netwerk probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

beernd

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2002
Heb sinds kort een router en een netwerk, zowel met desktop (draad) als laptop (draadloos). Kan met beide pc's het internet op, kan met de laptop in de desktop de gedeelde documenten en printer gebruiken maar andersom dus niet. Al diverse malen de wizzard netwerk doorlopen. namen zijn hetzelfde MSHOME, en pc's hebben beide een eigen naam. aparte ip's zijn er ook en ook firewalls zitten niet in de weg, deze staan toe dat er in een netwerk gewerkt word.

Het probleem is dus dat ik met de desktop niet de printer en de documenten kan gebruiken van de laptop.

In de laptop niets geshared ??

Voor een antwoord is het wel handig als we weten wat het OS is.
XP-Home, XP-Pro, Vista of een 98 variant.
Uitzonderingen in firewall aangezet ??

Hoor nog:thumb:

Wat voor firewall gebruik je?
Wat voor OS gebruik je (zowel desktop als laptop en welke welke?)
Wat voor merk is je router?

En beschrijf eens kort hoe je het netwerk hebt 'opgezet' (dus instellingen met de wizard in windows)

Hoi allemaal,

Ik gebruik op beide pc's XP Pro, filesharing staat aan en op beide pc's draait eset smart security. Volgens mij staan op beide pc's dezelfde instellingen. Router is een siemens gigaset uit de experia box, experia box gebruik ik zelf niet, alleen de router ervan.

Over de beschrijving hoe ik het netwerk heb opgezet: thuisnetwerk, verbinding via gateway, werkgroepnaam MSHOME, bestands en printerdeling ingeschakeld

Probeer het nog eens, de netwerkinstellingen instellen. Het kan zijn dat je bij de ene computer (de eerste) andere instellingen moet instellen dan bij de andere omdat er bij de eerste nog niet sprake is van een netwerk, je hebt immers op geen enkele pc in je netwerk al zo'n wizard uitgevoerd op dat moment. Bij de 2de pc moet je even anders instellen...

Even proberen, ik heb ook enkele dingen moeten proberen voor het goed werkte...

De makkelijkste en meestal feilloze manier om een netwerk met windows op te zetten is het al doen tijdens de windowsinstallatie, daar moet je niet zo'n hele wizard doorlopen en loopt het meestal meteen goed. Wil je toch instellingen die van de standaardinstellingen afwijken en die je normaal met de wizard meteen instelt dan kan je dat achteraf eigenlijk heel erg makkelijk aanpassen.

heb nu geprobeerd om opnieuw het netwerk in te stellen(voorheen ook een aantal keren gedaan) nu ook met andere naam, echter zonder resultaat, van laptop naar desktop perfect, echter andersom niet.

Laatst bewerkt:
daar had ik ook al aan gedacht, helaas dit was hem ook niet, zowel de windows firewal als de ESET.

Nog een keer.

Hoe werk je ??
a) Eenvoudig delen staat uit.
Dan hoef je geen share te maken en kun je je aanmelden met naam en wachtwoord.
Let op!! Namen die geen wachtwoord hebben lukt bij mij niet.

b) eenvoudig delen staat aan.
Nu zul je dat wat je op de ander PC wilt zien moeten delen (Eng. "to share").
Of een schijf of map gedeeld is kun je zien omdat er een handje onder zit.

Ik gebruik de wizzard nooit, mij te ingewikkeld.
Ik ga in verkenner naar extra, netwerkverbinding maken.
Kies dan voor Meld u aan voor online opslag ... Etc.
Vul daar in:
\\PCnaam\C$ of \\PCnaam\sharenaam.
Als eenvoudig delen aan staat moet je dus de laatste hebben.

Succes,

Eric:thumb:

helaas, het zir er niet in, ik werk met eenvoudig delen, handjes zijn allemaal te zien. via verkenner kom ik er dus ook niet in. De ellende is dat toen ik het geinstalleerd heb 3 maanden geleden, alles heeft gewerkt. sinds een maand wil het echter niet meer lukken.

Best dat je sowieso maar 1 firewall hebt aanstaan dus schakel best de windosw firewall uit...

Is je iets speciaal opgevallen rond de periode dat het niet meer werkte? (installatie van bepaalde software, foutmeldingen oid?)

Nee, mij is niets speciaals opgevallen, heb er eigenlijk ook niet zo opgelet, totdat ik er gebruik van wilde maken, tsja en dat verhaal ken je nu.

Ok

Dus ook in de laptop:
zie je die handjes.
Staat printer en bestandsdeling aan

Maar wat is er een maand geleden dan gebeurd.
wat heb je nieuw geïnstalleerd of wat veranderd.

Kun je niet terug via systeem herstelpunt.

Als je in verkenner gaat naar:
Extra, mapopties, weergave.
Kun je eenvoudig delen even uitzetten (in de desktop) en kijken of je dan,
met \\PCnaam\C$ naar je C schijf kunt van die desktop.

Soms moet de desktop even opnieuw worden gestart, voordat het lukt.

Sorry

Je kon niet naar de laptop.

Dus even wat ik zei van de desktop op de laptop uitvoeren.
Of zit ik er nu naast.

het blijft geen toegang geven. dus niet bereikbaar. pffff computers, oh nee de mensen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan