Netwerkprinter werkend krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ShgnLW

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 sep 2008
Berichten
4
Hoi allemaal

Sinds kort heb ik een HP C5180 (netwerkprinter) aangeschaft. Nu wil ik deze werkend krijgen zodat ik van alle 5/6 computers in huis kan printen.

Eerst even een situatie van hoe alles bij mij thuis in elkaar steekt:

naamloos.JPG


Legenda:
Zwart: SpeedTouch Modem (draad en draadloos)
Donkerrood/bruin: Edison Router
Grijs: Computers
Blauw: Laptops met wifi aansluiting op SpeedTouch modem
Geel: HP C5180
Zwarte lijn: Verdieping; alles boven de streep ligt op de 1e verdieping, rest op begane grond

Alle computers werken met Windows XP op 1 laptop na.

Mijn SpeedTouch Modem (draad en draadloos) staat in de meterkast en vangt het internet op via de telefoonlijn. Aangezien ik bellen en internetten van KPN heeft regelt deze ook meteen mijn telefoonverkeer thuis. Op deze SpeedTouch Modem zitten 2 a 3 computers aangesloten met draad, en 2 draadloos. (BOVEN)

In de werkkamer beneden hebben wij een Edison BR-6104KP Broadband Router waarop 1 computer en de printer in kwestie staan aangesloten. (BENEDEN)

Nu is het geen probleem om met de computer die beneden staat te printen, dit werkt dus perfect. Ik heb begrepen dat de gateway, DHCP en DNS allemaal liggen op 192.168.2.1 en de printer op 192.168.2.104. De range is onbekend, maar zal wel tot en met 192.168.2.253 zijn.

Maar wanneer ik boven de benodigde software probeer te installeren, geeft hij aan dat hij de printer niet kan vinden!! Ook wanneer ik het ip adres van de printer intoets zegt hij dat hij deze niet kan vinden.

Het probleem zit waarschijnlijk in het feit dat mijn SpeedTouch modem (waarop alle computers boven op zijn aangesloten) een range heeft van 192.168.1.70 tot en met 192.168.253 (met een gateway van 192.168.1.254). Daardoor kunnen de computers boven de printer niet detecteren op het netwerk.

Ik heb verder (bijna) nooit iets geconfigureerd met mijn modem en router. Windows heeft alles zelf gefixed en ik werk met automatische ip adressen (printer heeft Statisch). Het enige wat ik heb gedaan zijn poorten opengezet voor BitTorrent (een hele tijd geleden op 1 computer die boven staat).

Wie o wie kan mij helpen in deze hachelijke situatie? Internet werkt gewoon goed. Ik weet wel iets van computers, maar de echte technische dingen weet ik niet. Heb al gezocht op Google en ook op dit forum alvorens deze topic te starten.
-----------------------------------------------------------------
WAT IK AL HEB GEPROBEERD:

- Het ipadres van mijn printer handmatig veranderen naar 192.168.1.104 (werkt niet)
- 192.168.2.104 invoeren als ipadres van de printer op een laptop en computer boven (kon de printer niet in het netwerk vinden)
- Software geïnstalleerd/deinstalleerd etc. (geen verandering, hij geeft de printer automatisch het ip adres 192.168.2.104).
- Via “Printers en Faxapparaten handmatig een printer geprobeerd toe te voegen (maar snap zelf ook niet hoe het met “poorten” en dergelijke gaat).
 
Als je nu eens die router vervangt door een normale switch,dan zal het probleem opgelost zijn.
Je speedtouch is al een router,dus je hebt er geen twee nodig.
 
De router werkt als een "scheiding". Een router scheidt twee netwerken en daardoor kan je nu niet printen.

Je kan proberen (klooien) met portforwarding om de printer toch beschikbaar te stellen vanaf het andere netwerk. In dat geval hoef je niets aan je huidige infrastructuur te veranderen. Het enige waar je dan op moet letten is dat je op je computer(s) buiten het netwerk waarin je printer ligt het extern ipadres van die router moet invullen ipv het ipadres van de printer. De ene pc die nu in het netwerk ligt samen met de printer daar moet je wel het ipadres van de printer op gebruiken. M.i. zou dat dan moeten werken maar ik ben niet zeker.

Maar als ik van jou was zou ik de infrastructuur wel veranderen en de router direct achter de modem plaatsen. In dat geval wordt het netwerk niet gescheiden want valt alles binnen het netwerk en heb je ook meer controle over die router dan over dat router/modem in 1 geval. Dat zijn dure toestellen die je worden aangepraat door fabrikant/provider en je bent er weinig mee als je een degelijk netwerk wilt. Je kan beter een gewone modem (of in dit geval enkel de modemfunctie) gebruiken. Het "echte" netwerk wordt in dat geval onderhouden door de échte router. En dan kan je inderdaad een switch gaan gebruiken op de plaats waar de huidige router staat.

Kortom:
Als je dit zo wilt doen verplaats je de router van de plaats waar hij nu staat naar achter de modem (je trekt alles uit de modem behalve het internet en sluit alles aan op de router, je trekt een extra kabel van router naar modem)
en je plaatst een switch waar nu je router staat.

Hou inderdaad het statisch ipadres maar zeg tegen je pc's dat het gaat om een lokale printer die je via een poort naar dat ipadres laat gaan. Zo print je sneller dan dat je "toegeeft" aan je pc dat het om een echte netwerkprinter gaat.
 
Niet moeilijk doen.
Alleen router vervangen door switch.
 
Perfect, bedankt, dat ga ik even proberen.

Wat is een goeie (betaalbare) switch volgens jullie?
 
Maakt niet zoveel uit.

Zolang je ziet dat het niet onnodig veel poorten heeft en het over een switch gaat en niet over een hub;)
En een degelijk merk is in dit geval ook wel aangeraden. Ik ben er tegen merken voor te trekken maar het is niet de bedoeling om met een netwerkprulletje opgezadeld te zitten. Als je bang bent dat je een miskoop gaat doen kan je een aankoop proberen vermijden door eerst de portforwarding toch eens te proberen? Zo bespaar je misschien toch wat geld uit voor de switch?
 
Dat ga ik ook zeker proberen.

Heb via tweakers een tip gekregen door de Edisonrouter als een soort Switch te gebruiken door ipv de kabel die van de SpeedTouch komt in de LAN poort te stoppen (en dus de DHCP uit te schakelen van de Edison). Dit deed het eventjes maar na het opnieuw opstarten niet meer :(

Hoe gaat Portforwarding eigenlijk in zijn werk? Moet ik dit doen bij de Edison of de SpeedTouch?

PS> De SpeedTouch modem kan ook gebruikt worden als router.
 
Ja!! Het werkt nu!! Alles is gefixed. Heb de Edison als Switch gebruikt door de WAN stekker in de LAN te doen en de DHCP server van de Edison uit te schakelen.

Bedankt iedereen voor het fixen van dit probleem :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan