netwerkkaart detecteren in Xubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrHenkie

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2011
Hallo allemaal,

Ik heb hier een oude pc, maar ik weet niet welke netwerkkaart de pc heeft. Daar wil ik achterkomen, zodat ik de driver van de kaart kan installeren in windows 2000 (had net geïnstalleerd).
Nu is mijn vraag: weet iemand een tooltje voor Xubuntu (linux) waarmee ik de netwerkkaart (en misschien ook wel meer) kan detecteren?

In windows 2000 zie ik nu helemaal geen LAN-verbinding terwijl die toch echt is aangesloten. Ik zit nu met een live cd van xubuntu op de pc te werken waar hij het wel gewoon helemaal doet. Zonder verbinding kan ik ook niet gaan updaten helaas...

Alvast bedankt voor je antwoorden, mrHenkie

In Windows 2000, start Apparaatbeheer: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Kijk welk apparaat nu geen driver heeft (zal met een geel vraagteken genoteerd staan). Dubbelklik op dat apparaat, ga naar tabblad Details en zoek op de daaronder aangegeven Hardware-ID's op Google etc.
Zie ook onder :::::::::::::::: Drivers opzoeken ::::::::::::::: in deze discussiedraad/posting

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je dank je dank je!!!!!! Dank je voor je antwoord :-). Ik zit nu even op mijn mobiel, maar zodra ik morgen tijd heb wat zeker zo zal zijn ga ik je oplossing proberen. Ik zeg nog wel of het is gelukt dan. Aan mensen zoals jij heb ik nog wat. Linux? Helemaal niet nodig gehad :-D.

Oke, ik kom nog wel bij apparaatbeheer, en eigenschappen, maar daar zie ik geen tab met Details. Zie de foto voor wat ik heb.Photo_A2D4CB25-E087-A579-379E-41F88F93A614.jpgPhoto_A2D4CB25-E087-A579-379E-41F88F93A614.jpgPhoto_A2D4CB25-E087-A579-379E-41F88F93A614.jpg

Hmm... ik was toch echt in de veronderstelling dat het tabblad Details ook onder W2000 beschikbaar was. Mijn fout.

Alternatieve methode is om in Xubuntu een console-venster te openen, en daarin te doen:
lspci

Zie hier een voorbeeld van wat dat zou kunnen produceren.
In die voorbeeld-link is de netwerkkaart: "02:04.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 08)", dus een Intel Ethernet Pro 100 netwerkkaart.
Jij moet dus kijken naar waar "Ethernet controller" bij staat in jouw Xubuntu, na ingave van het lspci commando.

Er zijn nog wel meer manieren, maar ik ga ervan uit dat je met bovenstaand kunt achterhalen welke netwerkkaart er in de pc zit.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wow, dat werkte!! Ik snap het ondanks het voorbeeld nog niet helemaal wat ik nou heb als ethernet controller. Zie Photo_E0F720F3-9D8D-99B5-1B31-25FF259A7A1B.jpg wat ik kreeg als uitwerking.

Volgens Photo_A2D4CB25-E087-A579-379E-41F88F93A614.jpg mis ik ook nog wat andere drivers. Zou je die dan ook kunnen opnoemen, wat voor hardware dat is?

Alvast bedankt, Henkjan

Begin met het installeren van de software die je hier kunt downloaden.
Met een beetje geluk zijn er dan een aantal van die gele vraagtekens weg.

We horen wel of dat wat geholpen heeft.

Tijs.

Er is een geel vraagteken weg, die van de Multimedia Audio Controller. De rest staat er helaas nog steeds na de software van Intel met dank dnties. Speccy kan alleen op Windows XP of hoger. Dus wat met de Video Controller en vooral de belangrijke Ethernet controller?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan