Netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

queezy

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2004
Hallo, ik wist niet precies waar ik mijn vraag moest stellen dus zet ik ze hier, (als ze verkeerd staat zeg dan waar ze wel moet please :) )

Ik heb beneden een pc en op mijn kamer een pc, de pc beneden zou moeten opgekuist worden, maar daar zit geen dvd writer in en in die pc boven wel, is er een manier zodat ik toch wat data dvd's zou kunnen maken met bestanden enzo van die pc beneden op de dvd writer boven? via een netwerk of whatever ofzo?
ik zou normaal die dvd writer er beneden kunnen insteken maar heb er de driver niet van dus dat gaat ook niet. Is er toch nog een manier zodat ik dat zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor de hulp

Heb je al een netwerk tussen de twee pc's? Dan is het 't makkelijkst om de bestanden die je wilt bewaren te kopieeren naar de pc waar de writer is zit en vanuit daar gaan branden. Wanneer je brandt via een netwerk loop je het risico dat bij een hapering in de doorvoersnelheid de backup mislukt.

ik weet niet goed hoe dat zit met een netwerk, ik heb wel een LAN verbinding maar voor de rest niks

Als je een netwerk heb is branden helemaal niet nodig je kan de bestanden later zo weer terug zetten .

Als het niet om te veel data gaat zou je die data ook op een mp3 speler of een memory stick kunnen zetten .

Roby

Geplaatst door roby
Als je een netwerk heb is branden helemaal niet nodig je kan de bestanden later zo weer terug zetten .

Als het niet om te veel data gaat zou je die data ook op een mp3 speler of een memory stick kunnen zetten .

Roby

Een LAN verbinding is toch geen netwerk of wel soms? :o
Sorry ben echt nog een echte amateur in "netwerk" gebied :confused: :o

Je stelt dat je eventueel via een netwerk wilt branden .
Is dus niet duidelijk of je wel of niet een netwerk heb. :(

Kun je met de ene pc de andere pc benaderen? M.a.w. kun je vannaf de pc met de writer de harde schijven van de andere pc zien (en kijken wat er op staat)?
Inderdaad zou je dan via het netwerk bestanden terug kunnen zetten, maar wellicht werkt je netwerk niet meer na het opkuizen van de pc. Dus een cd-rom of dvd branden is wel zo handig. (heb je trouwens in die pc beneden dan wel een dvd-speler? anders heb je er nog niks aan als je een dvd brandt, dan is een cd-rom branden een optie)

Ja heb inderdaad in de pc beneden een dvd-rom, ik heb dus nog geen netwerk, maar hoe maak ik een netwerk, heb ik dan nog kabels nodig of software ofzo? of hoe maak je zo een ding? Want ik hoor dan sommige mensen praten over UTP en COAX en daar snap ik helemaal niks van:confused: :8-0:

ps: sorry voor de dom vragen é :p :o

Laatst bewerkt:
Zijn de twee pc's met een kabel aan elkaar verbonden? Of zitten de twee pc's allebei in dezelfde router of hub?
Zo ja, dan kun je de wizard "thuisnetwerk" starten (als je op 1 van de pc's XP hebt staan) Diezelfde wizard kun je ook op de andere pc draaien. heeft die andere pc geen XP dan kun je de wizard op floppy zetten en vanaf floppy draaien op de andere pc. Zijn de pc's op geen enkele wijze met elkaar verbonden zal je daar eerst voor moeten zorgen. Dan moet je er eerst zeker van zijn dat beide pc's b.v. een netwerkkaart hebben, daarmee kun je de pc's verbinden d.m.v. een cross-netwerkkabel (UTP). (wellicht handig om de pc's tijdelijk naast elkaar te zetten)
Wat je als laatste kan doen, als je het voorgaande allemaal niet wilt, is de harde schijf uit de pc halen en tijdelijk in de pc met de writer plaatsen en zo de belangrijkste bestanden branden en daarna weer terugzetten.

- De twee pc's zitten beide in dezelfde HUB
- Heb op beide pc's Xp
- Heb op beide pc's een netwerkkaart
- Dus kan ik nu de pc's verbinden doormiddel van een UTP-kabel ?

ps: wat kost zo een kabel ongeveer? en als ik daar in de winkel om ga wat vraag ik dan best precies?

Aangezien ze allebei op de hub zitten kun je de netwerkwizard van XP draaien op beide pc's. Daar kun je aangeven hoe de pc's (met elkaar) verbonden zijn, na afloop van die wizard is het dan alleen nog een kwestie van je harde schijven delen en je kunt de bestanden kopieeren naar de andere pc.

In Verkenner ga je op een schijf staan en klik je er op met je RECHTERmuisknop en klik je vervolgens weer met links op Delen en Beveiligen. Je kan dan tevens een wachtwoord opgeven per schijf.

Ahzo, dus als ik het goed begrijp heb ik dus met mijn LAN verbinding geen enkele kabel nodig om een netwerk te maken? gewoon in elke pc een netwerkkaart en de harde schijven delen en klaar?
Of heb ik het mis?:)

Sterker nog, je zit al in een netwerk. De twee pc's gaan allebei in 1 en dezelfde hub en daarna gaat de hub waarschijnlijk in een modem en heb je dus op twee pc's internet. Dat heet een netwerk! Het is nu alleen nog zaak dat de twee computers elkaar kunnen "zien".
Dat kun je bereiken door de netwerkwizard van XP te draaien op beide pc's. Het komt er op neer dat beide pc's in dezelfde werkgroep moeten zitten en een unieke naam moeten hebben. Dit alles kun je invoeren in de netwerkwizard. Als je dat allemaal gedaan hebt EN je hebt de schijven gedeeld, kun je behalve kijken op de andere pc, ook daar bestanden vanaf halen via Mijn Netwerklocaties op je buroblad, door te klikken op de juiste schijf en mappen en daarin te kiezen voor kopieeren (rechtermuisknop/kopieeren) en op de andere pc in een map die je zelf aanmaakt te plakken (ook weer rechtermuisknop) die map noem je b.v. backup-pc2 of zoiets.
Zo kun je dus belangrijke zaken backuppen en branden. Als je dat gedaan hebt kun je de pc beneden formatteren en opnieuw installeren (kan allemaal met de cd-rom van XP) Daarna de netwerkwizard op de nieuw geinstalleerde pc wederom draaien en je hebt je netwerk weer.

Wauw, dat ga ik morgen eens proberen, thx voor de hulp:thumb: je hoort nog wel als het gelukt is :D

Grtz:cool:

ok, ik heb gedaan wat je zei ... hoop ik. Als het gelukt is komt er dan een icoon bij bij deze computer ofzo? want ik zie niks en ik kan op geen enkele manier die ik probeerde de schijf van beneden zien en andersom ook niet. ik ging dus naar start > alle programma's > bureau accesoires > communicatie > wizard netwerk instellen.
Daarna ging ik naar mijn harde schijf > delen > toen klikte ik de twee selectievakjes aan bij delen en beveiliging : het netwerk > toepassen. Toen kwam er een kadertje op waarin hij bezig was met: "Mapmachtigingen instellen". en daarna was ik toch klaar? of nog niet? Ik heb toen herstart en zag nog steeds niks van verandering. Wat o wat doe ik fout :rolleyes:

Grtz, Queezy :confused:

Dit onderwerp heb ik even verplaatst naar netwerkproblemen ;)

No problem m8 :)

Als alles goed is gegaan met je netwerk instellen, zie je nu de gedeelde mappen van de andere pc in "mijn netwerklokaties" Deze zou je moeten zien in menu start. Als daar "mijn netwerklokaties" niet staat, kan je deze er in voegen door rechts te klikken op een leeg stuk menu start, eigenschappen>menu start aanpassen>geavanceerd en dan even zoeken ;)

Zie bijlage:

attachment.php

Bijlagen

• image2.jpg
    image2.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 41
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan