netwerkdrive maakt alleen-lezen bestanden aan.

• Onderwerp starter Onderwerp starter jan42
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Ik heb een Lacie EthernetDrive mini aangeschaft (250GB). Dit ding is op de router aangesloten en is door alle computers in het thuisnetwerk benaderbaar.
Ik heb alle documenten (word, powerpoint, excell, etc.) op deze netwerkdrive gezet. Echter nu blijkt dat alle bestanden op alleen-lezen staan (groen blokje). Als ik met de verkenner (in XP-pro) het groene blokje bij alleen-lezen weghaal, dan zet XP dit blokje meteen weer aan (groen).
Hoe kan ik er voor zorgen dat de bestanden weer op lezen komen?

Laatst bewerkt:
In deze thread is weliswaar sprake van een CD (is ook een schijf) maar wordt het attribuut alleen-lezen ook behandeld.
In een pagina voor ondernemers van Microsoft wordt onder andere ook ingegaan op het attribuut alleen-lezen.
Misschien moet je in de Eigenschappen van de externe harde schijf ook iets wijzigen in "atributes"?

Laatst bewerkt:
Ha Boeing_737, zo, jij bent ook nog laat op. ;-))
De tips van de andere thread heb ik uitgevoerd. Helaas krijg ik het attribuut niet gewijzigd. Ik dacht een slimme zet te doen door alles van de netwerkdrive weer naar de interne harddisk te kopieren en dan het attribuut te wijzigen (via attrib -a e: /s /d). Er komt geen foutmelding . Als ik dan met de explorer naar eigenschappen kijk van de bestanden op de interne harddisk, staat alles nog op alleen-lezen!
Er moet moet toch een mogelijkheid zijn om alle bestanden weer op archive te zetten!?

Wat jij tot nu toe gedaan hebt, is waar mijn kennis ook ophoudt. :confused:
Wacht even af tot er een andere helper langs komt. Ik blijf het wel volgen, want ik ben erg benieuwd naar de oplossing.
Succes!

NB: euhh...vroeg op deze keer. :o :thumb:

Na veel zoeken en ondersteuning van LaCie is de oplossing gevonden.
Op de netwerkdrive moeten shares aangemaakt worden. Deze shares moeten gebruikers toegewezen krijgen met rechten (lees/schrijf). Dan zijn de bestanden te muteren onder XP.
Bij W98SE werkt het anders. Daar moeten dezelfde gebruikers onder W98 als op de netwerkdrive bekend zijn. Pas als deze namen overeenkomen, is het mogelijk bestanden te muteren.
Iedere verandering (gebruikers, shares, rechten) die op de netwerkdrive of computer aangebracht wordt, gaat pas werken na een reboot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan