Netwerkmap delen op de server...?? is dat mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

justin1980

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hoi, ik heb een vraag.

Dit is de situatie.

We hebben een server staan waar 5 windows pc's en 5 mac's op werken. Op de server staat Windows server 2003 geinstalleerd. Het probleem is dat de HD's bijna vol zijn. (om een lang verhaal te besparen. Extra HD's etc inplaatsen of USB HD's plaatsen is niet mogelijk)

Nu dacht ik zelf het volgende.

Ik hang bijv een 2TB nas server in het netwerk.
Die "map" ik dan op de server bijv Z:

en dan maak ik op die Z: een nieuwe map en die noem ik bijv share en die map wil ik dan delen. Dit is helaas niet mogelijk, omdat het om een netwerkschijf gaat.
Ik kan alleen mappen delen die fysiek op de HD van de server staan.

Misschien denk je dan maak je toch van die NAS een share, maar dat is teveel rompslomp om allerlei programma's aan te gaan passen, vooral op die mac stations. (ipnummers wijzigen/sharemap locatie wijzigen)

Als dit bovenstaande toch mogelijk is scheelt dat prijs/technisch heel veel vooral in tijd.

Ik heb geprobeerd:
Net use path locatie <--methode werkt helaas niet
Een andere netwerkbeheerder zei om subst path locatie commando te gebruiken. <-- Ik dan kan ik daarop geen map delen.

Ik wil dus bijv \\10.0.0.250\share (<--Maar die share map is staat werkelijk op bijv 10.0.0.251)

Wie o Wie weet een truuk hoe het mogelijk is een network drive te sharen alsof het op je eigen pc staat.

Laatst bewerkt:
Je zou dit eventueel met iSCSI kunnen doen maar dan moet je NAS dit wel ondersteunen.
Als de nas dit ondersteurnt dan kun je op de NAS een ISCII target maken.
Op de server installer je de Microsoft iSCSI initiator (gratis te downloaden) en laat die naar de NAS wijzen. De server zal de nieuwe schijf ruimte zien alsof het een lokale disk is en dus kun je er ook een share van maken.

Als je een USB-hub aanschaft of een USB uitbreidingskaartje kun je opslag kopen dat lokaal via USB aan de server aangesloten kan worden. Ook Firewirekaarten zijn te gebruiken (zijn sneller dan USB), dan moet je een externe harde schijf kopen die Firewire-geschikt is. Dergelijk 'lokaal' aangesloten opslag is zonder problemen te delen op het netwerk.

Wil je liever een oplossing met ingebouwde harde schijven, dan kun het aantal IDE en/of SATA schijfaansluitingen in de server verhogen door een insteekkaart te kopen, zoals deze. Je kunt dan weer extra harde schijven intern aansluiten. Let hierbij wel even op dat de voeding van de server de extra harde schijven ook aankan.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan