netwerk lukt niet misschien Netbeu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

petern

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2001
Hallo beste mensen,

Ik probeer al een poosje een netwerk op te zetten tussen 2 pc's 1 met xp de ander met 98 SE.
in beide zit een ethernetkaart, er zit een sitehub van sitecom bij.
Alles heb ik aangesloten en via xp netwekt instellen gedaan, op de andere pc de gemaakte diskette gedraaid, maar niets helpt. ook handmatig instellen werkt niet. Het maakt ook niet uit of ik IP automatisch doe of invoer.
Nu hebben ze mij verteld dat Netbeu een hoop kan doen, maar die kan ik in XP nergens vinden.
Is er iemand die mij op een redelijk simpele manier kan vertellen wat ik moet doen?
Alvast bedankt.

NetBEUI wordt officieel niet meer ondersteunt door Windows XP, het staat wel op cd maar of dat nou wat helpt... Weet je zeker dat het geen hardware probleem is? Branden de goede lampjes op de hub? Ziet Windows XP de verbinding? Werkt pingen helemaal niet? Geen firewall software zoals ZoneAlarm aanstaan?

Zou gewoon ook al moeten werken.. PC1 192.168.0.1
subnet 255.255.255.0.... PC2 192.168.0.2 en hetzelfde subnet .. wel even lid maken van de zelfde werkgroep en uiteraard bestanden en printer delen aan zetten .. verder je schijf.. (ven) delen. Als het echt niet lukt .. Netbeui staat op de XP cdrom... en anders kan ik het je mailen..

Groet LenBasic

netbeu

Hallo Lekkere kwal en Lenbasic
jeetje wat zijn jullie snel zeg.

Maar lekkere kwal eerst jij maar even, Ja alle lampjes op de hub branden die moeten branden.
Ik heb ook al een crosskabel geprobeerd, maar ook dat werkt niet.
XP ziet de verbinding niet en pingen lukt ook niet als ik ping krijg ik 3x time out.
Zowel xp als 98 zien elkaar niet.

Lenbasic, ik heb dat ipadres en submasker dus ingevoerd maar het werkt niet.
waar op de xp cd staat netbeu, ga ik dat toch eens proberen.

ik heb even geen XP cdrom bijdehand .. misschien lekkere kwal (toppie naam trouwens). denk ook dat er iets anders mis is. maar je kan het even proberen. khep hier wel een mapje netbeui op de pc staan.. maar dan moet ik ff email adres hebben..

Groet LenBasic

Je kunt ook even proberen om IPX/SPX protocol te instaleren op beide en eventueel even bestand en printerdeling opnieuw.
Misschien dat ze elkaar dan wel zien.

Btw als je IP adres en subnet in te tcp ingeeft moet je ook niet vergeten de Default Gateway in te stellen. :)

Nico

default gateway heb je alleen nodig om internet te delen via een hard of software matige router.. stel je voor, je hebt een router (hardware) die heeft een eigen ip nummer en dat moet je dan invullen bij default gateway maar heb je niet nodig om een netwerk aan de praat te krijgen..

Groet LenBasic

Als XP de verbinding niet ziet (dus zegt: "De kabel is niet aangesloten" ofzo), dan is er waarschijnlijk iets me hardware mis, en dat moet wel de netwerkkaart zijn (want je hebt ook andere kabels geprobeerd), dus zou ik die ff omwisselen met de win98 machine om te checken.

netwerk

Hallo Lekkere kwal, (hoe verzin je zo'n naam)

Ik ben inderdaad bang dat het aan mijn netwerkkaart kan liggen, ik ga dus eerst maar eens een paar andere plaatsen, ik heb er gelukkig nog 2 liggen dus dat gaan we eerst maar doen.

netwerk

Ben ik weer, een paar dagen ziek geweest dus kon niet eerder reageren.
Lenbasic, bedankt voor je netbeu, helaas heeft ook dit niet mogen werken, ik heb beide netwerkkaarten vervangen, de goede installatie disk gedraaid op de 98 pc, (xp hoefde hem niet) maar het lukt niet.
pingen naar zijn eigen, dus voor pc 1 192.168.0.1 werkt niet krijg ik time out idem voor de 98 pc.
De hub heb ik er tussen uit gehaald en een crosscabel ertussen gezet, maar dat werkt ook niet.

Lukt pingen naar 127.0.0.1 wel ?

Nico :)

mmmm, schiet mij maar lek. als je al niet eens naar jezelf kunt pingen. Probeer inderdaad die localhost optie even van buick. Je zou zeggen dat je IP stack is vernaggeld, maar omdat allebei de PC's het hebben lijkt me dat ook niet juist. ???????????

Gr. LenBasic

netwerk

Hallo Buick,

Nee pingen naar 127.0.0.1 werkt ook niet krijg 4x timeout bij opdracht.

Het vreemde is dat als ik de andere pc aanzet die 2 computertjes linksonder wel verschijnen en knipperen. op de 98 pc zie ik wel mijn xp pc staan, maar zodra ik die aanklik zegt hij "kan de naam pc1 (zo heet de xp pc) niet vinden". ook geeft de 98 pc zijn eigen naam weer (pc2)
de xp pc geeft alleen zijn gedeelde mappen (due ik op delen heb gezet) weer.
Ik heb vandaag alles op beide pc's verwijderd, de hd geformateerd en alles opnieuw geinstalleerd ook alle kaarten heb ik een andere plaats gegeven en opnieuw laten zoeken naar zijn juiste drivers, maar het probleem bestaat nog steeds ze zien elkaar niet.

Hallo Peter, ik denk dat iets met je beveiliging en machtigingen niet goed is. Je mappen op XP delen, beveiliging en machtigingen instellen, daarna kijken met W98 of je die PC1 kan zien

netwerk

Hallo mensen,

Ik heb inmiddels de moed opgegeven en de pc van 7 hoog het raam uit geknald.
Bedankt voor alle moeite die jullie genomen hebben.
Ik hoop als ik in de toekomst weer een vraag heb, weer net zoveel hulp te krijgen als nu.
nogmaals bedankt.
peter.

Je kan niet pingen naar 127.0.0.1 staat de machine dan wel aan, er is iets mis met je netwerkkaart.

Je moet sowieso naar jezelf kunnen pingen, koop een nieuw kaartje! Maximaal 15 euro!

Met vr. groet,

Snake

Hallo Snake,

Jazeker stond de pc aan.
Ik heb beide netwerkkaarten vervangen voor nieuwe en geen resultaat.
Het is allemaal erg raar, ik krijg rechts onderin 2 minitortjes (lan netwerk) met een kruisje erdoor, start ik de andere pc op dan verdwijnt het kruisje, je zou zeggen dat ik dan verbinding heb, maar nee ze zien elkaar niet.
Ik heb de moed opgegeven en me erbij neergelegt dat een netwerk niet werkt voor mij.
Groeten van Peter.

Dit moet je beslist niet doen opgeven, in principe is het heel makkelijk!

Als je alles weet over TCP/IP, dat is dus eigenlijk alles waar het om draait!

Als je me even mailt op snake22111981@hotmail.com
Dan mail ik je terug met de oplossing!

En kunnen we het allebei samen even doornemen!
En je hebt geen probleem, de helpdeskers hier helpen je wel!

Snake

Ze zien elkaar niet!
Dan is er echt iets fout met de ipadressen of subnetmask buiten dat was ik net effe met een router in de war, maar je hebt een hubje!

Probeer eerst eens internetverbinding te maken met XP machine, en vergeet effe die windows 98!

Dus XP - hub er tussen - verbinding met internet.
Als dit ontstaan is werkt het makkelijker en overzichtelijker, je weet dan zeker dat alles werkt, echter nog niet bij de Windows 98 machine, maar die kan je er na doen, en dan zou je echt moeten kunnen pingen!

Snake

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan