Netwerk win 98 - win xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Breizhnl

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2004
Het is me gelukt om een draadloos netwerk aan te leggen tussen mijn desktop en mijn laptop. Alleen heb ik 1 groot probleem......bestanden delen ho maar. Ik heb al gekeken op het forum en een share-map gemaakt, maar het wil niet lukken. Ik krijg steeds de melding dat ik geen toegang heb, maar waarom dan niet snap ik niet.
Ik heb er echt de balen verstand van zoals je ziet dus kan iemand mij helpen in digibeten taal???:confused:

Instellingen als volgt gedaan:

ip1: 192.168.0.1
ip2: 192.168.0.2
subnetmask: 255.255.255.0 (beide computers)
Beide computers dezelfde werkgroepnaam gegeven?
Op beide computers een map gedeeld waarin cliënten de bestanden mogen wijzigen?

Ik heb het vorig weekend ook gedaan.
Vergeet niet je Firewall uit te zetten of wanneer je Zonealarm gebruikt(in mijn geval)even de instellingen van Sarvo in Zonealarm te zetten. Dus dan geef je ze toestemming om in elkaars mappen te neuzen.

Succes,
Fonz :thumb:

Voeg het useraccount waarmee je inlogt op de win98 pc toe in de administrators groep op de xp pc.

Geplaatst door Sarvo
Instellingen als volgt gedaan:

Beide computers dezelfde werkgroepnaam gegeven?

Niet noodzakelijk, wel handiger in het gebruik.

Beide pc's een verschillende computernaam geven.
Heb je een hub of router? Dan ip automatisch laten ontvangen. En Straight kabel gebruiken.
Heb je slechts 2 pc's die met 1 kabel aan elkaar zitten? Dan een crossed kabel gebruiken.

Zie ook de info in de bijlage.

Laatst bewerkt:
Een zelfde werkgroepnaam is wel degelijk noodzakelijk. Tenzij je alles onnodig moeilijker wilt maken door er een router tussen te hangen.

Juist, firewall stond dus niet uit. Maar die kan dan wel weer aan op een gegeven moment?
Een hoe zet ik dat useraccount in administrator in XP?:8-0:

start / uitvoeren / control userpasswords2

Vinkje plaatsen. "gebruikers met password inloggen".
(anders kun je niets wijzigen nu....)

Nieuwe gebruiker aanmaken met admin rechten, of een ebstande wijzigen.
Dus de naam van de win98 pc toevoegen, en admin rechten meegeven.

Nadat het account is toegevoegd, het vinkje weer weghalen, toepassen en de inlognaam typen waar xp altijd mee opstart.
Anders heb je bij een herstart een probleem erbij.

Nou, ik heb de firewall uitgezet en toen lukte het dus wel. Maar dan moet ik dus daar iets in veranderen denk ik. Maar hoe?

Je moet de ene firewall instrueren dat hij 192.168.0.1 doorlaat en aan de andere dat hij 192.168.0.2 doorlaat.
Dan kun je gewoon de firewalls weer aanzetten en kunnen de PC's prima met elkaar overweg.
Dan nog even zorgen dat je de terzake doende mappen deelt en dan kan je aan de slag.

Succes,

Fonz,

Bedankt, het is gelukt. Ik heb de firewall er weer op en het werkt als een zonnetje. Wat ik wilde overzetten en bewaren staat op mijn desktop, nu alleen nog mijn laptopje formateren en alles nog een keer doen.
Ik kom er wel.

thanx:D

Gefeliciteerd.
Het is eigenlijk heel simpel en logisch.
Vaak wordt er, ook door mij, veel te ingewikkeld gedacht en loop je dingen in te stellen en te veranderen die helemaal niet nodig zijn.

Succes,
groeten,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan