Netwerk opzetten in een klein kantoortje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iets wat ik al eerder gezegt heb:

modem -> switch -> server en pc's en dan het modem niet als dhcp server laten functioneren.

Uit jouw opstelling denk ik dat je modem nog steeds dhcp is.

Wat voor modem heb je?

Iets wat ik al eerder gezegt heb:

modem -> switch -> server en pc's en dan het modem niet als dhcp server laten functioneren.

Uit jouw opstelling denk ik dat je modem nog steeds dhcp is.

Wat voor modem heb je?

modem is van het merk : Speedtouch

maar kunnen de 2clienten wel op de modem blijven ?

en wat voor ip adres geef ik de server, ik deed altijd 192.168.1.2 maar die werk niet

Laatst bewerkt:
Waarom moeten die op de speedtouch blijven?

Netter is het om ze op de switch bij te zetten.

Je hebt een scope die begint met 192.168.1.2 en je wilt de server handmatig dat adres geven?

Persoonlijk zou ik al niet voor 192.168.1.x kiezen als range aangezien veel thuisnetwerken dat ook hebben en het zo moeilijker wordt dan de server over te nemen van een andere lokatie (mits die ook in die range zit)

Ik zou nu de server 192.168.1.1 geven en de scope aanpassen. Bijvoorbeeld beginnen bij 192.168.1.20 tot 192.168.1.50.

Waarom moeten die op de speedtouch blijven?

Netter is het om ze op de switch bij te zetten.

Je hebt een scope die begint met 192.168.1.2 en je wilt de server handmatig dat adres geven?

Persoonlijk zou ik al niet voor 192.168.1.x kiezen als range aangezien veel thuisnetwerken dat ook hebben en het zo moeilijker wordt dan de server over te nemen van een andere lokatie (mits die ook in die range zit)

Ik zou nu de server 192.168.1.1 geven en de scope aanpassen. Bijvoorbeeld beginnen bij 192.168.1.20 tot 192.168.1.50.

ik ben nu bezig met een nieuwe scope

heb gedaan 192.168.1.20 tm 1.30 ( er zijn maar 4 computers hier )

en als exclusion 1.1 voor de server ?

maar nu vraagt ie, een ipadres voor een router die door de clients word gebruikt , wat moet ik hier doen ?

Dat is het interne ipadres van de speedtouch die dan op bijvoorbeeld 192.168.1.254 zou komen te staan.

Je hoeft de 192.168.1.1 niet als exclusion ingeven. 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.19 worden niet gebruikt voor dhcp en kun je gebruiken voor apparaten die een vast ipadres nodig zijn.

Dat is het interne ipadres van de speedtouch die dan op bijvoorbeeld 192.168.1.254 zou komen te staan.

Je hoeft de 192.168.1.1 niet als exclusion ingeven. 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.19 worden niet gebruikt voor dhcp en kun je gebruiken voor apparaten die een vast ipadres nodig zijn.

waarom heb ik nog geen internet ?

Oei valt net mijn glazen bol van tafel.. ;)

Zet eens overzichtelijk neer wat je nu hebt:

- Het ipadres van de speedtouch
- Speedtouch dhcp ja of nee?
- ipconfig /all uitkomst van de server

Daarnaast heeft Tijs (dnties) ook een aantal opties voorgedragen. Of ik lees erover heen of jij geeft op veel vragen geen antwoord en zo blijft het voor ons gissen.

Oei valt net mijn glazen bol van tafel.. ;)

Zet eens overzichtelijk neer wat je nu hebt:

- Het ipadres van de speedtouch
- Speedtouch dhcp ja of nee?
- ipconfig /all uitkomst van de server

Daarnaast heeft Tijs (dnties) ook een aantal opties voorgedragen. Of ik lees erover heen of jij geeft op veel vragen geen antwoord en zo blijft het voor ons gissen.

hoe kom ik acheter het ipadres van de speedtouch?
hoe weet ik of de speedtouch dhcp is ofniet

Hostnaam : ezi
ezi.domein.nl

ipadres : 10.0.0.6

standaardgateway : 10.0.0.138

- Ik zie geen overzicht van ipconfig /all van de server
- Het ipadres van de speedtouch zal 10.0.0.138 zijn.
- Inloggen op het apparaat en kijken of die dhcp server is
- Normaal gesproken is het domeinnaam.local en niet .nl

Is je dns in orde? Kun je testen middels nslookup.

- Als je bijvoorbeeld een werkstation aansluit op de switch kun die dan in het domein krijgen? Zoja wordt de machine dan ook bijgeschreven in de dns op de server?

Laatst bewerkt:
- Ik zie geen overzicht van ipconfig /all van de server
- Het ipadres van de speedtouch zal 10.0.0.138 zijn.
- Inloggen op het apparaat en kijken of die dhcp server is
- Normaal gesproken is het domeinnaam.local en niet .nl

Is je dns in orde? Kun je testen middels nslookup.

- Als je bijvoorbeeld een werkstation aansluit op de switch kun die dan in het domein krijgen? Zoja wordt de machine dan ook bijgeschreven in de dns op de server?

is het erg als mijn domein naam .nl is ?

Of het erg is?

Er kunnen problemen ontstaan met je dns. Daarom wordt er vaak gekozen voor .local

Zou toch graag de uitkomsten op de vragen willen zien. Al speelt er in mijn achterhoofd nu al mee dat je beter helemaal opnieuw kunt gaan beginnen en lees dit http://www.petri.co.il/how_to_install_active_directory_on_windows_2003.htm heel goed door en print het desnoods uit.

Op je vraag om dit via msn te doen: helaas voor jou begin ik daar niet aan. Het gaat wellicht voor jou niet zo snel maar nu kunnen meer mensen feedback geven.

Het is een kwestie van proberen en research doen op internet. Met de juiste steekwoorden kom je heel ver met google.

Precies het verhaal waar Paul-RT m@rio het over heeft zorgt nu voor een hoop ellende:
Je hebt (blijkbaar) géén idee welke ip-range er nu op het lokale netwerk wordt gebruikt.
Als je de server in dat bestaande lokale netwerk wilt opnemen, dan zul je dus een ip-adres, subnetmasker en standaardgateway moeten instellen die aansluiten bij die lokale ip-range.
Dus stel dat de Speedtouch via DHCP ip-adressen uitreikt in de 10.0.0.x range met subnetmasker 255.255.255.0 en als standaardgateway en DNS-server 10.0.0.254, dan zal je server een vrij ip-adres in die 10.0.0.x range moeten krijgen met subnetmasker 255.255.255.0, standaardgateway 10.0.0.254 en (als tweede) DNS-server instelling ook 10.0.0.254. [Herinner je dat als je de DNS server-service installeert op de server (al dan niet i.c.m. Active Directory) dat het ip-adres van de server dan als eerste DNS-server moet worden ingesteld.]

Dit is wel zo'n beetje het laatste wat ik aan tijd in je stage-project ga stoppen. Het begint nu op een 'huiswerk-vraag' te lijken en die zijn hier op het forum niet gewenst. En verder nog een belangrijke reden: Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe je stage kunt lopen waarbij
1. Je blijkbaar niet voorzien bent van de kennis en vaardigheden om een bestaand (simpel) netwerk te doorgronden
2. Er blijkbaar niemand op de stage-plaats je ondersteunt of je van informatie kan voorzien(?)
3. Je stage-begeleider/je school je niet zouden kunnen helpen bij je problemen(?)

Hopelijk heb je hier nog wat aan, veel succes met je stage.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Welk verhaal van Paul-RT?

Je verhaal over de router (speedtouch) die mogelijk/waarschijnlijk bereikbaar zou zijn op 10.0.0.254 gecombineerd met de door topic-starter ingestelde 192.168.1.x instellingen op de server.

Tijs.

Ooooh ik ben Paul-RT :D (kijk nog eens naar mijn nickname)

Ik had het erover die speedtouch ook qua lan in het 192.168.1.x range te zetten en dan als ipadres .254 te geven. Momenteel is het apparaat bereikbaar op 10.0.0.138 (via een pc die erop aangesloten is)

Laatst bewerkt:
Ooooh ik ben Paul-RT :D (kijk nog eens naar mijn nickname)

Ik had het erover die speedtouch ook qua lan in het 192.168.1.x range te zetten en dan als ipadres .254 te geven. Momenteel is het apparaat bereikbaar op 10.0.0.138 (via een pc die erop aangesloten is)

@m@rio: Ik begreep je vraag al niet ;) SORRY voor deze fout! :) [Ondertussen naamgeving aangepast in die posting]. Verder heb ik hieronder gereageerd op jouw suggestie om het netwerk 'om te bouwen'.

EDIT: (Even inhoudelijk over m@rio's suggestie): Alternatief t.o.v. het integreren van de W2003 server in het bestaande netwerk kan ook (m@rio's suggestie) natuurlijk ook het netwerk worden 'omgebouwd' naar de ip-range van de server ipv. de server.
Omdat je met m@rio's suggestie misschien portforwarding-, netwerkprinter- en andere problemen mee op de hals haalt zou ik voor een W2003 proefopstelling mijn suggestie gebruiken ipv. die van m@rio.

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb zojuist de modem uit de dhcp gehaald.

de relayserver = 127.0.0.1
gateway adres : 10.0.0.138

2mmitfk.jpg

Nog steeds 2 dhcp servers?

Tijs had al aangegeven de modem als dhcp te houden en niet de server.

Heb je dat al geprobeerd?

Nog steeds 2 dhcp servers?

Tijs had al aangegeven de modem als dhcp te houden en niet de server.

Heb je dat al geprobeerd?

modem staat nog steeds DHCP.

maar me dns op me server maakt geen verbinding met de server. als ik nslookup doe , krijg ik het volgende : kan de servernaam voor het adres 192.168.1.xx niet vinden:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan