netwerk met 2 routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickyboy

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2002
Heb thuisnetwerkje met 4 pc's op 1 Linksys router BEF SR41
2 pc's draaien XPpro en de anderen WIN ME.
Kan zonder probleem internet delen, maar netwerk gaat moeilijker. Pc met XP en de 2 met ME kunnen zonder probleem met elkaar communiceren. Mijn laptop met XP (van het werk) kan ook op het internet en kan, hetzij beperkt, de mappen op de andere pc's zien. Omgekeerd lukt dit niet. Geraak vanop geen enkele pc, binnen op de laptop, ook heb ik alle mappen gedeeld en heb ik alle adm. rechten. Waarschijnlijk is het probleem dat de laptop op een ander domein inlogd (mag dit niet veranderen)

Wil nu een extra pc toevoegen aan het netwerk, maar router heeft maar 4 poorten, dus heb ik op 1 poort een ander router gekoppeld en daarop dan 2 pc's.

Internet delen op deze 5 pc's lukt zonder probleem, maar netwerk niet. Kan pc's die op de andere router staan niet zien en omgekeerd.
Er draaien (voorlopig) geen firewalls op de routers of op de pc's.
Is er een oplossing om hier een volledig werkend netwerk van te maken?

Nog dit...beide routers hebben een ander IP adres
192.168.1.1
192.168.2.1

Hmm waar heb je utp kabel in gedaan, in wan poort van 2 de router of gewoon 1 van de 4 normale poorten?

(waarom heb je eig niet gewoon een hub / switch gekocht dan? dat maakt het leven makkelijker en is ook nog is goedkoper)

Kabel aangesloten op WAN poort van 2de router.
Heb router gratis gekregen, vandaar.

Bedoeling is dat ik met elke pc onafhankelijk op het internet geraak en niet via een andere pc die dan ook op moet staan. Dacht dat dit enkel via een router kon en niet via hub. Of ben ik hier fout? Heb nog een hub liggen, kan ik het daar mee oplossen?
Een switch ken ik niet!

Heb zelf ook een router met daarnaast een WAP. Je kunt PC ook op IP adres vinden op deze manier werkt het bij mij ook op verschillende router ranges.

Zie bijlage voor meer info ivm het netwerk zoals het nu is aangesloten en zoals ik het graag had laten werken (indien mogelijk natuurlijk)

Bijlagen

• netwerk1.jpg
    netwerk1.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 47
In principe niet zoveel anders als een router met AP.
heb al eens zoeken gedaan naar computers en dan het ip adres ingegeven van en PC zie öp de andere zit ?
Voorts heb ik bij DNS servers beide ip adressen v/d resp routers ingevuld en als default gateway de router waar internet op binnenkomt.
Suc6

Lukt mij nog steeds niet!
Geraak met alle pc's op het net, maar beide routers en dus de pc's erachter kunnen elkaar niet zien in het netwerk. Kan dus ook de printer niet delen met alle pc's.
Wat doe ik fout? Waarschijnlijk de instellingen van de routers....maar wat?

Ik heb ook ooit het probleem gehad met WinXP Pro dat de PC's elkaar wel zagen maar je er niet bij kon komen.

Dit was op te lossen door 3 instelling te wijzigen (aangezien ik een engelse versie gebruik kan de vertaling soms niet helemaal kloppen):
1 - Bestand en printerdeling aanzetten maar ik neem aan dat dat al aanstaat
2 - In de gebruikersbeheer het gast account openzetten (deze staat standaard uit)
3 - Via uitvoeren het programma SECPOL.msc starten. en dat bij Lokale restricties, gebruikersrechten toewijzing en dan bij (zoiets van) 'Toegang tot deze computer via het netwerk niet toestaan' het gast account uit de lijst verwijderen (zodat alleen SUPPORT_388945a0 daar nog staat)

Ps. Een switch is een intelligente hub. Een hub verzend alle pakketjes naar al zijn poorten. Een switch kijkt voor welk MAC-adres het is en verstuurt het alleen over die poort waardoor de rest van het netwerk daar geen last van heeft.

aan i12no

Thanks voor de uitleg! Geraak nu al met de andere pc op de 2de router op de laptop van het werk.
Op de 1ste router kunnen alle pc's daarop ook met elkaar communiceren.

Nu nog de pc's van router 1 met deze van router 2 laten communiceren en omgekeerd en het probleem is volledig opgelost.
Opzoeken via IP adres lukt ook niet.
Wel kan ik vanop alle pc's het menu van beide routers opstarten! En ik geraak met alle pc's op het net.
Waarschijnlijk zit de fout in de instelling van beide routers...maar waar. Ken er (jammer genoeg) te weinig van.

Het probleem nu is dat je 1ste router (de Linksys) alle pakkettjes die niet binnen zijn subnet vallen naar de gateway stuurt.

Dus als je een ping stuurt naar 192.168.2.1 van het 192.168.1.0 netwerk (met de laatste 0 duid je aan dat het om een netwerk gaat) (oke ik weet dat dit niet altijd zo is, voor degene die wat verder in de IP-materie zitten. Het is afhankelijk van je Subnet :rolleyes: ) dan weet hij niet waar het naartoe moet en kijkt dan op internet. Je moet dus een routering naar het 192.168.2.0 netwerk aanleggen.

De makkelijkste oplossing is de 2de router (de SMC) te vervangen door je hub. Helaas heb je dan geen printerserver meer :(

Voor de routering moet ik nog ff de handleidingen door spitten. Kijk eens met tracert IP_adres waar de verbinding langs wil. of hij dus wel naar je 2de router gaat.

Dat je vanaf de Pc's aan de 1ste router via http://192.168.2.1 in de webbrowser het menu van de 2de router kunt zien is een beetje vreemd.

Eerst suc6,
I12no

I'll get back 2ya

Wat je kunt proberen is DMZ op de SMC-router aan te zetten. Dit zorgt er voor dat alle aanroepen naar die Router worden door gestuurd naar het IP-adres dat jij erachter invuld.

Normaal niet gebruiken als de router direct met het internet is verbonden!!!
Router2 zit in dit geval nog achter een andere router (router1).

Suc6,
I12no

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan