Netwerk met paswoord

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeeB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeeB

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2001
Ik heb een vraagje, is het mogelijk om via een netwerk bepaalde mappen te beveiligen met een paswoord?
Ik zit hier namelijk op een heel groot netwerk en zou liever zelf willen bepalen wie er proggies en films bij mij kan afhalen.
Alvast bedankt.
GreetzZz,

BeeB

Laatst bewerkt:
Dat kan mits de vaste schijf is geformateerd als een NTFS bestandssysteem.

Als je minstens NT4 draait kun je de NTFS permissies gebruiken hiervoor he.
Dan moet je wel NTFS geformateerd hebben, maar dat is meestal wel zo (als je rechts klikt op de C: en kiest voor eigenschappen kun je het zien).

Met deze permissies kun je bv. alleen uw account toegang geven tot bepaalde mappen of bestanden. Andere alleen maar leesrechten bv, of helemaal niets. Deze permissies kun je dus gebruiken als er gebruikers via het netwerk op je PC komen en zelfs als de gebruikers lokaal op je PC aanmelden.

Deze permissies kunnen natuurlijk wel de admin niet tegenhouden. Maar zelfs die zal sporen achter laten als hij iets bij jouw komt halen terwijl je hem eigenlijk er geen rechten tot gegeven had. Je zal dan zien dat hij eigenaar geworden is van die map of bestand.

Om deze permissies in te stellen gewoon rechtsklikken op het bestand of de map, eigenschappen en dan zekerheidsinstellingen of zoiets (gebruik geen nederlandse versie).

Een extra voordeel hiermee is dat je zelfs zelf geen extra paswoord moet onthouden.

Ik geloof dat ik het gevonden heb. Voor degene die het interesseert:

Het aanmaken van nieuwe Users

Zoals we net geleerd hebben moeten we voor Windows 2000 en XP users aanmaken om mensen tot onze gedeelde mappen toe te laten.
Dit doen we in de Computer Management Console. Om hier in te komen klik je rechts op Deze Computer en kies je Manage of Beheren. Bij Local Users and Groups klik je het puls teken open.
Selecteer het mapje Users.
Klik op Action bovenaan in de Console. Kies New User.
Hier kan je nieuwe users aanmaken. Vraag even aan je huisgenoten wat hun user credentials zijn en vul deze hier in. (Username & Password)

Waar je even op moet letten is dat "User must change password at next logon" uit staat en dat de andere 2 aangevinkt staan. Net als het voorbeeld hier naast.

Toch bedankt Beemer_fan en DarkZen,

GreetzZz

Laatst bewerkt:
Ahhhh, maar gij wilt alles apart houden van elkaar. Tja, dan is dat natuurlijk gemakkelijker ;). Je moest eigenlijk weten hoe je een nieuwe gebruiker aanmaakt. Dit gewoon even ter informatie: als iemand via het netwerk op uwe PC bestanden komt halen zal dit niets uithalen :)

Hoezo niet? Ik heb gewoon de gast account wat erbij stond een paswoord gegeven, en zonder dat paswoord kom je normaal niet via het netwerk binnen op mijn gedeelde mappen enzo. Of zit ik verkeerd?

GreetzZz

Ja, dat klopt wel. Op een thuis netwerkje werkt dat. Ik dacht dat je een netwerk bedoelde met servers en een domein, waar elke gebruiker dus zijn eigen gebruikersnaam heeft. Als je dan op jouw PC een map shared en er komt een gebruiker bv: pietje van de boekhouding in die map om iets te halen kun je alleen met de NTFS permissies hem tegenhouden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan