Netwerkprinter (op XP pc) toevoegen op Vista laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

C. Alberts

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2006
Enige tijd geleden heb ik een thuisnetwerk bij mijn schoonouders aangelegd, met daarin 2 vaste pc's en twee laptops, allemaal draaiende op XP. Op een van de vaste pc's zit een printer aangesloten, is als netwerkprinter geconfigureerd (dus delen mogelijk) en het loopt als een trein op alle overige pc; printen is geen probleem.

Nu hebben ze een nieuwe laptop gekocht met Vista. En ik kan de printer met geen mogelijkheid toevoegen.

Allereerst heb ik LLTD gedownload van de website van Microsoft (via de Vista pc, want op de XP pc zit geen legitieme versie). Heb gelezen dat dit kon helpen, maar het mocht niet baten.

Volgens mij zit de Vista laptop in dezelfde werkgroep. Ik heb dit ingesteld via het netwerkcentrum, netwerkdetectie en achter werkgroep: instellingen wijzigen. Heeft nu exact dezelfde naam als de rest. Het hielp niet.

Wat kan ik er nog meer van vertellen..PC met de printer staat aan, almede de printer zelf. En de pc met printer ziet de laptop wel, maar andersom niet!

Printer toevoegen op basis van een naam (\\naampc\printer) werkt ook niet.

Ik ben teneinde raad. Kunnen jullie helpen?

Nog wat algemene gegevens, voor zover relevant:

Hoofd PC
Printer: HP 710C, delen toegestaan

Laptop

Firewall van de xp-computer laat de vista-laptop niet toe?
Dus zet daar de firewall eens uit.

Zelfde werkgroep is inderdaad noodzakelijk (bij Vista standaard workgroup en bij xp mshome), maar dar was al in orde.
Verder moet in de Vista laptop bestanden en printers delen aanstaan (staat vast aan)
En als laatste moeten de drivers van de printer geinstalleerd (vista heeft andere)
Vista drivers downloaden, printer even aansluiten wanneer daar om gevraagd wordt.
Dan printer weer op de xp pc aansluiten.
Nieuwe Netwerk printer toevoegen, drivers laten zoeken als daar om gevraagd wordt.
Dan zou het moeten vwerken.

Usb printer driver kun je dan eventueel verwijderen.

mvg leo

Het werkt helaas niet.

Ik heb allereerst op de hoofdpc de firewall uitgeschakeld. Volgens mij zit er alleen Windows Firewall (WFW) op. Maakt geen verschil. Computer opnieuw opstarten hielp ook niet.

WFW op laptop ook uitgeschakeld, nog geen verschil.

Toen ik op de hoofdpc keek via Netwerkverbindingen --> Mijn netwerklocaties --> zoeken naar computers in werkgroepen, zag ik de laptop eerst niet. Later ineens wel weer. Laptop is vanaf hoofdpc niet te benaderen.

Echter, als ik op de laptop ga naar Configuratiescherm --> Netwerk en Internet --> Computers en appraten in het netwerk weergeven, staat de hoofdpc hier niet. Er staat wel de naam van de laptop, 'Residential Gateway' en 'Internet gateway device'.

Zelfde werkgroep is inderdaad noodzakelijk (bij Vista standaard workgroup en bij xp mshome), maar dar was al in orde.
Verder moet in de Vista laptop bestanden en printers delen aanstaan (staat vast aan)
En als laatste moeten de drivers van de printer geinstalleerd (vista heeft andere)
Vista drivers downloaden, printer even aansluiten wanneer daar om gevraagd wordt.
Dan printer weer op de xp pc aansluiten.
Nieuwe Netwerk printer toevoegen, drivers laten zoeken als daar om gevraagd wordt.
Dan zou het moeten vwerken.

Usb printer driver kun je dan eventueel verwijderen.

mvg leo

Ga ik proberen! Dus van HP de drivers voor de 710C voor Vista downloaden?

Ik vrees dat dit niet gaat lukken.

Ten eerste staat er op de website van HP:

Inleiding
De driveroplossing voor dit product is inbegrepen bij uw Windows Vista besturingssysteem en bevindt zich al op uw computer. U hoeft niets te downloaden . Volg de onderstaande stappen om uw product snel en gemakkelijk te laten functioneren met Windows Vista.

Daarnaast heeft de printer een seriele aansluiting en die zit niet op de laptop.

Daarnaast heeft de printer een seriele aansluiting en die zit niet op de laptop.

Daar zijn verloop stukje voor te koop volgens mij:rolleyes:
En waarschijnlijk installeert hij de drivers automatisch als je de laptop aan de printer aan sluit:D (had ik teminste)

Daar zijn verloop stukje voor te koop volgens mij:rolleyes:
En waarschijnlijk installeert hij de drivers automatisch als je de laptop aan de printer aan sluit:D (had ik teminste)

Met alle respect, maar ik vraag me af of dit de oplossing is... Voordat ik allerlei attributen ga kopen.

Ik vind het namelijk vreemd dat hij de hoofdpc ook niet ziet... Er zit dus een probleem in de verbindingen of iets dergelijks...

Heb je op de vista laptop de netwerkwizzard al geprobeerd?

Enne het waren 4 computers geloof ik , ziet ie de rest wel?

Met alle respect, maar ik vraag me af of dit de oplossing is... Voordat ik allerlei attributen ga kopen.

Ik vind het namelijk vreemd dat hij de hoofdpc ook niet ziet... Er zit dus een probleem in de verbindingen of iets dergelijks...

Sorry ik had niet naar het type printer gekeken.
Je hebt gelijk dat het een verbindingsprobleem is. De pc's moeten elkaar zien.

Je lijkt wat te twijfelen of je allleen de windows firewall hebt?
Een andere firewall (van een internet securitypakket) zou dit probleem nl kunnen veroorzaken.

In netwerkcentrum staat alles op gedeeld.
De werkgroepnaam klopt.

Mogelijk helpt het om het netwerk opnieuw op te starten
eerst alles uit
dan router aan, pc en vervolgens laptop starten.

Heb je op de vista laptop de netwerkwizzard al geprobeerd?

Enne het waren 4 computers geloof ik , ziet ie de rest wel?

Er zijn (waren) inderdaad 4 computers. De 'hoofdpc', met de printer, een andere desktop en twee laptops. Nu komt daar de Vista laptop bij.

Beetje dom misschien, maar wat bedoel je met de netwerkwizzard?

Sorry ik had niet naar het type printer gekeken.
Je hebt gelijk dat het een verbindingsprobleem is. De pc's moeten elkaar zien.

Je lijkt wat te twijfelen of je allleen de windows firewall hebt?
Een andere firewall (van een internet securitypakket) zou dit probleem nl kunnen veroorzaken.

In netwerkcentrum staat alles op gedeeld.
De werkgroepnaam klopt.

Mogelijk helpt het om het netwerk opnieuw op te starten
eerst alles uit
dan router aan, pc en vervolgens laptop starten.

Wat betreft de firewall, ik heb op alle andere computers Sygate geinstalleerd, maar hier zie ik niets staan. Dus ik verwacht dat mn schoonouder het er af hebben gegooid of dat ik het er hier nooit op heb gezet. Ik denk overigens dat daar het probleem ook niet ligt. Was dat namelijk wel het geval geweest. Overigens, NOD32 is toch alleen een virusscanner. Even voor de helderheid.

Het is echt heel vreemd. Ik heb als test een van de andere laptops (met XP) er naast gezet. Eerst zag de hoofdpc geen enkele andere computer, na een tijdje zag hij de andere laptop wel. Die laptop ziet de hoofpc ook. Echter geen van beide ziet de Vista laptop. Terwijl de hoofdpc deze gisteren wel zag!!

Met het opstarten van het netwerk; als ik het goed begrijp zeg je dat ik eerst alle computers uit moet schakelen, vervolgens de stroom van de router af, hoofd pc opstarten en hierna de Vista laptop?

Met het opstarten van het netwerk; als ik het goed begrijp zeg je dat ik eerst alle computers uit moet schakelen, vervolgens de stroom van de router af, hoofd pc opstarten en hierna de Vista laptop?

router, hoofd pc en laptop zijn voldoende, wel in genoemde volgorde.

Nog even voor mijn duidelijheid. De laptop heeft goed verbinding met de router en het internet?

Verder is Nod32 alleen een virus scanner.
Geen andere software, antispyware, hitman pro etc?

Hopelijk hebben je schoonouders de eventuele Sygate er dan goed afgehaald, want anders kan dat (deze?) problemen geven.
Bij twijfel heeft sygate vast een tooltje waar je eventuele resten mee kan verwijderen. Anders wordt dat register werk.

Nog even voor mijn duidelijheid. De laptop heeft goed verbinding met de router en het internet?

Ja dat was prima. Nadat ik de alle computers had uitgezet, heb ik de stroomkabel uit de router in de meterkast gehaald, ben ff naar de wc gegaan :p en heb de stekker er weer in gedaan. Hoofdcomputer deed het prima, tweede laptop ook, alleen de Vista laptop wilde niet meer op het netwerk. Na een paar keer de WLAN aan en uit te hebben gedaan deed ie het uiteindelijk wel weer. Nu geen problemen. Echter, kan nog steeds niets vinden.

Hopelijk hebben je schoonouders de eventuele Sygate er dan goed afgehaald, want anders kan dat (deze?) problemen geven.
Bij twijfel heeft sygate vast een tooltje waar je eventuele resten mee kan verwijderen. Anders wordt dat register werk.

Ik kan nergens resten van Sygate vinden, dus ik neem aan dat het er nooit heeft opgestaan.

in netwerkcentrum staat alles aan en met wachtwoord delen uit?
Staat allemaal goed.

Wat wel opmerkelijk is is dat ik in het netwerk overzicht in Vista de computers wel zie!
PCKamer = Vista Laptop
-f7114d3 = hoofdpc met printer
laptoph = controle laptop met XP, printen wil via hoofdpc

Maar hier niet:

Bovendien vind ik de weergaven van 'mijn netwerklocaties' totaal onbetrouwbaar. Het ene moment is een laptop wel te zien, het andere moment weer niet.. Ik begrijp er niets van.:confused:

Bovendien vind ik de weergaven van 'mijn netwerklocaties' totaal onbetrouwbaar. Het ene moment is een laptop wel te zien, het andere moment weer niet.. Ik begrijp er niets van.

Dat hoort niet.
Is sp1 al geinstalleerd voor vista. Dat helpt bij netwerk problemen.

Is de internet verbinding wel stabiel?

Kun je testen door een aantal keer achter elkaar de download test bij speed test te doen.

Zo weten we of het probleem in Wlan adapter/router verbinding zit of niet.

Er schiet me wat te binnen, heb je gebruikersaccountbeheer aanstaan?(UAC)

Ik denk namelijk dat je de machtigingen nog juist moet instellen.
Heb je dat niet gedaan dan blokkeert vista de rest.

Oeps , sorry . Dat gaat over het delen van bestanden, en niet de printer.

Laatst bewerkt:
Er schiet me wat te binnen, heb je gebruikersaccountbeheer aanstaan?(UAC)

Ik denk namelijk dat je de machtigingen nog juist moet instellen.
Heb je dat niet gedaan dan blokkeert vista de rest.

Oeps , sorry . Dat gaat over het delen van bestanden, en niet de printer.

toch geen gekke suggestie om ook naar te kijken.

Als ik het goed zie werkt alles draadloos, en niet met de beste verbinding. Daar zit het hem in dat je soms de computers niet ziet en dan weer wel.

Heb je het netwerk op de vista zelf ingesteld? Hij moet voor het delen van bestanden en printers op 'thuisnetwerk' staan. (Of iets dergelijks)

Ik zit me nu te bedenken dat ik helemaal niet weet of SP1 er op staat... Ik kan het nu niet bekijken, maar komende week kom ik wel weer bij mijn schoonouders, dan ga ik direct kijken... :o Komt er van als je niet dagelijks Vista gebruikt...

De rest zal ik dan ook even proberen en dan zal ik de resultaten wel even posten.

Het hoofdprobleem is opgelost!! De printer werkt!:cool:

Ik heb heel veel dingen geprobeerd de laatste tijd. Het klopte dus inderdaad dat SP1 nog niet geinstalleerd was, samen met wat andere updates... Stond blijkbaar niet goed ingesteld. Dus SP1 geinstalleerd. Hielp ook niet.

UAC uit. Hielp ook niet.

De hoofdpc zag de laptop nog steeds niet. Dus toen ben ik 'em maar eens gaan pingen... zonder gehoor... :confused: En andersom (van laptop naar hoofdpc wel...) Da klop nie!

Toen kwam ik er achter dat er een demo versie van Norton op de laptop zat, waarbij ook een firewall zat! (Norton zoals ik het in het verleden gebruikt heb (totaal ontvreden over dit programma!) was alleen een virusscanner) Ik heb deze firewall en 'beveiliging tegen inbreuk' maar eens uitgezet en wat schets mijn verbazing; met wat 'moeite' kreeg ik de printer toegevoegd! Hij vond 'em namelijk nog niet zelf, maar moest het pad invoeren. Na een lange tijd denken vond hij de printer eindelijk. En kon printen!

Het ligt dus aan Norton. Nu betreft het hier een proefversie van nog 74 dagen, dus dan komt er waarschijnlijk toch iets anders op, tenzij ik het kan 'verlengen' (daar zal ik maar niet over uitwijden). Waarschijnlijk zet ik er dan Sygate op. Maar goed, voordat het zo ver is, is het wel prettig als deze firewall gewoon kan werken. Nu kan ik sommige PC's als vertrouwd instellen:

[/

Ik heb de router al geprobeerd (192.168.1.1) maar dat hielp niet. Ook het IP adres van de hoofdcomputer (192.168.1.3) hielp niet. Bovendien wijzigt die neem ik aan ook zo af en toe, mocht bijvoorbeeld de verbinding wegvallen en het een en ander moet hersteld worden (komt af en toe voor).

Weet iemand wat ik hier mee kan doen? Heb nu de firewall maar uit gezet (rest weer aan) en Windows Firewall maar aangezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan