Netwerk Winxp / Win98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Makkie

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2002
Berichten
91
Ik wil een netwerk(je) met win xp naar win98. Alles gedaan zoals de wizzard me 'opgedragen' had. Alleen je raad het al, hij doet 't niet!
Ik heb het netwerk THUIS genoemd, in win 98 ziet die deze wel staan en hij zet zelfs zijn eigen naam erbij. Alleen bij winxp ziet die zijn THUIS niet.

Ik heb al een aantal keren deze wizard uitgevoerd ook een keer met een 'brug'. Doet ie het ook niet. Nu mijn vraag moet ik wel of niet met een 'brug' werken? Ik heb kabelmodem en deze staat apart hierbij hoort ook een Lan verbinding, met 'brug' zet hij deze apart neer en zonder 'brug' zet die deze bij m'n andere Lan (realtec) en z'n netwerkkaart. (snapie 'm nog?)
Met pingen zien de computers elkaar niet.. Maar ze zijn wel met elkaar aangesloten (staat geen kruis door m'n netwerk heen)

Wie kan me helpen?
Alvast bedankt.
 
ik moet je teleurstellen, want ik heb hetzelfde probleem, en ik heb al 2 jaar op fora gezocht en tientallen keren deze klacht tegengokomen, zonder werkende oplossing :-(

Maar.... Als het jou lukt? wil je me dan mailen?
karlo1@gmail.com
 
Erg opbeurend bericht... Fijn...

Dus bij deze een oproep: WIE WIL DE UITDAGING AANGAAN?!?!?
 
Brug uitlaten.

Staat de firewall van XP aan?

Als je 2 jaar zoekt naar een oplossing doe je trouwens iets goed mis. Ik was er na 2 weken uit :).
 
Windows XP heeft standaard Netbios uitgeschakeld staan, terwijl windows 95/98 juist standaard Netbios babbelen ;).
Daarom zou dit natuurlijk de oorzaak kunnen zijn. De oplossing is dan als volgt: Ga in windows XP naar de eigenschappen van de netwerkverbinding, en voeg daar een protocol toe, en dit moet dan het netbios protocol zijn.
Daarnaast is het belangrijk dat je op windows XP een user hebt met dezelfde naam en password als dat je die op windows 98 gebruikt, anders heeft ie problemen met aanmelden.

Maar je weet voor de rest wel of ze verbinding hebben? Dit kan je doen door te pingen. En door te controleren of ze wel ongeveer dezelfde ip-adressen hebben.
In windows XP doe je dat als volgt: Start > uitvoeren > cmd > ipconfig /all
In windows 98: Start > uitvoeren> winipcfg
Beide adressen moet opeenvolgend zijn, als het goed is , dus 192.168.0.1 en 192.168.0.2.
Nu kan je controleren of ze mekaar kunnen pingen.
Dat doe je door "ping" in te tikken en daarachter het ip-adres van de andere computer.
Mocht dat niet lukken, dan is de vraag, branden de lampjes achterop de netwerkkaarten wel?

In ieder geval succes ermee, als er nog vragen/onduidelijkheden zijn, gewoon hier neerzetten.
 
Ik heb een Netbios aangemaakt bij XP en jawel ik kon pingen, xp zag 98, ging goed..
Alleen 98 zag nog geen xp, dus daarna heb ik m'n account Eigenaar geweizigd in dezelfde accountnaam als 98.. Oké dit werkte maar ze zagen alleen elkaar nog niet altands ik kon wel ping-en van XP naar 98 alleen andersom niet. Maar het goede was dat bij 98 was nu ook THUIS te zien en ook bij xp.
Dus mijn conclusie was verkeerd geshared, ik wilde gaan sharen maar hoe het ook kan ik ping me suf ik zie 98 niet meer, 98 heeft geen THUIS meer. Kortom ik ben vlgs mij weer net zo ver als in het begin.

Het enige is XP-Firewall dacht ik uit te hebben gezet, was niet zo, dus dank XP_PC.
En ik heb eenzelfde account naam aangemaakt als 98. (geweizigd van Eigenaar in naamcompu 98)
Wat kan ik nu nog doen zodat ie misschien gaat werken?
 
Oké dan eindelijk!! Na 2 weken ploeteren en blijven proberen etc. werkt die eindelijk.
Ik had een vriendin aan de telefoon die vroeg of ik echt wel firewall uit had staan, "Nou alleen norton heb ik nog aanstaan maar dat zou vlgs de berichten die ik heb gelezen geen kwaad kunnen" Dus wel.. :eek:
Deze ook uitgezet en jawel ze zien elkaar!! 98 ziet xp en andersom.. Overigens daarna firewall weer aangezet en het netwerk bleef toch werken..

Voor degenen die hetzelfde probleem hebben. gewoon doen wat xp_pc en Pmeijne hebben gezegt. En jawel het netwerkje werkt...(tenminste bij mij wel)

Dus bij deze bedankt xp_pc en Pmeijne:thumb:
 
Graag gedaan

Zorg ervoor dat het IP en subnetmasker bij Norton als "vertrouwd" bekend zijn.

Helemaal zonder FW kun je niet :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan