netwerkmarketing-programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcroeselare

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2007
Hoi,
ik zou graag in access iets uitbouwen, om de verkoop te kunnen opvolgen van mijnmedewerkers
maar deze groep wordt gevormd door een netwerk, inlevels. Hoe moet ik daaraan beginnen in access.
Per medewerker doen die verkopen van diensten, en aan de hand daarvan wil ik de provisies kunnen berekenen per persoon. Meer details later, maar hoe moet ik beginnen om mijn medewerkers in zo'n levelstructuur te kunnen uitwerken in access??
heb echt geen idee.
wie kan me helpen?
alvas bedankt

Om te beginnen heb je een hoofdtabel met medewerkers nodig, en een tabel met Levels (noem je dat zo?) die je koppelt aan de medewerkers. Als er nog een laag Netwerk tussen hangt, dan heb je ook die tabel nodig. Deze tabellen koppel je in het venster Relaties aan elkaar, waarbij je <Referentiële Integriteit afdwingen> aan zet, om te voorkomen dat je per ongeluk in de gekoppelde tabellen iets invult, dat niet bestaat in de hoofdtabel.

In de tabel Medewerkers gebruik je een veld MedewerkerID als sleutelveld, en dit veld neem je ook op in de tabel Netwerk. In deze tabel heb je een sleutelveld NetwerkID. Bij het invoeren krijg je dan records met een uniek NetwerkID, en een waarde MedewerkerID die uit de tabel Medewerkers komt.
De tabel Levels bevat dan een LevelID als sleutelveld, en een veld NetwerkID, waarin je waarden opneemt uit de tabel Netwerk.
Nu kun je overzichten maken waarin je per medewerker kunt zien in welk level hij zit, of op basis van een netwerk, en wie daar allemaal inzitten.

programma netwerk

Ok bedankt voor deze uitleg, mij baserend op uw uitleg, denk ik dat het zoiets zou moeten zijn?, heb effe ne printscreen gepakt van de relaties die ik gelegd heb tussen de verschillende tabellen.

Bijlagen

Helemaal correct :thumb:

netwerkprogramma

Ok, nu had ik effe uitpluizen hoe ik het eenformulier in elkaar kan steken o mdeze tabellen in te vullen.
Dus nieuwe naam, staat onder die persoon level 1 bijvoorbeeld, dat geef ik best gewoon zo in, daarvoor moet ik geen tabel maken he.
Voorbeeldje
ik level 1
2 personen onder mij :
persoon a : level 1
persoon b: level 1

onder persoon a 3 personen level 2
, je snapt het systeem wel he
ik zal es probern hoe ik dat kan doen met die tabellen.
tot gauw
groetjes

Een Level is in dit geval een getal, daar kun je een tabel van maken, of bijvoorbeeld een opzoeklijst. Het voordeel van een opzoeklijst (op basis van waarden) is dat je vastlegt hoeveel levels er mogen zijn (bijvoorbeeld 1-6) en je kunt een omschrijving opnemen die je toont, i.p.v. het feitelijke getal.

Bijvoorbeeld:
Type rijbron: Lijst met waarden
Rijbron:1;"Directie";2;"Management";3;"Afdelingshoofd";4;"Teamleider";5;"Teamleider 2";6;"Voetvolk"
Afhankelijke kolom: 1
Kolombreedten: 0cm;2,699cm

netwerkprogramma

Hier hoeven geen namen bij, het is enkel een soort boomstructuur diemoet wordenuitgebouwd.
bijvoorbeeld ik ben level 1
op mijn 2de level staan bijvoorbeeld 3 personen
2 van die personen hebben ook medewerkers, en zo verder.
Begrijp je wat ik bedoel?
maar een persoon kan maar onder 1 persoon komen te staan. Dit wordt waarschijnlijk vastgelegd door die tabel netwerk , maar in die tabel netwerk staat enkel medewerkerID, in welke tabel zet ikbest het niveau, want het niveau dat die persoon heeft kan enkel het niveau van de persoon boven hemhebben
ik denk dat ik een tweede medewerkerID moet hebben in die netwerk tabel, om te kunnen zeggen die persoon is bijvoorbeeld medewerker van diepersoon, en dus op level X+1 of niet?

De keuzelijst zoals hierboven beschreven was slechts een voorbeeld van hoe je een level kunt neerzetten op een formulier m.b.v. een keuzelijst. Het voorbeeld hiervan is, dat je beschrijvingen kunt geven van de verschillende levels, terwijl je wel de getallen van het level opslaat. Voor iemand die iets moet invoeren is dat vaak duidelijker dan alleen maar een getal inkloppen. Maar het resultaat is hetzelfde als dat je een getal in het veld typt, want dat gebeurt in dit voorbeeld ook.

Overigens kun je e.e.a. wel degelijk in één tabel oplossen, als je dat liever doet, maar dan heb je een extr veld nodig: ParentID (de naam is maar een voorbeeld...) In dit veld leg je dan het level vast van de betreffende persoon. Dus iemand die level 3 krijgt, heeft als Parent level 2, iemand van level 5 heeft als Parent level 4.
Met deze boomstructuur kun je onbeperkt doorgaan, alleen is het maken van overzichten een beetje lastig. Dat ziet er dan uit zoals in bijgaand voorbeeldje:
Het eerste plaatje laat het ontwerp zien van een tabel [Lijst Sectoren]. De tweede afbeelding gebruikt deze ene tabel om in één query 4 niveau's te laten zien.
Vanwege het landsbelang laat ik uiteraard niet zien hoe het gegevensblad er uit ziet ;)
Wel hoe de query is opgebouwd:

SELECT T1.ID AS SectorID, T1.Sector AS Sector, T1.Hoofd AS Hoofd, T1.SectorCode, T2.ID AS AfdelingID, T2.Sector AS Afdeling, T2.Hoofd AS Afdelingshoofd, T3.ID AS TeamID, T3.Sector AS Team, T3.Hoofd AS Teamhoofd, T4.ID AS SubteamID, T4.Sector AS Subteam, T4.Hoofd AS Subteamhoofd
FROM (([lijst Sectoren] AS T2 RIGHT JOIN [lijst Sectoren] AS T1 ON T2.ParentID = T1.ID) LEFT JOIN [lijst Sectoren] AS T3 ON T2.ID = T3.ParentID) LEFT JOIN [lijst Sectoren] AS T4 ON T3.ID = T4.ParentID
WHERE (((T1.ID) In (SELECT T1.ID FROM [lijst Sectoren] As T1 WHERE (T1.ParentID Is Null ))));

Bijlagen

• Lijst Sectoren - Query.jpg
    Lijst Sectoren - Query.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 54
  • Lijst Sectoren.jpg
    Lijst Sectoren.jpg
    8,7 KB · Weergaven: 43
  • Lijst Sectoren - Resultaat.jpg
    Lijst Sectoren - Resultaat.jpg
    97,7 KB · Weergaven: 64
Status
Niet open voor verdere reacties.