Netwerk probleem Brother printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansjoerd

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Berichten
45
hai,

ik heb net een nieuwe printer thuis gekregen. en het heeft een tijdje goed gewerkt, maar nu werkt het niet op mijn laptop maaar wel op die van mn pa/ma en zusje. als ik bij mijn netwerkcentrum kijk, zie ik geen brother printer (brother DCP-585CW). de printer staat aan en alle programmas zijn gewoon geistalleerd.
wat moet ik nu doen, ik ben niet zo handig met computers, dus zou iemand me kunnen helpen met een hele makkelijke uitleg.

ik hoop snel iets te terug te horen,

grtz JS
 
Eerste wat je moet achterhalen is het ip-adres van de Brother printer. Kijk even in het boekje na hoe je die (netwerk-)instellingen afgedrukt kunt krijgen (meestal met een of meerdere knoppen op het apparaat).

Zodra je weet welk ip-adres de Brother heeft kun je wat tests gaan doen. Laten we zeggen, in dit voorbeeld, dat je achterhaald zou hebben dat het ip-adres van de printer is 192.168.1.9
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
ping 192.168.1.9
exit

Als die ping wat opleverde, dan werkt je netwerkverbinding naar het apparaat.

Wat je daarna zou kunnen doen is een extra poort toevoegen aan de printer, zodat je erbij kunt.
Ga naar Configuratiescherm -> Printers
Rechtsklik op de Brother printer die daar staat, kies Eigenschappen.
Ga naar tabblad Poorten
Kies Poort toevoegen
Voeg een Standard TCP/IP poort toe met als ip-adres 192.168.1.9
Geef hierna aan dat je die TCP/IP poort wilt gebruiken voor communicatie met de printer (als dat al niet direct gebeurt bij aanmaken).
Kijk of je er dan wél op kunt printen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
als ik bij configuratiescherm > printers, zie ik geen printer. ik denk dat het probleem is.
 
Ik denk inderdaad dat dat een basis-probleem is waarom het niet werkt.
Welk besturingssysteem draait er op jouw pc/laptop?

Tijs.
 
Ok, dan wordt het dus toevoegen van een printer.
Start weer dat Printers programma via Configuratiescherm
Dan een TCP/IP printerpoort maken op de Vista machine, via Configuratiescherm -> Printers -> Printer toevoegen -> Lokale printer toevoegen -> Nieuwe poort maken -> Standard TCP/IP port -> Type apparaat: TCP/IP apparaat. Bij Hostnaam etc. het ip-adres invullen dat je van de printer hebt toegekend (eerste paragraaf). Komt hierna nog een vraag, dan kun je kiezen voor Generic Network Card.
Is het niet een netwerkprinter maar een gedeelde printer (dus aangesloten aan een pc), dan ipv. een Standard TCP/IP port kiezen voor 'naamgeving': \\naamvanpcdiedeprinterdeelt\gedeeldeprinternaam

Verder gewoon de aanwijzingen volgen en de je juiste printersoort kiezen (merk + type).

Succes,

Tijs.
 
Dan een TCP/IP printerpoort maken op de Vista machine, via Configuratiescherm -> Printers -> Printer toevoegen -> Lokale printer toevoegen -> Nieuwe poort maken -> Standard TCP/IP port -> Type apparaat: TCP/IP apparaat. Bij Hostnaam etc. het ip-adres invullen dat je van de printer hebt toegekend (eerste paragraaf). Komt hierna nog een vraag, dan kun je kiezen voor Generic Network Card.
Is het niet een netwerkprinter maar een gedeelde printer (dus aangesloten aan een pc), dan ipv. een Standard TCP/IP port kiezen voor 'naamgeving': \\naamvanpcdiedeprinterdeelt\gedeeldeprinternaam

wat bedoel je met: "een TCP/IP printerpoort maken op mn computer" en wat bedoel je met: "Nieuwe poort maken -> Standard TCP/IP port -> Type apparaat: TCP/IP apparaat. Bij Hostnaam etc. het ip-adres invullen dat je van de printer hebt toegekend (eerste paragraaf). Komt hierna nog een vraag, dan kun je kiezen voor Generic Network Card."

en het is een netwerk printer denk ik want iedereen thuis kan er draadloos mee printen. dan hoef ik: "dan ipv. een Standard TCP/IP port kiezen voor 'naamgeving': \\naamvanpcdiedeprinterdeelt\gedeeldeprinternaam"

misschien is het wat raar, maar ik heb er geen verstand van....

maar tot nu toe, erg bedankt.
 
Of je een TCP/IP poort of een Lokale poort is niet zo moeilijk te bepalen:

1. Hangt de printer zelfstandig aan router of switch of draadloos in het thuisnetwerk, dan moet je een TCP/IP poort toevoegen.


2. Hangt de printer aan een pc, dan heb je te maken met een printer die gedeeld wordt vanaf een pc. Je moet dan een Lokale poort aanmaken van de soort \\pcnaamvandedelendepc\naamwaaronderdeprinterwordtgedeeld
Weet je die namen niet, ga dan naar de delende computer, en doe daar:
[windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
hostname
net share

Het eerste commando geeft "pcnaamvandedelendepc"
Het tweede commando geeft alle printers en/of bestandsmappen die worden gedeeld. Haal hieruit wat "naamwaaronderdeprinterwordtgedeeld" moet zijn.

Zie de bijlagen voor hoe het bij mij staat. Ik deel een Canon Pixma (zie bijlage1)
Als ik die via het netwerk wil benaderen maak ik een Local Port (zie bijlage2; kijk hoe het aansluit bij wat ik in bijlage1 heb achterhaald).
In bijlage3 zie je dan dat ik de geïnstalleerde printer via de lokale poort \\tijspc\CanonPix gebruik.

Hopelijk maakt dit de zaak duidelijk.

Tijs.
 

Bijlagen

  • canon_gedeeld1.JPG
    canon_gedeeld1.JPG
    51,6 KB · Weergaven: 206
  • canon_gedeeld2.JPG
    canon_gedeeld2.JPG
    38,1 KB · Weergaven: 195
  • canon_gedeeld3.JPG
    canon_gedeeld3.JPG
    54,5 KB · Weergaven: 161
hai,

ik heb het meerdere keren geprobeerd maar dat krijg ik deze melding: "kan printer toevoegen niet openen. de lokale print spooler-service word niet uitgevoerd. start de spooler opnieuw op, of start de computer opnieuw op."

dit heb ik een stuk of 6x gedaan maar het lukte me niet.:(
 
Dan ligt het aan de spooler-service.

Kijk het volgende na:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> regedit.exe

Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors

Vertel ons (of laat het ons zien in een schermafdruk) welke 'subsleutels' daar staan.

Normaal gesproken (onder XP) staan daar alleen de volgende subsleutels, die printermonitors voorstellen:
Local Port
Microsoft Shared Fax Monitor
Standard TCP/IP Port
USB Monitor

We horen/zien het wel.

Tijs.
 
ik kan dat uit de mappen kiezen:

LIDIL hpzlllhn
Local Port
Standard TCP/IP Port
USB Monitor
WSD Port

meer heb ik niet!
 
Dat is al behoorlijk.
Maak een export van de registersleutel (rechtsklikken op de sleutel in het linkerdeelvenster, en Exporteren kiezen. Geef het een slimme naam, zoals Printmonitors.)
Verwijder daarna:
LIDIL hpzlllhn

Sluit regedit, en herstart de computer. Kijk of de Print Spooler service dan wél gestart kan worden/wél gestart is.

Als het dan nóg niet werkt, haal dan ook WSD Port subsleutel weg en herstart de computer.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt niet uit, bijv. in Mijn Documenten of op je Bureaublad. Het is maar een veiligheidscopie van de huidige instellingen, voor het geval je het om welke reden dan ook terug moet zetten na je verwijderactie(s).

Tijs.
 
sorry, maar ik krijg nog steeds dezelfde melding en ik heb:
LIDIL hpzlllhn
WSD Port
verwijderd
 
Heb je de pc hierna nog opnieuw opgestart? Indien ja, kijk even het volgende na:
Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op je bureaublad, rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling, en kies "Als Administrator uitvoeren"
In het geopende CMD-venster:
net start spooler

Krijg je daarop een (fout-)melding in het CMD-venster, welke (fout-)melding is dat dan?

Tijs.
 
hij zegt dan dat de print spooler service is gestart.
wat kan ik nu dan doen? kan ik dan weer naar configuratie scherm gaan en verder?
 
Niet helemaal:
1. Kijk na of de printerspooler op Automatisch staat én nu nog steeds gestart is:
Maak een snelkoppeling naar services.msc op je bureaublad. Rechtsklik die snelkoppeling, en kies "Als Administrator uitvoeren".
Kijk of de service "Print Spooler" nu nog gestart is én of het Opstarttype op "Automatisch" staat.

Staat de printerspooler niet meer gestart, kijk dan in Logboeken na ([Windows-toets]r toetscombinatie -> eventvwr.exe) in het logboek Systeem of je meldingen tegenkomt die aangeven waarom de printerspooler gestopt is.

Je ziet nu wel hoe frustrerend het kan zijn als forum-helpers niet zelf voor je computer zitten om te kijken/zien wat er gebeurt. :(

We horen het wel.

Tijs.
 
als ik weer dat cmd doe, dan krijg ik: systeemfout 5, toegang geweigerd.

eventvwr.exe en dan logboek => systeem kom ik een paar keer deze "fout" tegen

De Parallel port driver-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
Kan de service niet starten omdat deze is uitgeschakeld of omdat het geen ingeschakelde apparaten met zich heeft verbonden.

en ik kan je frustratie begrijpen...(zelf ook wel op het zundapp forum :p)
 
Hmm.. dit is interessant: Ik zou het idee krijgen dat de huidige geïnstalleerde printer misschien met de LPT1: poort verbonden is ipv. met \\printerserver\gedeeldeprinter
Kijk nog eens in het tabblad Poorten in de Eigenschappen van de printer.

Geef ons anders eens een schermafdruk van het printeroverzicht (dus welke printers er staan en in welke status) én een schermafdruk van die Poorten van de geïnstalleerde Brother printer (vooral m.b.t. waar die vinkjes staan, oftewel met welke poort(en) de printer verbonden is momenteel).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan