Netwerkconfiguratie niet ok...

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiederikvH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Netwerkconfiguratie tussen XPpro en Win98se niet ok...

Kan mij iemand eens uitleggen hoe het kan dat ik wel een internetverbinding kan delen, maar geen printer... Ik heb mijn PC (winXP met ADSL) verbonden met de PC van mijn vader (win98se). Het delen van de internet-verbinding gaat prima. Maar het is niet mogelijk om 'het volledige netwerk' te openen. Ik kan ook geen bestanden delen. Op beide PC's heb ik dezelfde netwerknaam (MSHOME) ingesteld. Wat heb ik verkeerd gedaan of wat heb ik nog niet goed geconfigureerd?

mvg
Diederik

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je precies met "ik kan geen bestanden delen"? Op welke pc kan je dat niet?

Heb je de interne firewall van XP uitstaan?

is het niet zo dat je via een netwerk bestanden kan delen als je harde schijf gedeeld staat? Idem voor de printer. Ik probeer de 'netwerkprinter' (de mijne dus) te installeren op mijn vader zijn PC, maar dat lukt niet omdat ik via zijn PC geen toegang krijg tot het netwerk. Ook vanop mijn pc kan ik zijn bestanden niet bereiken, hoewel alles gedeeld staat...

Diederik

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens ADSL-verbinding geconfigureerd, een copie van diegene die ik gebruik, maar dan zonder gebruik te maken van de XP-firewall. Ik heb die verbinding niet kunnen gebruiken, mijn ADSL-modem wil blijkbaar niet verbinden als de XP-firewall niet gebruikt wordt...

Laatst bewerkt:
Als ik de werkgroep (Mshome) wil instellen in de map 'Network Places', omdat die er niet tussen staat, krijg ik na enkele momenten volgende scherm:

Bijlagen

• netwerk.jpg
    netwerk.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 37
Zeeeeer interessant vind ik dit! ik heb namelijk exact hetzelfde probleem!

Al heb ik nu ook problemen om mijn internetverbinding te delen :-S (via de kabel maar dat maakt niks uit...)

Hoe hebt jij juist je internetverbinding gedeeld?
Wat heb je allemaal ingeschakeld, ingesteld (tcp/ip, netbeui... enzo en welke waarden heb je voor ip adres enzo opgegeven...)
Wat is geinstalleerd (bij mij enkel tcp/ip), netwerkadapter, bestanden en printers delen, en client voor microsoft netwerken...
En kies je voor windows aanmelding of voor client voor microsoft netwerken aanmelding?

Ik heb het nu over de pc met windows 98se (want mijn client heeft toevallig ook windows 98se)

En wat heb je nog ingesteld op de (2e) netwerkkaart van de server (vermoed dat dit de xp computer is...)

Zo kan ik eens zien wat ik verkeerd heb gedaan.

Is het trouwens nodig dat bij netwerk in het configuratirscherm van windows 98, er staat tcp/ip van de netwerkadapter, want bij mij staat er enkel tcp/ip in het lijstje en de naam van de netwerkadapter staat er helemaal niet achter :-S

Het eerste verschil is dat jij twee netwerkkaarten heb, en ik maar één.

Instellingen van mijn PC (die met de ADSL-verbinding):
Windows versie: WindowsXP Professional (Engels)
Adaptor: DAVICOM 9102-Based PCI Fast Ethernet Adapter (10/100)
Computernaam: DIDIPC
Computerbeschrijving: Home ServerPC
Werkgroep: MSHOME
Verbinding zelf:
- Client for Microsoft Networks (Name service provider: Windows Locator)
- File and Printer Sharing for Microsoft Networks
- QoS Packet Scheduler
- Network Monitor Driver (niet belangrijk)
- Internet Protocol (TCP/IP)
IP address: 192.168.0.1
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: niet ingesteld.
TCP/IP filtering: niet ingeschakeld.
LMHOSTS lookup: ingeschakeld
NetBIOS: default instellingen
- Authentication
Network Acces Control using IEEE 802.1X: ingeschakeld
EAP type: Smart Card
Authenticate as computer when computer information is available: ingeschakeld
Authenticate as guest when user or computer information is unavailable: ingeschakeld

Instellingen van de andere PC:
Windows versie: Windows98se
Adaptor: Typhoon Network Speednet Card 10/100 (complies IEEE 802.3u and IEE 802.3 standard)
Computernaam: Computerken
Computerbeschrijving: Home ClientPC
Werkgroep: MSHOME
Verbinding zelf: mijn broer is nog bezig op de PC...

Laatst bewerkt:
om verder te gaan...

Verbinding zelf:
- Client voor Microsoft-netwerken (geen NT-domein ingesteld, Aanmelden met herstellen van netwerkverbinding.)
- 10/100M PCI Fast Ethernet Adapter:
'Enhanced'-modus (32bit-16bit) NDIS-stuurprogramma
- TCP/IP:
IP automatisch verkrijgen: ingeschakeld
Geen DNS en Gateway ingesteld
Wins-configuratie: DHCP voor WINS-omzetting gebruiken
NetBIOS activeren via TCP/IP
- Toegangsbeheer op shareniveau

Ik zou bij god niet weten wat sommige instellingen willen zeggen.. Als ik iets vergat, dan vraag je het maar...

Diederik

Gebruik jij die ene netwerkkaart voor ADSL en je wilt die ook voor het netwerk gebruiken

Geplaatst door m@rio
Gebruik jij die ene netwerkkaart voor ADSL en je wilt die ook voor het netwerk gebruiken

Bij mijn weten is er voor adsl geen netwerkkaart vereist.

Ik heb mijn probleem, en waarschijnlijk ook het uwe opgelost.
Al mijn netwerkinstellingen waren correct (ik heb wel handmatig een ip adres ingesteld...)

Maar het probleem was (ik had namelijk ook de melding op het scherm dat ik niet gemachtigd was om het netwerk te bekijken...) dat ik op de server een firewall staan had van zonealarm, eenmaal deze afgezet werkte alles perfect.
Ik zou dit dus eens checken...

Adsl werkt inderdaad via mijn USB-poort, niet via een 'tweede' netwerkkaart.

Ik heb mijn firewall uitgeschakeld. Het goede nieuws is dat ik op beide PC's geen foutmalding meer krijg. Het minder goede nieuws is dat beide PC's niemand vinden in de werkgroep. Maw, ze vinden geen andere computer in het netwerk. Is de naam van een werkgroep (in mijn geval 'Mshome') case sensitive??

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DiederikvH
Adsl werkt inderdaad via mijn USB-poort, niet via een 'tweede' netwerkkaart.

Ik heb mijn firewall uitgeschakeld. Het goede nieuws is dat ik op beide PC's geen foutmalding meer krijg. Het minder goede nieuws is dat beide PC's niemand vinden in de werkgroep. Maw, ze vinden geen andere computer in het netwerk. Is de naam van een werkgroep (in mijn geval 'Mshome') case sensitive??

Voila dat probleem is alweer opgelost van die error.
Neen, naam is niet case sensitive, maar ik zou alles in kleine letters typen.
Heb ik ook gedaan.

Ik zal even mijn instellingen zeggen: ik heb wel telenet maar ik zal nu puur de 2 netwerkkaarten in rekening brengen voor het thuisnetwerk en niet die voor telenet.

Op de server:

Ip adres: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Voor de rest heb ik niets ingesteld (DNS enzo heb ik opengelaten)
De server is de pc met windows Xp home edition

Op de client:

IP adres: 192.168.0.2
Subnetmasker eveneens 255.255.255.0 (net als bij server)
Gateway: 192.168.0.1 (niet vergeten op toevoegen te klikken uiteraard)
WINS uitschakelen
DNS: bij mij zijn dit de primaire DNS'sen van telenet maar normaal gezien zou je hier ofwel niets ofwel het ip adres van de server moeten opgeven.

Voor de rest alles ongemoeid laten, letten op de firewalls uiteraard.
Voor de duidelijkhied: deze client is een pc met windows 98 second edition

Maakt niet uit of je windows aanmelding of client voor microsoft netwerken gebruikt.
Ik heb het eerste ingeschakeld

Domein is bij mij eveneens mshome

Voor de rest hoef je niets in te stellen, want je internet werkt zeg je.
Je kan de communicatie tussen de 2 pc's testen, na al deze instellingen door de handmatig ingestelde ip adressen in te typen.
Dit wil zeggen: je opden dos prompt op de server, je typt daarin de regel: ping 192.168.0.2
Hierbij is 192.168.0.2 het ip adres van de andere pc, op de client doe je hetzelfde maar daar typ je dan het ip adres van de server in (192.168.0.1 in dit geval)

Indien de communicatie goed is zullen 4 pakketjes succesvol verzonden worden (per keer je de pinbg opdracht intypt) indien fout dan zal er timout verschijnen.

Als je nog problemen hebt, post ze maar!

Laatst bewerkt:
Re: om verder te gaan...

Geplaatst door DiederikvH
Verbinding zelf:
- Client voor Microsoft-netwerken (geen NT-domein ingesteld, Aanmelden met herstellen van netwerkverbinding.)
- 10/100M PCI Fast Ethernet Adapter:
'Enhanced'-modus (32bit-16bit) NDIS-stuurprogramma
- TCP/IP:
IP automatisch verkrijgen: ingeschakeld
Geen DNS en Gateway ingesteld
Wins-configuratie: DHCP voor WINS-omzetting gebruiken
NetBIOS activeren via TCP/IP
- Toegangsbeheer op shareniveau

Ik zou bij god niet weten wat sommige instellingen willen zeggen.. Als ik iets vergat, dan vraag je het maar...

Diederik

Volgens mij ligt het probleem dan bij de gateway die niet is ingesteld, dit is (als ik mij goed herinner) om ommunicatie met de sever te maken, hier moet dus het ip adres van de server komen te staan
En van zodra je handmatig ip-adres ingetypt hebt zal die DHCP voor WINS-omzetting gebruiken uitgeschakeld worden, je kiest dus voor WINS uitschakelen.

Let me know if it works...

Ik heb je raad volledig opgevolgd en het heeft resultaat gehad!! Vanop de ClientPC kan ik nu de bestanden bekijken die ik op de ServerPC als shared heb ingesteld. Ook mijn shared printer verschijnt in de werkgroep. Maar er is nog steeds een probleem. Drie eigenlijk. Ik kan de printer instellen en zo, maar ermee afprinten is niet mogelijk. Het tweede probleem is dat het niet mogelijk is mappen op mijn vader zijn pc (clientPC) shared te zetten, en dus geen toegang heb vanop de serverPC op de ClientPC. En het derde probleem is dat ik mijn Firewallniet permanent wil uitschakelen... Het is Norton Internet Security 2003, dus dat moet wel in te stellen zijn... Maar ik weet gewoon niet hoe!

Hopelijk ken je voor deze problemen ook een oplossing...

mvg
Diederik

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Soul Reaver

Op de server:

Ip adres: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Voor de rest heb ik niets ingesteld (DNS enzo heb ik opengelaten)
De server is de pc met windows Xp home edition

Op de client:

IP adres: 192.168.0.2
Subnetmasker eveneens 255.255.255.0 (net als bij server)
Gateway: 192.168.0.1 (niet vergeten op toevoegen te klikken uiteraard)
WINS uitschakelen
DNS: bij mij zijn dit de primaire DNS'sen van telenet maar normaal gezien zou je hier ofwel niets ofwel het ip adres van de server moeten opgeven.

Voor de rest hoef je niets in te stellen, want je internet werkt zeg je.

Aiai!
Mijn vader zijn pc heeft geen toegang meer tot het internet!!!!! Aanwat kan dat liggen ??? DNS?

Laatst bewerkt:
ADSL-sharing opgelost!

Probleem met internet opgelost !!!
DNS moest ingesteld worden zoals je ergens wel eens gezegd hebt..

OK leuk dat (bijna) alles werkt door mijn uitleg, ik had in feite direct alles juist, alleen heb ik een week gezocht op het probleem dat eigenlijk door de firewall werd veroorzaakt...
Iedereen zegt steeds iets anders...

Ik heb ook norton internet security op mijn windows xp pc staan (=server) en dit levert geen problemen.
Je kan misschien eens dubbelklikken op het icoon van norton internet security, dan links in het menu klikken op Personal Firewall en daar dan op Internet Zone control., je kan daar het ip adres van de client toevoegen zodat die wel toegang krijgt...

Shared printer dien je nogmaals te installeren op de server.
Je kiest in het configuratiescherm bij printers (of stond dit nu onder deze computer?) printer toevoegen, daar klik je dan op netwerkprinter en vervolgens moet je ergens kunnen bladeren om de printer te zoeken, dan kan je het netwerk bekijken en daar staat dan de netwerkprinter tussen (alleen als de server én printer aan staan natuurlijk), die wordt dan vervolgens geinstalleerd als de wizard voltooid is, mss moet je ook nog de cd rom van de printer bij de hand nemen voor drivers...

Mappen shared zetten dat weet ik eigenlijk niet hoe het komt dat dat niet wil lukken, normaal gewoon rechts klikken op een map of een harde schijf en dan kiezen voor delen... daarin dan kiezen voor bestanden delen (ofzoiets) en naam opgeven voor die map, daaronder moet je dan bij toegang volledig kiezen (paswoord hoeft je niet typen) als je wil dat jij via de server de bestanden in die mappen ook kan bewerken, anders kies je alleen-lezen.

Geplaatst door Soul Reaver

Shared printer dien je nogmaals te installeren op de server.
Je kiest in het configuratiescherm bij printers (of stond dit nu onder deze computer?) printer toevoegen, daar klik je dan op netwerkprinter en vervolgens moet je ergens kunnen bladeren om de printer te zoeken, dan kan je het netwerk bekijken en daar staat dan de netwerkprinter tussen (alleen als de server én printer aan staan natuurlijk), die wordt dan vervolgens geinstalleerd als de wizard voltooid is, mss moet je ook nog de cd rom van de printer bij de hand nemen voor drivers...

Mappen shared zetten dat weet ik eigenlijk niet hoe het komt dat dat niet wil lukken, normaal gewoon rechts klikken op een map of een harde schijf en dan kiezen voor delen... daarin dan kiezen voor bestanden delen (ofzoiets) en naam opgeven voor die map, daaronder moet je dan bij toegang volledig kiezen (paswoord hoeft je niet typen) als je wil dat jij via de server de bestanden in die mappen ook kan bewerken, anders kies je alleen-lezen.

het moet zijn: printer toevoegen moet je nogmaals doen op de CLIENT!!!! op de server werkt hij al (en is hij aangesloten) dus daar hoef je niet aan te komen en die mappen delen dan bedoel ik mappen op de CLIENT he.
Sorry voor de verwarring!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan