Netwerkprobleem WIN98SE-computer

• Onderwerp starter Onderwerp starter patr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

patr

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2003
Uit de afdeling "vage" problemen.

Ik heb een netwerkje via een router/accespoint
De computer (Win 98SE) waarover mijn probleem gaat is "vast" verbonden met de router en ik kan er dus ook internetten.
Het probleem is het netwerk
Als ik via Netwerkomgeving naar volledig netwerk ga en ik dubbelklik erop om de aanwezige computer te kunnen zien, dan krijg ik zo'n lekkere Windows melding: "Kan het netwerk niet doorzoeken. Kan geen toegang krijgen tot het netwerk".
De aangeboden "oplossing" om het probleem met de probleemoplosser te verhelpen heeft me door alle opties geleidt, totdat ook deze het niet meer wist.
(Alles is dus goed ... zelfde werkgroep ... client voor Microsoft netwerken ... tcp/ip)

Ik heb vanaf mijn computer de WIn98 computer gepinged en dat ging goed
Ik heb vanaf de Win98 computer mijn XP computer gepinged en ook dat ging goed.

Ik kan op mijn (en op alle ander computers in het netwerk) de Win98 computer zien en ook de gedeelde bestanden kopieren naar waarheen ik wil.

Samengevat:
De Win98SE computer in in het netwerk aanwezig, maar kan geen toegang krijgen tot dit netwerk (wel internet), terwijl de andere computers wel toegang tot deze Win98SE computer hebben.

Wat zie ik over het hoofd?
Waie geeft het verlossende woord?

Als het meezit kun je wel zoeken naar de Windows 98 computer. Kies de computernaam van de Windows 98 computer.

Ook het maken van een mapping moet lukken. Het delen van bestanden op de Win98 computer moet dan wel aanstaan.

Deel een map op de WIN98 computer, let op de keuze van alleen lezen of lezen en schrijven optie.

In XP kun je, via CTRL+R in de regel "uitvoeren" een driveletter koppelen aan deze gedeelde map via:

NET USE X: \\computernaam\gedeeldemapnaam

X: moet een vrije driveletter op de XP computer zijn.

Heb je nog problemen, zoek dan op de XP computer het bestandje HOSTS (C:\WINNT\system32\drivers\etc)

Zet daar het IP-adres van de windows98 computer + de computernaam in, je kunt het openen met kladblok.

voorbeeld:

192.168.1.5                 computernaam

Hartelijk dank voor de moeite die je neemt om met mijn probleem mee te denken.
Ik had je onderschrift alleen wat eerder moeten zien, want het is me kennelijk niet gelukt de vraag goed te formuleren (of ik begrijp niets van het antwoord)

Ik kan met de Win98SE computer geen toegang tot het netwerk krijgen
Ook direct aanspreken van een andere computer Uitvoeren ---> \\"computernaam" leidt tot de foutmelding "Geen toegang; Niet aangemeld"

De Win 98 computer ziet gewoon geen andere deelnemers in het netwerk, terwijl de anderen de Win98 computer wel zien.

Als je antwoord wel hierop sloeg dan bij voorbaat mijn excuses en zal ik het nog eens HEEL aandachtig doorlezen.

Ehh, nee. Ik lees het inderdaad precies andersom. Die truk van het HOSTS bestand kun je in ieder geval wel proberen, elke Windowsversie heeft een HOSTS bestand.

Hello,

Ik zal je eens steunen !

Heb namelijk precies hetzelfde probleem.

3 pc's via router.
alle drie internet.
1 maal xp, 1 maal 98 en 1 maal me.
xp kan op me en 98
98 kan op xp en me
me kan nergens op

Heb zelf nog niet echt veel tijd gehad om in het probleem te duiken maar mocht ik een oplossing vinden dan zal ik hem zeker aan je doorgeven ;)

greetz
wodkabuikje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan