Netwerk opzetten in een klein kantoortje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan lijkt het erop dat je dns toch niet goed is. Voor opzetten DNS staat in dit topic een link waarin het uitgelegt wordt.

Het precieze adres doet er voor het forum niet toe: Het zijn private adressen, dus niet bereikbaar vanaf Internet. Geheimzinnigheid over private adressen maakt het hier op het forum alleen maar ingewikkelder.

Probeer het ip-adres van de server als eerste DNS-server aldaar in te stellen, en als secondary het ip-adres van de router. Gebruik liever geen 127.0.0.1, maar gewoon het echte ip-adres van de server.

Kijk of nslookup (op de server zelf uitgevoerd) dan nóg meldingen geeft.

Succes,

Tijs.

Het precieze adres doet er voor het forum niet toe: Het zijn private adressen, dus niet bereikbaar vanaf Internet. Geheimzinnigheid over private adressen maakt het hier op het forum alleen maar ingewikkelder.

Probeer het ip-adres van de server als eerste DNS-server aldaar in te stellen, en als secondary het ip-adres van de router. Gebruik liever geen 127.0.0.1, maar gewoon het echte ip-adres van de server.

Kijk of nslookup (op de server zelf uitgevoerd) dan nóg meldingen geeft.

Succes,

Tijs.

hallo, ik heb dit geddan wat hiero staat : http://www.petri.co.il/install_and_configure_windows_2003_dns_server.htm

maar op het einde gaat ie zoeken naar een server ofso? maar dan vin die niks en geeft ie alleen maar foutmeldingen :S

In het forwarders tabblad moeten alleen externe DNS servers worden ingesteld.
Dus je kunt daar (bijv.) invullen:
Het ip-adres van je router
De ip-adresen van de DNS servers die je provider heeft opgegeven

Overigens hóef je hier niets in te stellen, omdat de DNS service zélf ook alles kan oplossen, dmv. de zgn. root hints (=ip-adressen van de root-servers van DNS).

Tijs.

Als ik het goed begrijp heb je twee problemen?
1 Kan conputer/client niet in het domain hangen
2 Geen verbinding met het internet

probleem 1
als je van af de client wel het ip adres van de server kan pingen maar tijdens het aanmelden de melding krijgt kan het domein "ezi.domein.local" niet vinden.
Is ezi de naam van je domaincontroller? Want daar lijtkt het op... Als je een pc in het domein hangt moet je niet de naam van de domain controller opgeven maar die van het domein ( dus domein.local ipv ezi.domein.local)
Werkt het nog steeds niet dan zal het het idd een DNS probleem en dan moet je het volgende testen
ping vanaf de Client naar de domaincontroller zowel op naam van het domein (vb ping domein.local) als op ipadres. Als op ip wel lukt en niet op naam dan staat je dns niet goed. Kun je van de vanaf de domain controller wel naar het domein op naam kan pingen
Dan zal de dns instellingen op de client niet goed staan. Je gaf dat de client een statisch adres had. Heb je op de Client bij het instellen van de primary dns server wel het ipadres van de domain controller opgegeven? (na evt aanpassingen client rebooten of ipconfig /flushdns)

probleem 2.
Dit is makkelijk te testen ofdit aan verkeerde DNS instellingen ligt of aan verkeerde netwerk instellingen.
Vul Internet Eplorer het volgende adres in http://62.69.179.198 Als je dit invult en je krijgt de website van nu.nl te zien dan zal de DNS niet goed staan en dan moet je de door Thijs genoemde instellingen nalopen.
Krijg je nog steeds geen pagina te zien dan is de kans groot dat het aan je netwerk instellingen liggen. Ik weet niet precies jou instellingen maar ik zal hier in deze post wel voorbij komen dat het ipadres van de speeedtouch 10.0.0.38 is terwijl jou servers in de range van 192.168.1.0 zitten. Dat gaat dan niet werken.

Stel je hebt je server met het volgende statische ipadres ingesteld
IPadres 192.168.1.20
subnetmask 255.255.255.0
DNS 192.168.1.20

Met bovenstaande instellingen zal de betreffende server alle adressen in de range van 192.168.1.1 tot 192.168.1.254 vinden. Alle addressen die niet in die range zitten zal die niet kunnen vinden (dus ook niet internetaddressen vb 62.69.179.198 voor nu.nl) Als de server die adressen niet in zijn eigen subnet kan vinden dan moet hij naar de gateway (
in jou geval is dat de speedtouch) Deze gateway geef je op bij de ipinstellingen maar die moet wel in de range 192.168.1.1 tot 192.168.1.254 zitten. In jou geval is het adres van de gateway 10.0.0.38 dus die zit NIET in de range en kan die niet ingevuld worden.
Wat je dus moet doen is ervoor zorgen dat het ipadres van de speedtouch in de range valt (dus aanpassen naar bv 192.168.1.1). OF andersom de ipadressen op de server aanpassen zodat deze in de range van de speedtouch zit (bv 10.0.0.40)
Het je dit gedaan controleer dan nogmaals of je naar http://62.69.179.198 kan browsen

kerel bedankt voor je hulp maar helaas het niets geholpen , ik zag egt wat in jou verhaal maar het heeft niks geholpen helaas

ipadres server : 10.0.0.40
subnetmask : 255.255.255.0
DNS : 10.0.0.40

ipadres client : 10.0.0.30
subnetmast : 255.255.255.0
DNS : 10.0.0.40

Hieronder wat screenshots van de server !!! ;)

ip configuratie :
2emfkwj.jpg

LAN-Status :
2vifjva.jpg

Hier voer ik ipconfig uit op de server:
aouohd.jpg

nu ping ik naar de client:
2edcqo7.jpg

Nu ping ik naar het domein:
21b3khk.jpg

Systeemeigenschappen:
2elh6p4.jpg

Systeemeigenschappen computer naar/domein:
b8rzft.jpg

Server beheer :
24fz4vc.jpg

Domeincontroller :
33m4qgz.jpg

Hieronder wat screenshots van de client !!!! ;)

ip configuratie :
zwhus3.jpg

LAN-Status :
344pr3s.jpg

Hier voer ik ipconfig uit op de client :
344pr3s.jpg

nu ping ik naar de server :
292w6tk.jpg

nu ping ik naar de domeincontroller :
2mmy7is.jpg

nog een keer pingen naar de domeincontroller maar dan met een andere naam :
ibxt15.jpg

hier zie je de systeemeigenschappen :
ekjn9u.jpg

toevoegen aan het domein :
30wts9y.jpg

Toevoegen aan andere domeinnaam:
30wts9y.jpg

het lukt mij dus gewoon niet.!!!!!! :( :o

Laatst bewerkt:
Je netwerk instellingen staan goed alleen moet je in de ip-configuratie ook de standaard-gataway invullen (op zowel server als client) Dit moet het adres zijn van je speedtouch (10.0.0.38 geloof ik). Als je dat hebt gedaan dan zul je waarschijnlijk het internet op ip kunnen benaderen (vb in http://62.69.179.198) op naam nog niet want het lijkt erop dat je dns server niet goed werkt. Dit is ook de reden dat je de pc niet in het domein kan hangen.(het domein kan op naam niet gevonden worden)
Kun je prtscreen sturen van je dns. Als het goed is heb je die draaien op de server.

Je netwerk instellingen staan goed alleen moet je in de ip-configuratie ook de standaard-gataway invullen (op zowel server als client) Dit moet het adres zijn van je speedtouch (10.0.0.38 geloof ik). Als je dat hebt gedaan dan zul je waarschijnlijk het internet op ip kunnen benaderen (vb in http://62.69.179.198) op naam nog niet want het lijkt erop dat je dns server niet goed werkt. Dit is ook de reden dat je de pc niet in het domein kan hangen.(het domein kan op naam niet gevonden worden)
Kun je prtscreen sturen van je dns. Als het goed is heb je die draaien op de server.

het instellen van de dns lukt mij niet :( geef elke keer een fout aan op het einde, kun je mij toevoegen op msn praat wat gemakkelijker :)

moker075@live.nl

Ik kan wel msn'en maar dan wordt het vanavond (zit nu op werk).

Maar welke fout melding krijg je dan bij het instellen? en bij welke stap?
En kun je ook op geven wat je precies hebt ingevuld ?

Ik kan wel msn'en maar dan wordt het vanavond (zit nu op werk).

Maar welke fout melding krijg je dan bij het instellen? en bij welke stap?
En kun je ook op geven wat je precies hebt ingevuld ?

ik snap niet wat ik moet invullen bij query's duursturen naar dns-servers met de volgende ip-adressen??

of moet ik aanvinken : nee, querys niet doorsturen?

Ik heb een aantal screenshots gemaakt !:

23h0qps.jpg

11r8805.jpg

2zqrnk5.jpg

2zz3foo.jpg

34fazhk.jpg

2qu1wt5.jpg

Ik zie in je schermafdruk van Server beheer alleen de rol van Active Directory staan, niet DNS.
Zonder DNS op een domein-server gaat toevoegen van clients aan het domein niet lukken etc. Het is een essentieel onderdeel dat bij Active Directory ergens op een server van het domein moet worden toegevoegd.
Je zult dus de DNS-server component moeten toevoegen.

Eigenlijk lijkt het mij het handigste als je het volgende doet op de server:
Verwijder eerst Exchange (als die op de server was geïnstalleer ondertussen) via: Start -> Uitvoeren -> appwiz.cpl
Demote je server naar stand-alone server (=verwijder Active Directory) via Start -> Uitvoeren -> dcpromo
Na de herstart en opnieuw ingelogd, doe weer dcpromo om Active Directory weer als rol toe te voegen, en zorg ervoor dat je in dat proces ook DNS laat mee-installeren. Die wordt dan direct goed gezet.

Check na de herstart de ip-instellingen van je domeincontroller en de client nog een keer goed na (ip-adres, DNS-server etc.), en ga dan kijken of de client toegevoegd kan worden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zie in je schermafdruk van Server beheer alleen de rol van Active Directory staan, niet DNS.
Zonder DNS op een domein-server gaat toevoegen van clients aan het domein niet lukken etc. Het is een essentieel onderdeel dat bij Active Directory ergens op een server van het domein moet worden toegevoegd.
Je zult dus de DNS-server component moeten toevoegen.

Eigenlijk lijkt het mij het handigste als je het volgende doet op de server:
Verwijder eerst Exchange (als die op de server was geïnstalleer ondertussen) via: Start -> Uitvoeren -> appwiz.cpl
Demote je server naar stand-alone server (=verwijder Active Directory) via Start -> Uitvoeren -> dcpromo
Na de herstart en opnieuw ingelogd, doe weer dcpromo om Active Directory weer als rol toe te voegen, en zorg ervoor dat je in dat proces ook DNS laat mee-installeren. Die wordt dan direct goed gezet.

Check na de herstart de ip-instellingen van je domeincontroller en de client nog een keer goed na (ip-adres, DNS-server etc.), en ga dan kijken of de client toegevoegd kan worden.

Tijs.

ik heb gedaan wat je zei. dus dcpromo verwijderd en opnieuw geinstalleerd. hij heeft ook dns geinstalleerd. maar kan nog steeds niet client toevoegen aan het domein nog steeds het zelfde probleem !!!

De server kan nu wel op het internet , omdat ik het gateway adres heb ingevoerd dus : 10.0.0.138

als ik naar de dns server ga en klik op "verbinding maken met dns-server"

krijg ik deze foutmelding :(

1zvqqvo.jpg

Ik mag toch wel hopen dat je een geheel eigen tree hebt gemaakt, he? Dus stel dat ter plaatse ezi.domein.local al bestaat of iets met domein.local erin, dan zul je toch iets anders moeten bedenken.
Klinkt mij namelijk alsof er al op het netwerk daar al iets aanwezig is (een domein) dat (gedeeltelijk) dezelfde domeinnaam gebruikt...

Tijs.

Ik mag toch wel hopen dat je een geheel eigen tree hebt gemaakt, he? Dus stel dat ter plaatse ezi.domein.local al bestaat of iets met domein.local erin, dan zul je toch iets anders moeten bedenken.
Klinkt mij namelijk alsof er al op het netwerk daar al iets aanwezig is (een domein) dat (gedeeltelijk) dezelfde domeinnaam gebruikt...

Tijs.

ja een nieuwe forest in een nieuwe domein.

maar weet je wat het rare is namelijk dit :

b8rzft.jpg

zal ik gewoon weer opnieuw dcpromo uitvoeren en 2 verschillende doen?

ik heb dcpromo alweer opnieuw uitgevoerd op de server en de computer naam heb ik veranderd naar m.moker en domeinnaam naar ezi.domein.local

maar nog steeds dezelfde fout :(

Volgens kun je het beste doen wat Thijs aangaf.. Helemaal opnieuw beginnen dus demote dmv dcpromo -->reboot. Ceck na de reboot of er geen AD,DNS roles meer geinstalleerd staan op de server en of de server in een workgroup zit.

Voor dezekerheid hernoem je pc naar bv: DCVoorbeeld (geen puntjes in de naam zetten en niet hetzelfde als de naam hoe je domein wilt gaan noemen)
na de reboot run weer dc promo gebruik een nieuwe domein naam
bv domain.local en zoals Thijs al aangaf wordt tijdens dit proces gevraagd of je meteen een DNS server wilt instaleren. Als je hiervoor kiest dan zet het instalatie proces de dns meteen goed neer.

Na de instalatie en reboot zul je zien dat de Domain controler nu DCvoorbeeld.domain.local is geworden. (Waarbij rood de computernaam is en groen het domain waarvan die lid is)

Laatst bewerkt:
Nog even ter aanvulling: Ik heb het idee dat jij denkt dat een domaincontroller en een domein hetzelfde moeten zijn qua naam. Maar dat is niet zo. Dus als er tijdens instaltie van domein en/of dns gevraagd wordt naar een domeinnaam dan moet je de naam van het domein opgeven (bv domain.local) en niet de naam van domaincontroller(bv DCVoorbeeld)

Nog even ter aanvulling: Ik heb het idee dat jij denkt dat een domaincontroller en een domein hetzelfde moeten zijn qua naam. Maar dat is niet zo. Dus als er tijdens instaltie van domein en/of dns gevraagd wordt naar een domeinnaam dan moet je de naam van het domein opgeven (bv domain.local) en niet de naam van domaincontroller(bv DCVoorbeeld)

Zeer terechte opmerking, zeker iets om op te letten inderdaad.

Gevoelsmatig heb ik het idee dat er nog steeds een DNS zone ezi.domein.local aanwezig is op de domeincontroller (een oude, die niet 'klopt' met de juiste instellingen), maar kan ook liggen aan de foute naam van de server (zie stap 5 hieronder).

Dus even als volgt:
1. Demote de domeincontroller naar stand-alone server
2. Na de herstart (dus nog als stand-alone server): Kijk in de DNS-configuratie of daar nog steeds zones staan genoemd. Rechtsklik op alle zones individueel, en kies Verwijderen.
3. Verwijder de DNS rol, via Start -> Uitvoeren -> appwiz.cpl -> Windows onderdelen toevoegen en verwijderen
Als het goed is is hier geen herstart voor nodig.
4. Kijk na welke zone-bestanden er nu (nog) beschikbaar zijn.
Dus even kort door de bocht, als ik ervan uit mag gaan dat je bij de installatie DNS niet hebt afgeweken van de standaardmappen welke .dns bestanden (dus met zone-informatie) er beschikbaar zijn daar:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /s /a %windir%\*.dns
Kom je daar inderdaad bestanden tegen waar "domein.local" in voorkomt, zoek die bestand(en) dan op via Verkenner, en verwijder ze.
5. Pas de servernaam aan, zodat de naam geen onderdeel is van de domein-/treenaam dat je wilt gaan maken. Hiervoor is een herstart nodig. Maak er iets van als DCServer met als werkgroep Werkgroep. Wat je dus eerder probeerde een servernaam ezie te gebruiken i.c.m. een domein met naam ezie.domein.local moet je dus NIET hebben...
6. Doe weer dcpromo, dus toevoegen van Active Directory inclusief het toevoegen van de DNS rol, en laat dcpromo de DNS vullen met de juiste zone.

Dit zou toch echt wel moeten werken. Tests betreffende de goede werking van AD en de bijbehorende DNS:
Hier vanaf step 5.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan