Netwerkboot:D

Status
Niet open voor verdere reacties.

frlxdanny

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2009
hoihoi,
heb een paar computertjes thuis staan en wil ik samen via een server laten opstarten
ben al bezig met novell maar wil nog niet egt lukke:thumb:

heb een oudere dell (die ik als server wil gebruike)
een pc met Vista
en een HP laptop met xp home

Hoi Danny,

kun je misschien omschrijven wat je bedoelt met "samen met de server opstarten". Normaliter start je eerst je server en als deze draait dan start je je pcs.

Probeer in ieder geval eerst een versie van Novell te installeren die nog onder DOS draait en niet onder Linux, anders wordt het wel heel lastig.

maar hoe krijg ik dat voor elkaar, met windows server 2003 ofsow?
en moet ik dan internetkabels gebruiken of kan het gewoon via de router?

Laatst bewerkt:
Ik zal proberen je een eindje op weg te helpen.

Op je oude Dell server moet je allereerst iets installeren. Dit kan Windows Server zijn, maar ook Linux of Novell. Ik zou om te beginnen een versie van Windows Server gebruiken.

Deze kun je rechtstreeks aan je router koppelen via de gewone netwerkkabels. Als je geen vreemde opstelling hebt dan zit je server nu samen met de pcs op 1 router.

Hierna kun je pcs aan de server koppelen. Hoe dit precies werkt zal afhankelijk zijn van de keuzes die je gemaakt hebt bij de installatie van Windows Server. Geef maar een gil als je tot hier bent gekomen en dan kijken we hoe verder te gaan.

oke:thumb:
ik zal ff zorgen dat ik windows server binnenkrijg (desnoods download ik 'm)
ik zal het laten horen als ik verder kom of als ik wat probleempjes krijg :thumb:

hoe moe ik nu verder, oemoemmenoe ;)

nou, heb server gedownload en geinstalleerd wat nu?? hoe kan ik nu mijn pc's ervan laten booten

En hoe heb je het geinstalleerd? Welke versie?

Heb je active directory ingesteld? DNS? DHCP? gebruikers aangemaakt?

Je pcs booten niet van de server. Ik neem even aan dat je geen Active Directory hebt geinstalleerd, dus dan is je server onderdeel van een werkgroep. Die naam heb je tijdens de installatie zelf opgegeven.

DHCP en DNS hoef je waarschijnlijk niks mee te doen, want deze worden al door je router afgehandeld.

Dan komt nu de vraag wat je wilt dat de server in je netwerk gaat doen. Wil je bestanden opslaan of je email delen, of iets anders???

Om bijv. bestanden te delen, maak je een folder op de server die je deelt (rechtermuisklik, eigenschappen, tabblad delen).
Vanaf de pc's kun je dan een verbinding met deze map maken. O.a. via Win+R en dan type je \\<servernaam>\<gedeelde map naam> gevolgd door Enter. Hierna verschijnt er een popup die vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Hier geef je de naam en wachtwoord van een gebruiker die is aangemaakt op de server.

Als alles is gegaan heb je nu een verbinding met de server :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan