Netwerkprinter voor iedereen beschikbar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Weezer22

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Hoe maak ik een netwerkprinter voor iedereen in een netwerk beschikbaar?

De situatie is nu als volgende:
De printer staat geïnstalleerd op één van de computers in het draadloos netwerk. Deze pc loopt op vista.
Als andere computers (XP) willen afdrukken moeten ze altijd verbinding maken met vista. Bijgevolg, als 'de vista' afstaat, kan er niet worden afgedrukt.

Wat ik wil bereiken:
Iedereen in het draadloos netwerk kan printen zodra de printer aanstaat. (zonder dat vista aan hoeft te staan)

Het is een netwerkprinter die met een etherkabel verbonden is met de router.

Met vriendelijke groeten
Wouter

Netwerkprinter voor iedereen beschikbaar maken

Op iedere computer de printersoftware installeren. De printer krijgt dan een eigen IP-adres.
Op de andere computers dan zoeken naar dat IP-adres bij 'Printers toevoegen'. Dat moet werken, want zo heb ik dat ook.

De printersoftware is op alle pc's geïnstalleerd. Waar kan ik het ip-adres van de printer vinden?

Met vriendelijke groeten
Wouter

EDIT: Ik heb het net gevonden. Ga het nu proberen.

Laatst bewerkt:
Netwerkprinter voor iedereen beschikbaar maken

Ga naar 'Start' ---> Type 'Printers' , klik op 'Printers'. Je ziet dan een scherm met aanwezige printers. Klik op een 'Printer toevoegen' ---> Netwerkprinter toevoegen. Dan wordt gezocht naar de Netwerkprinter en als deze wordt gevonden, aanklikken en dan volgt de installatie.

En wat als deze printer niet wordt gevonden?
XP vindt alleen de printer op vista, maar geen 'losse' netwerkprinter zoals ik het wil.
Vista daarentegen vindt de printer weer wel.

EDIT: Ik heb het ip-adres van de printer al gevonden. Ik kan dit zelfs intypen in de browser van XP om zo de instellingen te veranderen, maar toch vindt hij geen losse netwerkprinter of de locatie als ik zoek naar het ip-adres van de printer.

Laatst bewerkt:
Wat dacht je van een (draadloos) printservertje? Dan kun je je printer zonder gebruik van een pc aansluiten op je router. Werkt als een trein en kost niet eens zoveel. (ong 35 euro)

De printer is aangesloten op de router met zo'n ethernetkabel (zonder gebruik te maken van pc).
Dit moet normaal gezien werken want dit heeft al gewerkt. Onlangs reset gedaan van de router wegens internetproblemen.

Laatst bewerkt:
het is maar een gok maar probeer het eens.

ga naar printers > printer toevoegen > netwerk printer > dan vul je in \\192.168.1.1\Printer of sharenaam.

dat ip adres moet het ip van je router zijn.

je zegt dat je je printer wel kan benaderen via de browser? dan kun je daar wss de printernaam of sharenaam wel vinden.

Om de een of andere reden wilde de printer op XP niet in de lijst verschijnen. Zelfs niet door rechtstreeks het ip-adres in te typen.

Het is wel gelukt om de printer te zoeken mbv de installatie CD.

Toch bedankt allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan