netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingebo

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
Ik heb 2 desktops en een laptop die ik in een netwerk wil zetten met behulp van een Linksys Etherfast 10/100 5-port workgroup switch. BTW alles draait onder Windows 98. En hoe zit het met firewall's? Oh ja er zitten geen aansluitkabels bij moet ik die nog kopen. Heb wel eens iets gehoord over twisted pair? Kortom veel vragen wie doet het juiste antwoord?

Firewalls dienen in jou geval op alle pc's te komen en de kabels die je nodig bent zijn gewone straight utp kabels

Je geeft aan dat je een switch hebt. Dit wil zeggen dat je GEEN Twisted pair kabels nodig hebt. Twisted Pair is alleen nodig van 1 PC naar de volgende PC.

Ik neem aan dat je het gaat gebruiken voor het Internet delen. Waarschijnlijk ga je dus een van de PC's als server gebruiken.
Stel:

PC1 - Internet PC (Host)
PC2 - Client
Laptop - Client

Alle PC's moeten een netwerk kabel (Straight) naar de switch hebben. (hou voor de zekerheid port 1 vrij, ivm uplink) Zorg ervoor dat je de Firewall op PC1 hebt staan, dan is je netwerkje beveiligd.

Grtz
Brujah

Geplaatst door m@rio
Firewalls dienen in jou geval op alle pc's te komen

Hoezo? Alleen de eerste PC heeft toch verbinding RECHTSTREEKS met het Internet? De twee andere PC's maken verbinding via de PC met de firewall, dus die hebben GEEN firewall nodig. Of heb ik het nu mis?

Geplaatst door =AiS=Brujah
Je geeft aan dat je een switch hebt. Dit wil zeggen dat je GEEN Twisted pair kabels nodig hebt. Twisted Pair is alleen nodig van 1 PC naar de volgende PC.

Brujah

Straight UTP = Unshielded Twisted Pair

Mvg.

Hoezo? Alleen de eerste PC heeft toch verbinding RECHTSTREEKS met het Internet? De twee andere PC's maken verbinding via de PC met de firewall, dus die hebben GEEN firewall nodig. Of heb ik het nu mis?

Ik geef antwoor do de vraag zoals die gesteld is. Ik kan uit de vraag niet opmaken of er internet gedeeld gaat worden

Geplaatst door Ventrue15

Straight UTP = Unshielded Twisted Pair

Mvg.

Sorry, je hebt gelijk Ventrue (Vampire)
Ik ging ervan uit dat Ingebo bedoelde of ze Cross cables of Straight cables nodig had.

Geplaatst door m@rio

Ik geef antwoor do de vraag zoals die gesteld is. Ik kan uit de vraag niet opmaken of er internet gedeeld gaat worden

Waarom zou je een firewall gaan gebruiken in een netwerk zonder internet?

Ok ok..I shut up

Geplaatst door m@rio

Ja het is primair bedoeld om Internet te delen.

Overigens: ik zie geen twisted pair gebruiken als antwoord en UTP (is wel twisted pair?)

Geplaatst door ingebo

Ja het is primair bedoeld om Internet te delen.

Overigens: ik zie geen twisted pair gebruiken als antwoord en UTP (is wel twisted pair?)

Sorry Ingebo,
Je hebt dus wel gewoon Straight UTP kabels nodig (standaard netwerkkabel), geen Crossed UTP kabels. Als je dat vraagt in de winkel krijg je de juiste kabels.
Grtz
Brujah

OK ik kan even voort, moet ik dit topic nu afsluiten of kan ik hem openlaten voor als ik al doende nog een vraag heb?

Na veel gevloek hebben we uiteindelijk een router gekocht en nu kunnen we in elk geval Internet (chello) delen. Netwerk loopt nog niet, een PC ziet in netwerkomgeving wel beide pc's maar kan niet in de andere PC (=laptop), mijn laptop ziet alleen zichzelf en de andere (= desktop) niet. Iemand ideetje hoe dit op te lossen? Oh ja, de switch is er af.

Zit je met alle PC's in dezelfde werkgroep??

In hetzelfde werkgroep zitten in niet noodzakelijk om een goed netwerk op te zetten.

@ingebo:

Kun je wel op de andere pc komen door naar start te gaan en dan naar uitvoeren en dan \\ipadres van de andere pc bijv: \\192.168.0.1?

@ m@ario,

die twee slashes moeten ervoor? Overigens pingen lukt niet. Mijn laptop komt wel in de netwerkomgeving voor op de andere PC. Maarre geen communicatie.

Ga eens naar start, uitvoeren en typ daarin command en druk op OK

In het dosboxje typ je in winipcfg en drukt op enter. In het nieuwe schermpje zie je nu je ppp adapter en daarnaast is een knopje en daar druk je op en kiest voor je netwerkkaart.

Dan ga je het ipadres vrijgeven en vernieuwen. Dit doe je op beide pc's

twee gelukkige mensen....

Router en gedeelde internettoegang op chello werkt perfekt. Dat was al zo, maar na het opnieuw installeren van windows op de desktop niet meer. Reden hiervan: login methode router naar chello moet op 'none' staan en niet op 'PPPoE'.

Beide internetverbindingen werkten; maar nog niet het locale (Laptop en desktop) netwerk. Beide pc's waren wel te zien in netwerkomgeving op de desktop, maar aanklikken van de laptop op de desktop werkte niet. De aanwezigheid van de laptop in de desktop netwerk omgeving was ook wisselend. Na de-installeren van Norton internet securities, dat op de laptop stond, loopt alles als een gesmeerde bliksem.

Iedereen bedankt!!!

-----------------

Mario zei:

======

"Ga eens naar start, uitvoeren en typ daarin command en druk op OK

In het dosboxje typ je in winipcfg en drukt op enter. In het nieuwe schermpje zie je nu je ppp adapter en daarnaast is een knopje en daar druk je op en kiest voor je netwerkkaart.

Dan ga je het ipadres vrijgeven en vernieuwen. Dit doe je op beide pc's"

==========

vraagje: Is er een speciale reden om via het dosboxje te gaan? Je kunt winipcfg n.l. ook starten door 'winipcfg' in het uitvoeren doosje te tikken.

Hoeft niet perse via het dosboxje kan zoals je zegt ook gelijk via uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan