Netwerk via router

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
3.253
Ik heb thuis 2 computers. Een desktop en een laptop. Beiden internetten ze via dezelfde router (belkin). De desktop via een kabel en de laptop draadloos.

Nu wou ik vandaag een netwerk tussen beiden aanleggen om bestanden te delen. Het is voor mij vooral van belang om vanop de laptop aan de bestanden op de desktop te kunnen.

In de veronderstelling dat ik de nodige hardware heb starte ik de wizard netwerk instellen op beide computers.

Op de laptop zie ik onder 'mijn netwerklocaties' niets. Als ik dan op 'zoeken naar computers in werkgroepen' klik duurt het een tijdje voor het zandlopertje weg is en daarna krijg ik de melding: "naam werkgroep is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron."

als ik op de desktop onder 'mijn netwerklocaties' kijk, dan zie ik enkel de gedeelde map van de desktop zelf. Niet van de laptop. Klik ik dan op 'zoeken naar computers in werkgroepen' zie ik twee computers, de desktop en de laptop. Dubbelklik ik dan op de laptop... krijg ik hetzelfde bericht als hierboven.

Wat doe ik verkeerd?
Verkeerde instelling?
Moet er nog iets met de router gebeuren?

Ik heb de twee mogelijkheden op deze pagina: http://support.microsoft.com/kb/318030/nl
al geprobeerd op beide computers. Helaas zonder succes.
 
Beiden computers moeten dezelfde wergroep naam hebben en beide computers moeten de hdd's gedeeld zijn.

<deze computer-rechter muisklik op hdd-delen en beveiliging>
 
Beide computers hebben inderdaad dezelfde werkgroep en staan inderdaad op gedeeld.

Als ik nu op de laptop ga naar 'mijn netwerklocaties' en ik kies voor 'zoeken naar computers in werkgroepen' dan vindt ik wel m'n eigen laptop (de desktop staat intussen uit).

Werkt het ondertussen wel omdat de desktop is afgesloten om de instellingen goed te krijgen?
Of werkt het nog steeds niet en kan de desktop voor een conflict zorgen?

Ik zie het morgen wel. Iemand anders nog een idee?
 
Helaas, het werkt nog steeds niet.

Alles werkt nu wel omgekeerd. De symptomen van de laptop gisteren zijn vandaag te vinden op de desktop en vice versa. Omdat de laptop deze keer langer opstaat dan de desktop?

Hoe krijg ik mijn netwerk ok?
 
Even de firewall uitgezet en jaja, het werkte wel...

Nu weet ik niet hoe ik de firewall moet instellen om een thuisnetwerk toe te staan.

Welke applicatie moet ik daarvoor toestaan? Ik gebruik sygate firewall.


edit: gevonden! Op de computer waarop ik de hdd wou delen heb ik sygate ingesteld dat hij bij options op het tabblad 'network neighborhood' bestanden delen heeft ingeschakelt.
 
Laatst bewerkt:
Beiden computers moeten dezelfde wergroep naam hebben en beide computers moeten de hdd's gedeeld zijn.

<deze computer-rechter muisklik op hdd-delen en beveiliging>

Moeten is een groot woord. Het moet niet om het werkend te krijgen. Het is wel overzichtelijk maar niet noodzakelijk.

Dezelfde iprange is veel meer van belang.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan