Kan het dat de des betreffende poort nog steeds niet open staat? zo ja, hoe krijg ik die dan wel open?

alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

• Router Port forwarding.jpg
    Router Port forwarding.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 77
Ik ken je router niet, en de handleiding is niet gemakkelijk te vinden.

Wat meestal fout is in een setup zoals waar jij het over hebt is dat vergeten is op de NAS (in jouw geval de Lacie dus) het ip-adres van de standaardgateway goed in te vullen. Staat die niet goed ingevuld, dan kan er geen verkeer naar buiten (dus naar Internet, dus naar jouw school etc.), maar intern verkeer werkt dan wel.

Andere tip: Vlgs. mij heeft Belgacom in de voorwaarden staan dat alle poorten < 1024 niet bereikbaar zijn vanaf Internet. Dus kan het best zijn dat je portforwarding etc. in orde is, maar dat Belgacom de communicatie onmogelijk maakt. Kijk dat na.

Meer tips heb ik niet zónder gezien te hebben welk ip-adres jouw computer thuis heeft en een schermafdruk wat de tcp/ip instellingen van de Lacie zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je kan inderdaad gelijk hebben rond hoe de gateway ingesteld is. Zoals zichtbaar is in bijlage is deze geconfig door DHCP. Nu ben ik vrij zeker dat mijn router geen DHCP ondersteunt (toch geen menu'tje van te vinden) Er is ook de keuze om deze handmatig te configureren. Nu heb ik geen idee welke gegevens ik daar moet invullen noch waar ik de gegevens zou kunnen terug vinden.

ps niet letten op het gegomde deen in de host. Deze is wel degelijk juist ingevuld maar niet het hele internet moet dit zien...

nogmaals alvast bedankt voor de hulp!

Bijlagen

• dashboard gateway.jpg
    dashboard gateway.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 71
Zoals je ziet is toegekend via DHCP aan LaCie:
192.168.1.4 als ip-adres
255.255.255.0 als subnetmasker
192.168.1.1 als DNS-server
192.168.1.1 als standaardgateway

Als in jouw thuis-pc óók 192.168.1.1 als DNS server en ook (vooral) als standaardgateway is ingesteld, dan lijkt dat dus in orde. Het probleem zo dan dus nog kunnen liggen in
a. Firewall in je router
b. Beperking die je provider heeft ingesteld m.b.t. ontoegankelijkheid van TCP/UDP poorten onder 1024.

PS: Graag de volgende keer reageren op alle tips, dus niet alleen op (in dit geval) het verhaal over standaardgateway(!!)

Succes,

Tijs.

oeps!!!

Blijkbaar ondersteunt mijn router dus wel HDCP! onderaan bij status is er wel degelijk een HDCP log te vinden... Dus ben ik opnieuw even ten einde raad...

router

router status: zie bijlage

tijdens de drukte van het schrijven werd er dus opnieuw gepost... blijkt nu dat het wel degelijk aan de provider ligt. Kan ik daar iets aan doen? Of is dit van hoger hand geregeld?

Bijlagen

• router DHCP.jpg
    router DHCP.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Als je provider dit in zijn voorwaarden heeft staan dan kun je er niets aan doen.

Enige wat je kunt doen is een poortnummer gebruiken dat hóger ligt dan 1024.

Als ik het goed zie is het mogelijk om poorttranslatie te doen (zie deze handleiding, pagina 28/29).
Dan zou je dus een service met Public Port TCP/2000 instellen en als Private IP/Port 192.168.1.4/80

Je moet dan dus via http://<publieke ip-adres>:2000 extern bij de webinterface van je NAS kunnen komen.

Voor FTP (als je NAS het ondersteund) zou je iets vergelijkbaars kunnen proberen (natuurlijk een andere public port kiezen, bijv. 2010 en als Private IP/Port 192.168.1.4/21). Of dat goed werkend te krijgen is betwijfel ik, maar proberen kan altijd.

Tijs.

opgelost

dank je voor je hulp! die laatste tip heeft het probleem verholpen. Door gewoon achter mijn url :2000 in te geven en de router in te stellen zoals uitgelegt kan ik nu de netwerkHDD openen van gelijk waar.

dus nogmaals dank je voor alle tips!

Nico

Mooi dat het geholpen heeft.

Graag de vraag nog afmelden: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk (bijna) bovenaan deze webpagina [die met Zet status opgelost Onderwerp-opties etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan