Netwerkbestanden naar de prullenbak verplaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Howdy!

Aangezien mijn documenten op een netwerklocatie staan, worden deze meteen verwijderd zonder naar de prullenbak te gaan.

Is er een mogelijkheid om dit (eventueel mbv het register) wél te laten gebeuren?

En als server gebruik je windows 2003?
dus je slaat de bestanden daar op en die wil je in de prullenbak laten belanden als je ze weggooit...begrijp ik het zo goed?

Ik gebruik Server 2003 als bestandsserver, dat klopt.

Of de bestanden op de server in de prullenbank terechtkomen, of bij mij (XP Pro) maakt mij niet uit. Als ze maar ergens bewaard blijven.
Dan kan ik natuurlijk wel met schaduwkopieën of backups gaan werken maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.

Nou dacht ik ooit eens zo'n functie gezien te hebben, wat dieper gestoken in de beleidsinstellingen maar ik kan het niet terugvinden. Ik weet het ook niet zeker..

Oke dan weet ik waar ik moet zoeken.
zal morgen eens kijken hoe het bij onze server geregeld is.
misschien weet pmeijne wel iets?

Nee ik ben nog niet veel wijzer geworden.
Ik zie onze bestanden ook niet meer als ze verwijderd zijn.
Ik ga mijn maatje eens vragen.........

Voorzover ik weet is die functionaliteit alleen te doen met de schaduw kopieen (zoals je al aangeeft)

Maar ja, als je iets verwijderd wil je het toch weggooien en niet in een andere map zetten?
;)

puppie zei:
Nee ik ben nog niet veel wijzer geworden.
Ik zie onze bestanden ook niet meer als ze verwijderd zijn.
Ik ga mijn maatje eens vragen.........

Graag :).

Ellasar zei:
Voorzover ik weet is die functionaliteit alleen te doen met de schaduw kopieen (zoals je al aangeeft)

Maar ja, als je iets verwijderd wil je het toch weggooien en niet in een andere map zetten?
;)
Nee, ik gooi altijd dingen weg die niet weg mogen :D:rolleyes::o..
Daarom was ik vroeger zo blij met mijn Norton Recyble Bin, haha. Maar die heb ik nu niet meer. En nu heb ik dus helemaal geen prullenbak meer.

:) Ik ben niet zo'n server guru maar misschien heb je hier iets aan

A.

Ever since Windows 95, Windows has provided a way for customers to undelete files: the Recycle Bin. However, two factors limit the usefulness of the Recycle Bin for knowledge workers.

First, it can only be used to recover files that have been deleted by an application that is Recycle-Bin-aware, such as Microsoft Explorer. The Recycle Bin cannot be used to recover files deleted at the command line, for example, nor can it be used to recover old versions of files that have been modified.

Second, and most important for knowledge workers: the Recycle Bin does not work for files stored on network shares.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/scrfaq.mspx

Waarschijnlijk toch die schaduwkopieën dus. Dan zal ik daar eens mee moeten gaan stoeien, nooit mee gewerkt :).
Nadeel is wel dat die een 'beperkte houdbaarheid' hebben.

(dan werk ik met offline folders én schaduwkopieën.. Zal leuke versieconflicten opgeven als je het niet goed instelt :o)

Laatst bewerkt:
Hmmm
theoretische gedachte.
Als je in de offline folders iets wegggooit(dus wel offline), komt het wel in de lokale prullenbak :) toch?

gewoon niet meer "online werken" alleen zo af en toe synchroniseren :)

Ellasar zei:
Hmmm
theoretische gedachte.
Als je in de offline folders iets wegggooit(dus wel offline), komt het wel in de lokale prullenbak :) toch?

gewoon niet meer "online werken" alleen zo af en toe synchroniseren :)

Mja.. Het is toch nog niet naar mijn zin. De reden dat ik de files extern heb is dat ik (1) er overal bij kan, én (2) dat ik lokaal meer ruimte overhoudt.
Maar de lokale offline map (CSC ofzo) kan ik niet verplaatsen, dat tooltje geeft een foutmelding. Dus nu heb ik alsnog een aantal GB rondhobbelen.

Ik kijk wel even wat het beste is om te doen, ben er nog niet uit.

Hey, kijk eens wat ik in Vista tegenkwam:
attachment.php

Maargoed.. Mijn files staan op mijn server, en BlackComb wordt pas rond 2008 verwacht.. Dus tegen die tijd zullen al een hoop files per ongeluk ter zielen zijn gegaan ben ik bang :(.

Bijlagen

• dump.PNG
    dump.PNG
    33,5 KB · Weergaven: 874
Weet iemand toevallig of dit echt een 'vista only' trick is of dat ik het ook op XP voor mekaar kan krijgen? Ik zoek me een driezwartsmaat maar heb het nog steeds niet gevonden.

En Vista ga ik nie gebruiken..

Hmm-mm.. Zulke dingen was ik tegengekomen.

Volgens mij kun je dit ook met "SynchToy" van Microsoft voor elkaar krijgen (on delete, go to bin).

Maar een extra tool is een extra handeling. Het is niet dat ik lui ben maar als ik elke dag mijn PC moet synchen of speciale tools, waarvan ik de betrouwbaarheid niet ken, moet gebruiken laat ik het liever zo.

Ik waardeer je hulp, echt waar, maar bij MS Windows weet ik waar ik aan toe ben. Voor Vista is al het visueels al te downloaden Maar dát is niet moeilijk. Ook een sidebar etc. etc.. is nog te regelen. Maar de diepere Windows functies (waarvan ik weet dat er enkele ook voor XP zijn) zijn altijd schaars.

Mocht iemand nog wat tegenkomen houd ik mij aanbevolen.

:confused: Ik heb daar wel zo'n vaag idee'tje :rolleyes:

Min of meer worden verwijderde bestanden via prullenbak, eigenlijk toch nog opgeslagen en blijft de schijfruimte gelijk tot het uit de prullenbak wordt verwijderd.. Dus maakt het eigenlijk niet veel uit als je dan een eigen prullenbak erbij maakt alleen voor de shared files..

Heb dit zelf uitgeprobeerd met C:\TEMP kan je dus ook C:\Shared Prullenbak van maken :)

maak een batch met de inhoud

Code:
COPY %1 "c:/TEMP"
DEL %1
C:\Windows\del.bat

om de context menu voor alle bestanden toe te voegen gebruik je in het register deze sleutel. HKEY_CLASSES_ROOT\*

Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\NAAM]

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\NAAM\command]
@="del.bat \"%1\""

moet je alleen nog even voor de mappen afzonderlijk toevoegen in map opties..
Mapopties - bestandstypen - map - geavanceerd - nieuw - NAAM - del.bat "%1"

Nu staat bij alle bestanden en mappen de context menu "NAAM"alsje deze klik wordt het bestand dus gekopieerd naar C:\temp en dan delete..

:confused: Maar duurt natuurlijk weer langer met grote bestanden..realiseer ik me nu weer.. Anders dan perfect, natuurlijk..

Laatst bewerkt:
Ik snap bar weinig van wat je zegt.

Het principe wel. Maar dit kun je ook anders bereiken. (een nieuwe menuoptie maken, die bestanden niet kopieërt maar verplaatst). Maar dát is weer niet helemaal de bedoeling.

De prullenbak is gewoon een map. Als ik op DEL druk gaat het bestand niet verwijderd worden, maar verplaatst worden. Naar "RECYCLER". Leeg je de prullenbak, dan is het bestand weg.

Maar; ik heb niet de intentie bestanden te bewaren. Het gaat erom dat ik de echte prullenbak werking heb. Ik gooi iets weg, denk 'Owh sh*t' en haal het terug. Als ik alles ga zitten verplaatsen (wat inderdaad langer duurt bij grote bestanden (over het netwerk helemaal)) is het effect een beetje zoek. (al is het wel een goed idee natuurlijk ;)).

Wat jij bedoelt met
moet je alleen nog even voor de mappen afzonderlijk toevoegen in map opties..
Mapopties - bestandstypen - map - geavanceerd - nieuw - NAAM - del.bat "%1"
ontgaat mij volledig? Welke mappen moet ik waar toevoegen *he*? En waarom in mapopties?
Via de BATfile regel je toch al waar de file heen moet? En de actie waarop de bat uitgevoerd wordt, moet toch werken op ALLE mappen?

De prullenbak is gewoon een map

De prullenbak is geen map een bestand wat je verwijderd blijft staan waar die staat krijgt alleen een kenmerk (Trash - ready 4 over write) van windows en wordt alleen het icoon en een stukje code verplaatst naar de prullenbak. Leeg je de prullenbak verwijder je alleen het icoontje en dat stukje code van het verwijderde bestand (Nu krijgt het de Flag/kenmerk "Over write".
Als je nu eens je schijf laat analyseren met defrag.exe dan zie je vaker overal van die witte vlakjes dat zijn allemaal verwijderde bestanden die zo nu en dan eens naar achteren geschoven moeten worden. :)

Ik vermoed dat de prullenbak ergens in een .dll verwerkt zit en alleen maar een icoontje weergeeft en dat stukje opgeslagen code weer op de plaats zet als je een bestand zogenaamd terug haalt uit de prullenbak of delete als je hem leeg maakt.

ontgaat mij volledig? Welke mappen moet ik waar toevoegen *he*? En waarom in mapopties?

Sorry ik vond het zelf ook al een vaag idee :o
De context menu item die je toevoegt via die register code is alleen voor bestanden en niet voor mappen. Dus moet je deze even handmatig doen via explorer bedoelde ik, omdat soms ook wel eens een map zal verwijderen..
Maar dat kan natuurlijk ook via het register..
:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan