Netwerk probleem: Computers zien elkaar niet in werkgroep

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjakie666

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2004
Berichten
98
Ik probeer met een huisgenoot wat mappen te delen. Dit wil alleen niet echt lukken.

We zien elkaar niet in de werkgroep.
Alles met IP staat op automatisch.
Zelfde werkgroep.
Hij heeft vista en ik heb xp.
Zijn network discovery dinges staat aan.
We kunnen beide gewoon op internet komen.

We kunnen beide de router pingen.
We kunnen elkaar niet pingen.

Dat laatste is geloof ik het probleem. De router zorgt ervoor dat wij elkaar niet kunnen zien. Hoe kan dit opgelost worden? Moeten er bepaalde poorten open worden gezet?
 
Heb je op beide pc's een firewall draaien? (denk ook aan de ingebouwde firewall van XP en Vista)

Zo ja deze uitzetten en opnieuw proberen
 
Deze heb ik op beide pc uitgezet. Inclusief de windows firewall. Nog steeds niets.
 
Zitten jullie in hetzelfde netwerk of beide apart?
 
Werk gewoon via een wizzard die doet alles autimatisch voor je , je moet wel een croskabel kabel linken tussen jullie pc's .
Het simpelste wat er is :p
 
Werk gewoon via een wizzard die doet alles autimatisch voor je , je moet wel een croskabel kabel linken tussen jullie pc's .
Het simpelste wat er is :p

Dit heeft weinig zin. Dan moet een van onze pc's dienst gaan doen als server.

Zitten jullie in hetzelfde netwerk of beide apart?

Het zit allemaal in hetzelfde netwerk.
Beide pc's hebben een kabel naar de router lopen. Via de router gaan we naat het grote boze internet.
 
De router zorgt ervoor dat er verbinding word gemaakt naar Word wide Web.
Switch zorgt ervoor dat je verbinding maakt met pc's locaal,
dacht ik zo.
Want zoiets als printserver etc , als je die wilt maken in het netwerk via de router.
Moet er ook een verbinding gebracht worden met 1 pc dat de hooftpc is ( dus hij moet aanstaan om vanaf andere pc te willen printen ). Anders ken je niet printen.

En nogwat MEt behulp van croskabel word er geen pc een server of iets dergelijks volgens jou,
Dit werkt gewoon dan hetzelfde als P2P je kan onderling bestanden delen.
Zoal de windows vista pc kan mapje delen , rechtermuisknop > eigenschappen > delen en die andere computer ken dat ook. Is hier geen spraken van een server.

En wat ik weet kan het mis hebben. Werkgroep is verbinding maken met de pc's locaal dit is met behulp van een switch. De Router zit aangesloten op de Switch en de Switch stuurd alle signalen door naar alle pc's.
Heel simpel de Switch verstuurd signalen hardwarematig van datapaketten die gedeeld worden etc naar elkaar die komen naar alle lokale pc's.
En de router stuurd een signaal naar de switch die ervoor zorgt dat het naar alle locale pc's gaan.Zodat ze toegang hebben tot het World Wide web.
Zie bijlage.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen mappen gedeelt hebt, zul je ook weinig te zien krijgen van een andere pc.
 
Nu snap ik geloof ik wat je bedoeld.
Ik heb nog een hub liggen. DIe ga ik er eens tussengooien ipv de switch.
 
Goed idee !! dan bestanden mapjes delen en het werkt. Switchen is meer voor domeinen sorry!!!
Hoop dat het werkt
succes
 
Eh sjakie,
Als ik goed begrijp heb je beide pc op de router aangesloten, je hebt op beide pc dezelfde domeinnaam. 't enigste wat je moet doen is zowel op de ene als op de andere pc. een map delen die je beide wilt zien.
Als dit je situatie is, hoef je er niet nog eens extra een hub tussen te zetten.
 
Switchen voor domeinen? Weleens gehoord van thuisswitches?

En dan nog, je kunt thuis zeer goed bijv een cisco switch hebben staan in je netwerk.

Als je je netwerk goed wilt laten werken zal eerst het pingen goed moeten komen. En of je nu een hub of switch gebruikt maakt niks uit.
 
shadowbike volgens mij ken dit niet , Domein in voor netwerken zoals windows server 2003, en je hebt toch echt een hub nodig vrees ik . Die maakt verbinding tussen de pc's locaal. Zodat je net als P2P inplaats van afstand niet indirect kan downloaden. Maar dat je het bestand regelrecht van de pc kan afhalen. Als ie toch nog een hub heeft liggen gooi die erop en zet een wizzard op. Klaar ben je
 
Als ik het verhaal zo lees heb je helemaal niks nodig.

Je het een router met een switch erin.

Welke ipadressen krijgen de machines?
 
Zoals ik al zei, je hebt een router waarop meerdere pc aangesloten kunnen worden.
Domeinnaam is hier ook het verkeerde woord.
Beide pc moeten dezelfde werkgroep naam hebben. Verder zijn is het ip adres op pc A b.v. 192.168.2.2 en van pc B 192.168.2.3
 
Maar op die manier dan kan je toch nog steeds niet in elkaar ze computer komen dat wild ie. Je kan alleen printservertje zo opzetten etc ?
Hij heeft toch echt die hub nodig, om lacaal verbinding te kunnen maken of een croskabel. Of er moet tegenwoordig een hub in een router zitten :p Dat hebben ze mij nooit verteld op school in ieder geval
 
Laatst bewerkt:
Sander,
Zo heb ik het hier ook staan, en dat werkt perfect. Wat de printer betreft. Of je sluit 'm aan op de router of je hangt 'm aan een van de pc en voert op de andere pc de printersoftware uit en vertelt 'm dan dat de printer op pc A hangt. (geldt wel alleen als de printer daarvoor geschikt is)
De meeste routers hebben een usb poort waar je de printer aan kunt hangen.

Sjakie zie plaatje, als je bestands en printerdeling niet in het rijtje hebt staan werkt 't ook niet.
 

Bijlagen

  • lan.JPG
    lan.JPG
    29,1 KB · Weergaven: 53
Maar op die manier dan kan je toch nog steeds niet in elkaar ze computer komen dat wild ie. Je kan alleen printservertje zo opzetten etc ?
Hij heeft toch echt die hub nodig, om lacaal verbinding te kunnen maken of een croskabel. Of er moet tegenwoordig een hub in een router zitten :p Dat hebben ze mij nooit verteld op school in ieder geval

Er zit tegenwoordig in de meeste routers een switch.

Wat heb je eigelijk steeds met een hub? Een hub is een dom ding terwijl een switch hetzelfde doet maar wel een stuk slimmer.
 
De printer ja dat ken zo . Omdat ie in het netwerk apart hangt. Iedereen kan daarmee verbinding maken. Dat moet wel kunnen. Want de pc maakt ook verbinding met die router die dan weer signaal geeft naar die printer waar ji bij moet kunnen. Maar hij wild locaal, is bijv een andere pc komen die bij hem thuis staat. Ik heb hier ook een printer op het netwerk staan. Maar ken toch echt niet in de printer configuratie komen. Bijv als ie het niet doet ofsow omdat er een blaadje in de printer vastzit ofsow dat ken ik niet zien op afstand wel als ik een hub of een switch heb. Ken ook niet de IP instellingen van de printer wijzigen zover ik weet. Als ik een hub heb die verbinding ermee maakt wel.
Want als dit zou kunnen , zou dit alle hubs, kroscabels, switches overbodig maken.
Zou wel mooi zijn mijn xbox staat aangesloten op me router , dan zou ik muziek zo via me pc op me 360 kunnen zetten hiervoor gebruik ik een croskabel om dit te kunnen doen maar als wat ji zegt kan dan had ik die niet eens nodig. Want me router maakt verbinding met me xbox ken er locaal inkomen :p
 
dat wou ik weten er zit dus een switch tegenwoordig in een router.
Bedankt voor de info, maar dan wil ik het ook effe fixen zodat ik locaal in andere pc bij ons thuis ken komen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan