Netwerk Vraag je

Status
Niet open voor verdere reacties.

Workchannel

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Hallo,

Even een vraagje

Ik het 10 Computers tot mijn beschikking in een een thuisnetwerk
Deze compuer draaien op Win xp home/pro en win 98
Nou wil ik een extra HD kopen om date op te zetten en moet denken aan 20 veschillen mensen die deze extra HD gaan werken

Nou komt mijn vraag
Hoe kan ik dat het beste doen!
als ik er wat op zet dat ander het niet kunnen verwijderen
dus mensen hun eigen stuk geven op de harddisk zo dat niemand ander dit kan verwijden.

Zou iemand mij hier antwoord op kunnen geven?

Alfast bedankt

Groetjes,
René

Plaats de harde schijf in de pc die altijd aanstaat. Het moet immers altijd beschikbaar zijn.
Vervolgens maak je op deze harde schijf 20 mappen aan. Elke map deel je als volledige toegang en beveilig je met een wachtwoord die alleen jij (als admin) en de betreffende gebruiker.

Stel het volgende:
De pc waar de harde schijf is ingebouwd heet Hoofdpc.
Je hebt 3 gebruikers met de namen Jan, Piet en Klaas. De mappen noem je dan vervolgens ook zo. Geef de mappen ieder een eigen wachtwoord.
Als Jan nu vanaf een andere pc zijn eigen map wilt benaderen, dan kan hij op die pc een verbinding maken met deze map door een nieuwe netwerkschijf te koppelen met de naam \\Hoofdpc\Jan. Er zal dan om het wachtwoord worden gevraagd.

Nog even een aanvulling.
Zorg ervoor dat de schijf op hoofdniveau niet gedeeld wordt anders kunnen anderen alsnog aan de gehele schijf komen.
Ook kun je de schijf benaderen als je op de pc bent ingelogd waar deze schijf in is geplaatst. Dit is niet te voorkomen.

Recatie

Toch kom ik nog een probleem tegen

ik heb op die nieuwe harddisk mappen piet,jan,kees
en ook gedeelt perfect maar ik krijcht er gaan WACHTWOORD op!!

kan je mij dat nog een uitlegen ?

Alvast bedankt

gr rene

Harddisk zit in computer met Windows XP Pro system

Laatst bewerkt:
Zo Workchannel, ik heb je weer gevonden :)

Probeer eerst eens te ontdekken wat je ziet als je rechtsklikt op een map. Zie je daar delen? Dat mag dus niet. Je hoort beveiliging te zien.
Als je dat voor elkaar hebt dan kun je rechten gaan toekennen aan alle mensen en wachtwoorden zetten..

Alleen 1 ding:

Iedere gebruiker heeft zo zijn eigen rechten en machtigingen. Een recht is de mogelijkheid om bepaalde acties te mogen uitvoeren bijvoorbeeld het updaten van Windows, het installeren van hardware, of de tijd aanpassen. Een machtiging bepaalt op welke manier je toegang krijgt tot een object (schijf of map), bijvoorbeeld of je een bestand alleen mag bekijken of ook mag schrijven (aanpassen). Om volledig gebruik te maken van machtigingen moeten je bestanden wel op een zogeheten NTFS-volume staan.

oke bedankt voor dit geweldige reacht
hier mee ben er erg mee geholpen

ik heb alleen nog 1 vraag je
ik ge 20 gebruiker aan makken
op harddisk
hoe koppel ik deze harddisk
naar de andre computers zo dat 10 computer gewoon kunnen inlogen op hun eigen inlog naam

Ik hoop dat iemand anders het antwoord weet.
Zelf werk ik met 3 computers. Bij de een kom ik via het netwerk alleen in de gedeelde mappen. De andere pc zet ik aan en dan gebruik ik Extern Bureaublad. Dat is een client. Zo zit ik dan via mijn toetsenbord en scherm op 2 pc's te werken.

Alles wat jij wilt zal ook weer met rechten te maken hebben denken.
De totale schijf zal voor iedereen bereikbaar moeten zijn maar de afzonderlijke partities voor ieder persoon op zich. Iets als een halletje waar veel deuren op uitkomen. Zoiets denk ik maar wie weet is het wel anders. Dan hoor ik het ook graag

Ik zou gewoon doen en dan kijken wat ik verder moest doen.

in ieder geval bedankt
voor je tijd en reacties
graag tot de volgende keer

Bedankt

gr rene

ps toevalig intressen om contact via msn zulken ding en uit te wisslen?

Graag gedaan. Als ik die site tegenkom waarop al die rechten goed uit de doeken wordt gedaan dan zet ik het hier nog neer.

MSN? Ik heb het nooit aan. Alleen als mensen iets nodig hebben wat te groot is voor Helpmij.
Als je vragen hebt kun je het beter hier doen. Dan heeft een andere 'zoekende' er ook nog wat aan.

groetjes Elisa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan