Netwerkprinter via NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmigchelbrink

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2012
Hallo allen,

Ik heb een printer zonder wifi of utp aansluiting, enkel USB. Dit is de Canon MP140. Hierdoor kon ik hem eigenlijk nooit op mijn router aangesloten krijgen, aangezien deze een usb poort mist.

Sinds kort heb ik een NAS aangeschaft, de Verbatim PowerBay DataBank. Hier zit wel een usb aansluiting op. Nu wil ik mijn printer via het netwerk kunnen benaderen.

Mijn laptop (192.168.1.101) maakt verbinding met de router (Linksys WRT54GL, gateway 192.168.1.1). De NAS (192.168.1.100, statisch) zit aangesloten op de router. De webinterface van de NAS is gewoon te benaderen. Via USB zit de printer op de NAS aangesloten, en is ook in de webinterface te zien.

Wat ik geprobeerd heb is de printer toevoegen via TCP/IP, met als ip-adres en poort 192.168.1.100. Stuurprogramma was al op de pc geinstalleerd, en heb ik ook gebruikt. Ik heb het geprobeerd via RAW met poort 9100, en met LPR (wachtrijnaam lpt2). Beide werken niet.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt voor de input!

Heb je al in de documentatie gekeken van de NAS;
- Of dit überhaupt wel mogelijk is?
- Of de betreffende printer wel door de NAS wordt ondersteund?
- Welke stappen je moet ondernemen om dit mogelijk te maken?

eum je maakt het de printer wel moeilijk je kan deze makkelijk beschikbaar maken door ze gewoon aan te sluiten op een pc ze zo te delen en hier kan je ook stuur programmas meegeven voor andere pc's handig als je verschillende besturing sytemen hebt in je netwerk .

ik heb ook al wat ervaring met die home nas'n en het is me al vaak opgevallen dat de usb enkel kan worden gebruikt als externe opslag niet voor netwerk apparatuur zoals printers etc...

In de documentatie van de NAS staat dat ik mn printer zou kunnen installeren via de directory van de NAS (run -> \\192.168.1.100) maar daar staat hij niet weergegeven. Ik neem aan dat de printer wel ondersteund wordt, aangezien bij system status in de webinterface van de NAS de printer wel met merk en typenummer wordt weergegeven.

Ik wil af van het bekabeld aansluiten op de laptop, aangezien hij door meerdere huisgenoten gebruikt wordt, en eigenlijk gewoon op een vaste locatie moet staan zonder gesleep met laptops.

Een extra printerserver aanschaffen is altijd een optie, maar volgens mij moet het gewoon kunnen werken op deze manier. De LPD service van windows zou die taak van printserver toch over moeten kunnen nemen?

Heb je geprobeerd een netwerkprinter toe te voegen, of een lokale printer op een tcp/ip poort?

windows zou veel moeten kunnen alleen het in de praktijk omzetten das een ander paar mouwen :p

Probeer eens een lokale printer toe te voegen op een tcp/ip-poort.
Het is immers geen netwerkprinter, maar een lokale printer die bereikbaar is via het netwerk.

Probeer eens een lokale printer toe te voegen op een tcp/ip-poort.
Het is immers geen netwerkprinter, maar een lokale printer die bereikbaar is via het netwerk.

Dat is waar. Geprobeerd maar helaas. Zowel via LPR als RAW komen de opdrachten niet aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan