Netwerkje

Status
Niet open voor verdere reacties.

hfoppen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 nov 2000
Berichten
1.056
Hoi allemaal,
ik heb 2 pc's hier staan met windows XP. Misschien komt hier een derde bij.

Op de afbeelding is te zien wat de huidige situatie is. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de de pc's met elkaar te laten praten. Ze zitten beide in Werkgroep 'Foppen'. In netwerkomgeving kan ik ze allebei wel zien, alleen als ik verbinding wil maken dan vraagt ie om het wachtwoord van Gast.

Kan ik het ook zo instellen dat ie daar niet om vraagt en gewoon met die andere pc gaat praten??

Graag tips etc. doorgeven
 

Bijlagen

  • situatie.jpg
    situatie.jpg
    7,5 KB · Weergaven: 57
Het "gast" account kun je hiervoor idd gebruiken, maar het is in het kader van beveiliging beter om op beide (binnekort alle 3) computers gewoon een gebruikersnaam aan te brengen met wachtwoord. En aan te geven welke rechten deze persoon heeft op de pc.
De gebruikersnaam is de naam van de pc waarmee je wilt inloggen op de andere pc.

suces;)
 
Geplaatst door NLspecial
Het "gast" account kun je hiervoor idd gebruiken, maar het is in het kader van beveiliging beter om op beide (binnekort alle 3) computers gewoon een gebruikersnaam aan te brengen met wachtwoord. En aan te geven welke rechten deze persoon heeft op de pc.
De gebruikersnaam is de naam van de pc waarmee je wilt inloggen op de andere pc.

suces;)

Stel dat de namen van de pc's jan, herbert en jasper zijn, moet ik dan het volgende doen:

op pc herbert een account maken met jan,
op pc jan een account maken met herbert etc?
 
Geplaatst door hfoppen


Stel dat de namen van de pc's jan, herbert en jasper zijn, moet ik dan het volgende doen:

op pc herbert een account maken met jan,
op pc jan een account maken met herbert etc?

Ja precies, zo moet je dat doen. Op de pc van jan, komt dus een toegangs account voor jasper en herbert. Let er wel op dat je bij het delen van mappen/schijven je voor alle gebruikers moet aangeven welke mappen/schijven zij toegang tot mogen heben en welke rechten (alleen lezen of ook wijzigen enz).
 
maar kan ik dan ook instellen dat deze gebruikers niet worden weergegeven bij het opstarten van de pc? nu zijn er 2 die worden weergegeven, ouders en kids
 
Geplaatst door hfoppen
maar kan ik dan ook instellen dat deze gebruikers niet worden weergegeven bij het opstarten van de pc? nu zijn er 2 die worden weergegeven, ouders en kids

Nu haal je 2 zaken door elkaar. Waar je het nu over hebt zijn de gebruikers die een eigen inlognaam hebben op de pc's zelf. Dit staat los van de netwerkgebruikers.
 
waar maak ik die netwerkgebruikers aan?
 
Ik gebruik zelf geen XP, maar ik denk gewoon in het configuratiescherm en dan onder "gebruikers en wachtwoorden"
 
Zover ik weet hoef je niet eens gebruikers aan te maken.
Loop het volgende even na op de xp machine.
1. rechtermuisklik op deze computer en dan eigenschappen. Dan tabblad verbindingen van buitenaf, hier moet je zorgen dat het vinkje boven (dus anderen uitnodigen voor hulp) uitgevinkt is en het onderste vinkje (zoiets als gebruikers mogen verbinding maken met deze pc.) aangevinkt is.
Sluit nu dit venster door op ok te klikken.
Hierna moet je eens proberen om vanuit de win98 machine de xp machine te verkennen.
Als dit nog niet werkt, dan klik je rechtermuisklik op netwerklocaties en dan kiest U eigenschappen.
Dan krijgt U netwerkverbindingen voor U en daar klikt U weer op de verbinding rechtermuisklik en kiest weer eigenschappen. Nu krijg je een overzicht van de geinstalleerde services. Kijk of in die lijst (dus de lijst waar tcp/ip in staat en etc.) bestands en printerdeling aanstaat, zo nee dan klik op de knop Installeren en dan kies je service en dan kies je delen van bestanden en printers, paar keer ok en klaar. Als die wel in de lijst staat hoef je niets te doen.
Verder raad ik aan de gebruikersaccount gast uit te schakelen, zeker als deze geen wachtwoord bevat, aangezien anders hackers op je systeem komen.
Verder heb ik nog een vraagje:
Wat voor bestandsysteem heb je op je schijven, 98 heet fat, dat kan niet anders maar wat gebruik je in XP.
Hier kun je achterkomen door op de eigenschappen te klikken bij je schijf, dan zie je het bestandssysteem staan.
Veel geluk
 
Geplaatst door BBKiller4Life
Verder heb ik nog een vraagje:
Wat voor bestandsysteem heb je op je schijven, 98 heet fat, dat kan niet anders maar wat gebruik je in XP.
Hier kun je achterkomen door op de eigenschappen te klikken bij je schijf, dan zie je het bestandssysteem staan.
Veel geluk

volgens mij staat dat al in mijn vraag!!!

Geplaatst door hfoppen
Hoi allemaal,
ik heb 2 pc's hier staan met windows XP. Misschien komt hier een derde bij.
 
Geplaatst door hfoppen


volgens mij staat dat al in mijn vraag!!!


Denk het niet, hij vraagt om fat 32 of ntfs, en niet om je besturingssysteem;)
 
Geplaatst door bas9


Denk het niet, hij vraagt om fat 32 of ntfs, en niet om je besturingssysteem;)

dat is waar, maar wie installeert er nu Windows XP op een FAT-partitie??

maar goed...sorry voor mijn opmerking! ik heb dus op beide NTFS staan.
 
Heb je nu al gebruikers aangemaakt op je systemen?

En toen je het gastaccount aangezet hebt heb je toen ook aangegeven dat er geen wachtwoord ingegeven hoeft te worden? (je kunt ook op het gastaccount een wachtwoord zetten)

Heb je wel bestanden gedeelt?
 
Geplaatst door hfoppen


dat is waar, maar wie installeert er nu Windows XP op een FAT-partitie??

Sorry van mijn wisseling naar win98, had blijkbaar niet zo goed geslapen die dag, en verder kenik er genoeg die fat32 onder xp gebruiken, meer dan zelfs

Verder zou ik nooit een gast account actief maken en dan geen ww in voeren , zeer slechte beveiliging zo...maar dat is maar mijn mening
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan