Netwerk met 3 pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freak girl

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2005
Berichten
165
hallo,

ik wil graag een netwerk aanleggen met 3 pc's.

de hoofdpc staat op zolder, op zolder staat ook de tweede pc
en de derde pc staat een verdieping lager.

wie weet hoe ik dit moet doen?
en waar moet ik dan de eventuele router aanleggen?

ik heb nu op de hoofd pc een lan internet verbinding van tiscali.

:rolleyes:

ps. heb ik nog een speciale kabel nodig?

ik heb trouwens ADSL internet.

op de hoofd zit XP home en op de andere twee prof.

waar moet ik de router plaatsten?
welke kabel heb ik nodig?

en moet ik als ik dit heb aangesloten nog iets op de computer instellen?
:)

sorrie,
maar hoe moet ik het trouwens doen met firewall?:rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In een thuisnetwerk heb je geen "hoofd" pc, dat krijg je als je met een server, domain en workstations gaat werken.

Je kunt ze gewoon allemaal aan de router knuppe, en de rechten uitdelen voor wie waar op mag, te beginnen met de netwerkwizard te draaien.

Een uitleg.
 
Uitgebreide netwerk info in de bijlage.
 
Laatst bewerkt:
Dus het is eigenlijk zo dat ik 3 kabels vanuit de drie
computers naar 1 router laat lopen. en dan de router aan het modem aansluit?

en dat moet allemaal gebeuren met UTP kabels?

:eek: is het goed?
 
Yep, of die op de 'tussenverdieping' met een draadloze netwerkkaart, maar dan moet je ook een wireless router hebben natuurlijk.
 
Draadloos is een optie wanneer je toch nog geen inkopen gedaan hebt. Ik het onlangs draadloos aangelegt om de hele dradenbrei eindelijk een uit de gaten in het plafond te kunnen trekken. 1 Router, 1 PCIkaartje en 1 usb stick. Alles van Sweex via www.routershop.nl voor iets minder dan 75 euri. Goedkoper heb ik het nog niet kunnen vinden.

Het aanleggen en instellen was minder dan een half middagje werk en dat is beduidend sneller dan wanneer je ook nog kabels naar je zolder moet trekken. Aanrader! :thumb:
 
Ps,

Een eventuele router bestaat niet; je hebt gewoon altijd een router nodig wanneer je meer dan 1 pc aan het internet wilt hangen.

Wat betreft instellen van je pc's; elke pc krijgt een eigen naam, "zolder" of "pa" of wat dan ook. Ze moeten ook dezelfde netwerknaam krijgen om elkaar te kunnen zien en bestanden uit te kunnen wissellen.

Routers hebben nagenoeg allemaal een firewall ingebouwd.
 
als je alles hebt aangesloten wat doe je dan?

dan moet je rechten geven ofzo hoe doe je dat?

en hoe geef je netwerknaam?

soms blokkeert een firewall van de computer toch dat er geen
netwerk kan komen?
 
Hoi,

.... liefde is zéker iets heiligs!

Ben je al aan de gang geweest?
Als je geen andere firewall gebruikt dan die van WinXP, is er niks aan de hand.
Als je een andere gebruikt, zou ik die - tijdelijk - uitschakelen als je 'aan het werk' gaat.
Als op de router en op de pc's de DHCP-server actief en/of ingeschakeld is, worden automatisch rechten (tot de router en internet) toegekend.
Een netwerknaam controleer, of wijzig je in eerste instantie in de setup van de router.
De manier waarop je in die 'setup' komt is afhankelijk van het merk en type router.
Hierna kan je de netwerknaam - per aangesloten 'werkplek' - wijzigen:
- rechtsklikken op 'Deze Computer' en in het snelmenu naar 'Eigenschappen'
- tabblad 'Computernaam'; klikken op de knop 'Wijzigen' en hier kan je de werkgroepnaam identiek maken aan die je in de router als netwerknaam hebt opgegeven.

Succes!
 
bedankt:thumb:

samenvatting:

ik schakel eerst de firewall van de computers uit.
dan stop in elke computer een UTP-kabel en laat de drie kabels vanuit de computers naar de router lopen. dan verbind ik de router met het modem (hoe verbind ik de router eigenlijk met het modem?).
als ik dat gedaan heb dan schakel ik de DHCP-server aan (zit er daarvoor een knopje op de router?). dan worden de rechten automatisch toegekend (zijn de rechten van elke computer gelijk? en kan je die nog veranderen? en hoe dan?). dan geef ik elke computer een netwerknaam (dat doe ik op elke computer?).

Ik hoorde dat ik ook op elke computer waar voor het eerst internet opkomt eerst nog iets op gedaan moest worden. want op twee van die computers heeft nog nooit internet gezeten. wat meot ik dan doen? en hoe doe ik dat?


:rolleyes:
 
De router verbind je met het modem dmv een netwerk kabel, ook wel een UTP-kabel danwel een patchcable geheten.

Je router benader je door in Internet Explorer danwel Firefox het ip-adres te typen. Meestal iets als http://192.168.1.1 Dit staat ook in de handleiding van je router.

Een andere manier om achter je ip-adres van je router te komen is de volgende:

ga naar [start], [uitvoeren]. Typ hier: cmd en klik op enter. Je hebt nu een "dos" venster voor je. Typ hier ipconfig en enter weer. Je ziet nu een overzicht waarbij je de term "standaardgateway" ziet. Hier staat je ip adres achter. Typ dat in je InternetExplorer of Firefox om in je router te komen.

Wanneer er gevraagd wordt naar een wachtwoord probeer dan: admin dat werkt in de meeste gevallen als standaard wachrtwoord.

Geef overigens even aan welke router je hebt dat maakt het voor ons makkelijker een antwoord te geven.

Om vervolgens een internetverbinding tot stand te brengen is het nodig om enkele instellingen mbt je provider in te voeren in je router. Dit verschild van provider tot provider.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan