netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

tessab

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
wij willen een netwerk gaan aanleggen tussen onze 2 computers en zijn op zoek naar een goed advies voor wij naar de winkel stappen.......
we hebben een pentium 2 van 350 mhz met windows 98 en een pentium 4 van 2,66 ghz met windows xp.
nu willen we het liefst een draadloos netwerk aanleggen om de adsl internet verbinding te kunnen delen maar hoorden dat de pentium 2 dat niet aan zou kunnen en dat we dus beter een netwerk mét draad kunnen aanleggen.
heel blij zijn wij met jullie adviezen en ervaringen......dus laat wat van je horen!!! :-)))
Tessa

Die Pentium 2 kan dat prima aan hoor. Alleen is draadloos wel een stukje duurder.

Draadloos:
2x WMP11 PCI kaartjes van Linksys á 82 €. Zie hier http://www.tweakers.net/pricewatch/42921

Met draad:
2x PCI kaart met Realtek 8139 chip (10/100 mbit), bijvoorbeeld die van Sweex, die al voor 5 € te koop is. Zie hier http://www.tweakers.net/pricewatch/36498?Landfilter=Benelux
Maar de meeste budget 10/100 mbit pci kaartjes hebben die chip.
1x cross-cable, meestal 5-10€.
Er zijn trouwens ook kits te koop van 2 netwerkkaarten (ook met die 8139) en een crosscable.

benodigdheden

Wat voor spullen heb je allemaal nodig voor een netwerk buiten die ethernetkaarten om dan?
Zijn het alleen die 2 pci kaartjes van linksys of komen er
nog meer zaken bij kijken en is het inderdaad zo makkelijk als ze in folders doen voorkomen om het aan te leggen of komen er toch altijd weer meer dingen bij kijken die tegenzitten (op beide comps geen internet meer, of niet meer kunnen mailen enz enz)
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om ik weet niet hoeveel meter kabel naar boven te hebben lopen......
tessa

ff een tip voor het delen van het internet.

plaats er een goedkope router tussen.
je hebt nooit meer dat instel gekloot en je netwerk verbinding is automatich beveiligd:D

Als je het draadloos gaat doen heb je alleen die 2 kaartjes van linksys nodig inderdaad. Je haalt daar ongeveer 20 meter mee sowieso (binnenshuis).

Ik kan overigens de tip van jhonnybos, namelijk een router ertussen, wel aanraden, dan heb je 2 voordelen:
1. De pc met adsl hoeft nu niet meer aan te staan als de andere pc wil gaan internetten, want dan zit het adsl modem aan de router vast en dan maakt die uit zichzelf verbinding.
2. Als je een router met draadloze aansluiting neemt, is het bereik een stuk groter (50 meter binnenshuis).

Als je voor een router kiest, kan ik de Linksys BEFW11S4 aanraden (al voor 134 €, http://www.tweakers.net/pricewatch/26742). 1x aansluiting voor adsl modem, 4x kabelnetwerk aansluiting, en een draadloze aansluiting (2 antennes).

Bij mij thuis hebben we iets soortgelijks gedaan; ik zit met een WMP11, mijn moeder met een WUSB11 (draadloos via usb) en mijn vader met een RTL8139 op de BEFW11S4 aangesloten die op zijn beurt weer op het Alcatel ADSL modem aangesloten is. Werkt als een zonnetje!

waar te koop

Volgens mij heb ik ondertussen al aardig wat bruikbare tips van jullie binnengekregen en kunnen we daar wel mee aan de slag gaan.
Morgen gaan we naar Groningen om het een en ander aan te schaffen (we wonen nl in Duitsland) en kunnen jullie nog zeggen bij welke winkels we het beste naar binnen kunnen stappen?????
Die als het even kan ook nog wat voordelig zijn ;-)
In ieder geval allemaal alvast bedankt voor de tips!!!
Tessa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan