Netwerkkabel te lang??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik heb tussen mijn Orange Live Box en mijn PC een kabel van 20 meter liggen. Langs de verwarmingsbuizen omhoog door het huis, samen met de telefoon en televisie kabels. Telefoon en televisie doen het goed, internet niet. Ik heb met een multimeter de kabel pool voor pool doorgemeten, dat lijkt allemaal goed. De computer herkent ook de kabel als ik hem inplug. Maar de computer kan geen IP adres verkrijgen. En dus doet de boel het verder niet. Met het korte, met de LiveBox meegeleverde kabeltje tussen de LiveBox en de PC werkt het wel.

Wat is er mis met de lange kabel? En nog beter: hoe los ik het op? Draadloos is voor mij geen optie. Zou het aan de 'zelfgemaakte' kabel kunnen liggen? Ik heb zelf de stekkertjes erop gezet. Zou het helpen om kant-en-klare kabels te gebruiken? En zo ja, welke dan en waarom eigenlijk?

Nou ja, ik heb dus vragen te over, helaas geen antwoorden. Jullie wel?

Dank,

Hugo

De draadjes wel goed in de aangesloten stekkertjes gedaan. Goede kleur volgorde. Geen vergissing met cross/straight kabel?

Heb je bij het maken van de kabel goed naar de gekleurde kleine kabeltjes gekeken die je in het stekkertje legt/schuift?
Die kleuren moet aan beide kanten precies hetzelfde zijn.
Als dat niet het geval is loopt er inderdaad wel stroom doorheen (wat je dus ziet op je multi meter en computer) alleen kan de pc of modem er verder niet veel mee.

Als het niet duidelijk is maak ik wel even een tekeningetje voor je...
Ik ben hier namelijk 2 weken lang mee bezig geweest op mijn stage en heb heel wat stekkertjes en kabeltjes verbruikt om een goed resultaat te krijgen, maar met het resultaat dat ik nu precies weet hoe het in elkaar zit :p

Uitleg netwerkkabel zelf maken, met de juiste kleur volgorde:
http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php
Cross:
N_art316_Memo1_1.gif

Straight:
N_art633_Memo1_1.gif

Laatst bewerkt:
livebox luistert alleen maar naar cross kabel.

FF de Orange kabel doorgemeten, die is niet cross maar straight. Mijn kabel is aan beide kanten, met het clipje van me af: blauw/blauwwit/oranje/oranjewit/groen/groenwit/bruin/bruinwit. De stekkers zijn aan beide kanten echt identiek. Ik heb een contrastekker op de ene kant gezet, en de draden per kleur kortgesloten. Dus blauw aan blauwwit, groen aan groenwit, etc. Toen met de multimeter aan het andere uiteinde weerstand tussen de polen gemeten; die zijn keurig nul per paar, en oneindig tussen de paren.

Hmmm, wat nu? Ik denk aan signaalverlies, ergens.

Hugo

Een netwerkkabel kan dacht ik 90 meter zijn zonder duidelijk signaal verlies.(kan dit fout hebben) Ik heb hier een netwerkkabel van 31 meter liggen, zonder verlies van signaal sterkte.

witsenburg...
jouw kleurcode is fout.
Kijk naar de plaatjes van crash.
jij hebt nu de kabel 1 op 1 aangesloten en dat is fout.

Zonder signaal verlies mag een kabel 100 meter zijn.

en de livebox van wanadoo werkt met een croskabel.

Laatst bewerkt:
Net even de boel cross aangesloten; zelfde effect. Wel signaal, geen IP adres. Ik vind het gek dat jij overtuigd bent dan de Livebox een cross kabel nodig heeft, terwijl ik nu on-line zit via een straight. Maar hoe dan ook, de boel doet het nog steeds niet via de lange kabel...

Misschien moet ik er morgen met een frisse blik opnieuw naar kijken...

Hugo

Gewoon aansluiten als Straight zoals boven aangegeven, maar wel PRECIES MET DIE kleurcombinatie en NIET anders!

de livebox van wanadoo heeft een rode uitgang.
vanuit daar gaat een croskabel naar je pc.
heb je de livebox van orange dan weet ik dat niet.

maar de kleuren moet je aansluiten zoals in crash zijn afbeeldingen.

Een netwerkkabel kan dacht ik 90 meter zijn zonder duidelijk signaal verlies.(kan dit fout hebben) Ik heb hier een netwerkkabel van 31 meter liggen, zonder verlies van signaal sterkte.

dit is niet geheel juist een kabel mag maximaal maar 5 meter zijn vanaf de bron (adsl/kabel modem) naar de pc.
in datacenters wordt dan ook niet voor niets gewerkt met maximale lengtes van 30 tot 40 meter vanaf daar wordt het sigaal verder versterkt door tussentijds een brouter/switch er tussen te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan