Netwerk opsplitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen Hooijer

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2001
Hallo allemaal!

Mag ik de volgende vraag stellen.
Ik wil graag een netwerk maken van 6 pc's, genoemd A t/m F. Alle aangesloten op een draadloos modem/router met vier bedrade poorten. De meeste pc's gaan er dus bedraad aangehangen worden, en de andere draadloos.

Op zich geen kunst aan natuurlijk, alleen hoe krijg ik het nu voor elkaar dat drie van deze pc's een eigen subnet krijgen?

Ik begrijp dat: -alle pc's in dezelfde werkgroep moeten zitten;
- alle pc's hetzelfde subnet en unieke ip's.
De twee genoemde pc's E en F moeten echter gescheiden worden van de rest, ze mogen nl. de andere pc's niet zien en andersom: computers A, B en C mogen D, E en F niet zien en vice versa.
Dit zijn namelijk pc's die als kassa in een winkel gebruikt worden, en om voor de hand liggende redenen geen gebruik mogen maken van internet.
Nog even ter verduidelijking:

De twee kassa-pc's E en F praten met "hoofd" pc D, vanwege een gedeelde printer en gedeelde mappen op pc D waar de door de kassa's gemaakte dagomzet naar toe gestuurd wordt. Dit zou dan een apart subnet moeten worden; namelijk pc D heeft twee netwerkkaarten. Dit zou allemaal veel mooier kunnen als alles via de router gaat.

De andere drie pc's A, B en C zijn alleen voor algemeen gebruik, zoals internet en mail.
Of kan ik beter de poorten in de router zo configureren dat er bepaalde pc's afgesloten worden van internet?

Alvast bedankt!
.

je kunt gewoon manueel jouw ipadressen enzo instellen.
Bv, de meeste routers beginnen met 192.168
gebruik die ipadressen voor jouw eerste reeks computers.
En de laatste 2 computers geef je een IP adres 10.0.0.
Nu zijn ze gescheiden

He, dat is al iets waar ik aan dacht! En heb ik het goed gezegd als je bij die aparte 3 computers dus alleen een range geeft in de 10.0.0.x reeks, en GEEN gateway invult, dat die pc's dan geen toegang hebben tot internet?
Immers, de DNS servers staan dan ook niet ingesteld lijkt mij.

Thx a lot

GEEN gateway invult, dat die pc's dan geen toegang hebben tot internet?
Immers, de DNS servers staan dan ook niet ingesteld lijkt mij.

Ik zouw jouw gateway wel in vullen voor een performant netwerk.
Maar het dns adres moet je niet invullen ,daar zal hij het internet van gaan zoeken.
Meer is het niet.

Je kunt ook in het zelfde netwerk blijven ,jouw ip adressen toewijzen en geen dns in vullen maar dat lijkt me toch gevaarlijk voor trojans of virussen op jouw netwerk , wanneer een van jouw computers die wel op het internet een virus binnen haalt ,kan heel jouw netwerk besmet zijn

Dan zal jouw idee van de dubbele reeksen een betere optie zijn, ik had ook al een idee die kant op. En kan je ook aparte poorten in de router zo configureren dat ze niet naar "buiten" kunnen?

Ga meer eens knutselen ;-)

thx

even wat info om misverstanden te voorkomen en verkeerde info te ontkrachten.
Werkgroep is niet per se nodig. Dit is enkel zodat windows pc's elkaar zien in werkgroepen. Je kan ze erzonder ook zien en het systeem is niet echt betrouwbaar.

Default gateway: Dit kan je zien als de deur van je netwerk. Alles wat niet in de gekende ranges van het netwerk ligt gaat hij sturen naar de default gateway. zonder DG dus inderdaad ook geen internet.

DNS: dit dient om namen te koppelen aan ip adressen. Als je geen dns invult kan je dus alleen surfen op basis van ip adressen. En daar de kans heel groot is dat je niet alle ip's van de sites die je bezoekt van buiten kent is het raadzaam om deze toch in te stellen (meestal is dit de ip van je router als je tenminste geen externe dns server hebt).

Hallo!

Goede info allemaal, heb nu in m'n hoofd hoe ik het moet gaan doen. Leer wel veel bij hier! Nadeel van deze constructie is wel dat de pakketjes nog steeds langs alle pc's gaan natuurlijk, dus dat eventuele packetsniffers/trojanen en dergelijke gewoon toegang hebben. Alleen is de kans kleiner dat deze malware uberhaupt wordt binnengehaald. Echt veel beter waterdicht wordt het pas met goede firewalls denk ik.

tHX!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan