netwerkkaart en ME pc schakeld uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

sylvia66

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2006
Als ik in mijn pc die op ME draai een netwerkkaart schroef (sweex10/100 mbit pci lancard) dan is m'n internet loeisnel voor een half uur en dan schakeld de pc automatisch uit!!!! Hij wil dan ook niet meer aan. Pas als ik de kaart er weer uit haal kan ik de pc weer aan zetten. Kan iemand mij de oplossing hiervoor geven?

schakeld de pc automatisch uit!!!!

Sluit de PC netjes af of 'valt' hij uit?

Uitvallen zou een driver probleem kunnen beteken. Alleen kan ik dit zo niet direct plaatsen met het feit dat je PC niet meer aan zou willen..

Dat zou goed mogelijk zijn.
Sweex staat niet bekend om zijn vreselijk goede spullen. Waarschijnlijk heeft de netwerkkaart problemen met het delen van IRQ's
Oplossing, duik de bios in en zet een IRQ vast voor het betreffende pci slot.

maestro12 zei:
Dat zou goed mogelijk zijn.
Sweex staat niet bekend om zijn vreselijk goede spullen. Waarschijnlijk heeft de netwerkkaart problemen met het delen van IRQ's
Oplossing, duik de bios in en zet een IRQ vast voor het betreffende pci slot.

Goed, daar gaat wat voor op. Maar dan zou de PC toch in de eerste plaats ook al niet op moeten starten? Of is het zo dat tijdens het gebruik de IRQ's elkaar in de haren schieten en dat blijft vastehouden tot je hem eruit haalt?

EDIT:
Gezien de volgende reply 'it does make sense'

Laatst bewerkt:
bios?

Hoe kom ik in de bios en hoe zet ik dan een irq vast?
Als de pc is uitgegaan kan ik hem inderdaad niet meer aanzetten totdat ik de netwerkkaart eruitheb gehaald of ik moet heel de netspanning eraf hebben gehad voor minstens 15 min.

Hoe je in de bios komt....del, f1, f10, insert....dat ligt aan de gebruikte bios, meestal zie tijdens het opstarten iets voorbij komen als: hit DEL to enter setup
Eenmaal in de bios ga je naar PNP/PCI settings en daar zet 'assign IRQ' op 'manual' je krijgt dan een hele lijst te zien, zet dan van het juiste PCI slot het IRQ vast (10 of 9 is de meest gebruikte waarde)

juiste pcislot?

Hoe weet ik wat het juiste pci slot is? Staat er dan bij dat er op dat slot nu een netwerkkaart zit?
Weet wel dat ik echt een absolute nul ben op pc-gebied, maar voor alles is een eerste keer en ik wil ook graag leren hoe ik mezelf kan redden.
De pc "valt dus gewoon uit" midden in wat je dan ook aan het doen bent. De bij geleverde floppy kwam er niet eens aan te pas. ME laadde gewoon ergens vandaan zelf drivers nadat ik de kaart erin had gestoken.

Laatst bewerkt:
De pci sloten beginnen te tellen vanaf boven/AGP slot. Dus gewoon even tellen in welk slot de netwerkkaart zit.

Agp?

Van boven af kan ik wel volgen. Dus de bovenste insteekgleuf is 1 en zo door naar beneden. Maar wat bedoel je met AGP?

sylvia66 zei:
Van boven af kan ik wel volgen. Dus de bovenste insteekgleuf is 1 en zo door naar beneden. Maar wat bedoel je met AGP?

865pe-a7-board.jpg

Die GELE is de AGP aansluiting, die WITTE de PCI.

Dus vanaf geel tellen.

uitproberen

Ik ga morgen m'n pc openschroeven en het hele verhaal uitproberen. Jullie zullen nog horen of het gelukt is.

sylvia66 zei:
Ik ga morgen m'n pc openschroeven en het hele verhaal uitproberen. Jullie zullen nog horen of het gelukt is.

Beschrijving van het probleem
Materialen kunnen positief en negatief geladen zijn. Dit kan gebeuren wanneer twee materialen tegen elkaar bewegen (denk aan het contact van haren met een wollen trui). Wanneer een positief geladen materiaal (=elektrostatisch) contact maakt met een negatief geladen materiaal vindt er een overdracht van lading plaats. Dit is vaak te ontdekken aan het horen van geknetter of het zien van vonkjes. Bij deze overdracht komt een relatief hoge hoeveelheid warmte vrij welke gevoelige elektronische apparatuur kan beschadigen.

Voorkoming van het probleem
Er zijn twee methoden om ESD te voorkomen waarvan één de meest betrouwbare.
De eerste methode is het aanraken van een metalen gedeelte die aarde levert om daarmee een ESD te veroorzaken. Hierdoor is de persoon niet meer geladen en kan elektrische apparaatuur veilig aangeraakt worden.
Deze methode is niet erg betrouwbaar omdat de persoon na de ontlading opnieuw geladen kan worden en zijn lading ditmaal kwijtraakt aan de apparatuur met alle gevolgen van dien.

Beter is daarom ook om tijdens het werken met de PC continu aarde te maken waardoor opgewekte statische energie meteen afgevoerd wordt. Dit is mogelijk met behulp van een zogenaamd ESD-bandje. Dit is een polsbandje die op de kast (metalen gedeelte) van de PC aangesloten kan worden om via de drager aarde te maken met de grond. Op deze manier zal er geen sprake zijn van ESD via de gevoelige apparatuur.

assign irq

Beste mensen als ik mijn Bios open krijg ik wel PNP/PCI configuration, maar in het daarop volgende menu krijg ik geen keuze assign PCI en kan ik dus ook niet voor manual kiezen!!!!
Ik krijg:
Plug and Play aware o/s Yes of no (staat op yes)
Reset configuration Data Yes of no (staat op no)
VGA boot from AGP of PCI (staat op AGP)
PCI VGA palet snoop Disabled of enabled (staat op disabled)
DMA channel 0 t/m 7 PCI of ISA/EISA (staan allemaal op PNP)
IRQ 3 t/m 15 PCI/PNP of ISA/EISA (staan allemaal op PCI/PNP)

Verder zijn er geen dingen die ik kan wijzigen in dit menu, dus zeg mij maar hoe ik PCI slot 5 (daar heb ik de kaart ingestoken) op IRQ 9 og 10 vast kan zetten!

Ik dacht dan download ik zolang het ding het doet eventueel nieuwe drivers voor de kaart, maar toen ik het internet op wilde was er inmiddels al teveel tijd verstreken en hield de pc het weer voor gezien en viel uit!!!! Moet nu weer van de net spanning af voor een poos en dan hopen maar dat hij weer aan gaat, anders moet ik hem weer open maken om de kaart er eerst weer uit te halen voordat het gr**** apparaat het weer doet.

Ik heb nu even heel snel de nieuwste drivers die er te vinden zijn op de site van Sweex gedownload en geprobeerd om te installeren, maar dan zegt ME dat ik al gebruik maak van de meest optimale drivers. Dus de door mij gedownloade maar niet gebruikt.

KAN IEMAND MIJ AUB HELPEN, WANT IK HEB MIJN INTERNET NODIG OP EEN PC DIE BLIJFT WERKEN!?!?!?!?!!!!!

Laatst bewerkt:
Uit mijn hoofd, moet je dus naar IRQ 9 (of10) gaan en daar dan kiezen voor PCI slot 5.

Anders moet je even het merk en type van je moederbord geven, dan kan ik de manual opzoeken.

irq

Ik kan wel naar irq 9 of 10 gaan, maar daar kan ik alleen kiezen voor pnp/pci of isa/eisa

Het merk van mijn moederbord is volgens mij gigabyte. Volgens mij moet dit het typenr zijn GA-6VX7-4X. Verder kan ik nog vinden dat het een socket 370 processor mainboard is met een VIA apollo pro family AGPset is.

sylvia66 zei:
Beste mensen als ik mijn Bios open krijg ik wel PNP/PCI configuration, maar in het daarop volgende menu krijg ik geen keuze assign PCI en kan ik dus ook niet voor manual kiezen!!!!
Ik krijg:
Plug and Play aware o/s Yes of no (staat op yes) Deze op no zetten.
Reset configuration Data Yes of no (staat op no)Deze eenmalig op on zetten.
VGA boot from AGP of PCI (staat op AGP)
PCI VGA palet snoop Disabled of enabled (staat op disabled)
DMA channel 0 t/m 7 PCI of ISA/EISA (staan allemaal op PNP)
IRQ 3 t/m 15 PCI/PNP of ISA/EISA (staan allemaal op PCI/PNP)

Indien de optie Assign IRQ for VGA ook in de bios aanwezig is, deze op on zetten.

Of, misschien de beste oplossing.
Koop een andere netwerkkaart, die dingen kosten geen ......

irq

Ik ga dat nu proberen en als dit ook geen resultaat heeft, dan stap ik op het fietsje en ga maar om een andere netwerkkaart. Ik laat het resultaat nog horen!!
Alvast bedankt

irq configuration

Heb de pc opnieuw gestart nadat ik plug and play in de bios op no had gezet en de reset weer terug op no en nu ben ik aan het afwachten of hij weer uitvalt of niet. Duimen maar!!!

Ben bang dat het helemaal niets met de irq te maken heeft, maar idd met misgebakken kaart.

Of de firmware van de router/modem.

Laatst bewerkt:
netwerkkaart

Het veranderen van de biosinstellingen zoals maestro12 gezegd had, heeft inderdaad niet geholpen. Ik ga wel om een nieuwe netwerkkaart. Helaas!!!
Ik hou mijn vraag nog even op onopgelost, want ik wil graag eerst proberen of dit de oplossing is. Hou jullie op de hoogte!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan