netwerk plan??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tieske1

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2007
Hallo,

Mij is gevraagd om een netwerk op te zetten bij iemand het gaat om het volgende:

-1 media center(xp)
-1 computer(xp)
-1 laptop(vista)
-1 externe harde schijf (nog te bestellen)

Deze mensen willen graag via de Pc, de laptop en de mediacenter toegang hebben tot dezelfde bestanden dus ik dacht aan een ext. harde schijf met netwerk mogelijkheden op een centrale plaats bv. in de meterkast(of misschien een kleine server?), de vloer in de woning gaat er nog volledig uit dus bekabeling behoort tot de mogelijkheden. verder willen ze buiten in een soort garage ook hetzelfde netwerk kunnen gebruiken.

Nu is mijn vraag: Wat lijkt jullie het beste?

* zoveel mogelijk kabels leggen en alles bedraad maken en dan een switch in de meterkast plaatsen waar alles samenkomt en dan tevens de ext. hdd geplaatst kan worden?

*alles wireless maken en met acces point werken( hier heb ik nog geen ervaring mee, is dit moeilijk?)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Als ik mag kiezen ga ik voor zoveel mogelijk bedraad.
De laptop zou draadloos kunnen maar of je de schuur dan ook gat bereiken?

accespoint is het mooiste, het is een soort basisstation met één of twee antennes en een netwerkkabelstekker

Hoi,

Mits goed beveiligd en kwalitatief goede apparatuur die 'up-to-date' is, is er geen enkel bezwaar tegen draadloos.
Voor de 'soort garage' is de afstand tot de plek waar de draadloze router komt belangrijk......

In 't algemeen: pc's hebben in de regel een vaste plek; indien mogelijk bekabeld, tenzij het veel gedoe is om dat netjes (bijvoorbeeld onzichtbaar) weg te werken.
Laptop's altijd draadloos, daar zijn die dingen namelijk voor: om ze mobiel te kunnen gebruiken.

Ga je tóch met een verbouwing aan de gang, dan kan ju natuurlijk kiezen voor een centrale ruimte voor alle 'media'-apparatuur en toegangskabels daarvoor.

Voor centrale opslag is inderdaad een externe schijf met netwerkverbinding op de router een goede oplossing. Er zijn ook routers die een USB-aansluiting hebben hiervoor, dan ben je wat de aanschaf van zo'n externe schijf wat vrijer.

Als de vloer er toch uit moet zou ik zeggen leg in ieder geval loze pvc buizen zodat je indien gewenst kabels kan trekken.
Het nadeel van kabels is natuurlijk dat het apparaat relatief "vast" staat en dus ben je niet zo heel flexibel met je inrichting. maar als dat van ondergeschikt belang is zou ik dus iig buizen leggen eventueel meteen kabel er in leggen en die met een doos netjes afmonteren op de muur :) zodat je met een losse patchkabel je pc zo in de muur kan drukken

En je kunt daarnaast natuurlijk ook draadloos er bij inzetten (dus een wifi router met multi pc aansluitingen) dan hoef je nu nog niet te beslissen hoe je het gaat doen en kun je eventuuel in de toekomst switchen.

al zou ik naar de schuur sowieso een kabel leggen. "buiten in een soort garage" klinkt alsof je signaalverlies gaat krijgen

Laatst bewerkt:
nou bedankt zeg veel reacties!

even kort samengevat(nou ja kort):

Het beste kan ik dus inderdaad zoveel mogelijk bedraad werken want die mogelijkheid is er nu toch. Dan inderdaad voor de "soort garage" misschien een acces point plaatsen zodat ze daar ook aan hun laptop kunnen werken. Het gaat om een redelijk groot huis met een nog grotere tuin dus dan leg ik een kabel naar die garage en dan plaats ik daar een acces point kan dat?

En dan alles samen laten komen in de meterkast daar een switch plaatsen en de harde schijf en klaar is kees of toch niet?

klein nadeeltje by the way:

!Het begint allemaal met de Thomsom experiabox!

Met routers is dit nogal een lastig verhaal toch?

Zet dan geen router achter de exp. box. maar een switch. daar sluit je dan met kabel het accesspoint

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan