Netwerkprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulburuma

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2001
Berichten
382
Ik heb hier staan:

comp. 1 win XP prof. 192.168.1.17
comp. 2 win 2000 prof 192.168.1.12
laptop win xp prof 192.168.1.10
server win 2003 standaard editie 192.168.1.15

Nou wil ik graag een netwerk oprichten met een domein. Dit heb ik al eerder geprobeerd en kreeg geen verbinding met de server.

Het pingen van de server lukt niet vanaf de andere computers, het pingen

van de computers onderling wil ook niet overal lukken:
comp 2 naar comp 1 niet
comp 2 naar server niet
comp 2 naar laptop wel
comp 1 naar comp 2 weer wel
comp 1 naar laptop wel
comp 1 naar server niet
laptop naar comp 1 niet
server naar comp 1 niet
server naar comp 2 wel
server naar laptop wel

Ik moet de Active directory nog activeren maar ben bang dat ik weer geen verbinding krijg. Wat kan ik het beste doen? Server is zojuist opnieuw schoon geinstalleerd. Comp 1 staat een vrij verse windows op en de laptop en computer 2 zijn al een tijdje in gebruik
 
Dit zou wel eens de firewall van windows kunnen zijn:
De firewall van Windows houdt pings tegen. Je zult deze uit moeten zetten. Kennelijk staat de firewall op computer 2 uit???
Active Directory gaat zeer waarschijnlijk niet werken, als ze elkaar niet kunnen pingen.
 
Firewall uitgeschakeld. Ping was even mogelijk totdat de Active directory e.d. geinstalleerd waren :shocked:

Als ik nu computer 1 wil aanmelden in het domein komt er deze melding:

Er kan geen verbinding worden gemaakt met een domeincontroller in het domein PABUNET.LOCAL.

Controleer of de naam juist is opgegeven

Als de naam juist is, kunt u klikken op details voor informatie voor het oplossen van het probleem

Details
De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van Service Location {SRV} -bronrecord in het dns dat wordt gebruikt om een domeincontroller te vinden in het domein PABUNET.LOCAL

De fout is: DNS-Naam bestaat niet
foutcode:0x0000232B RCODE_NAME_ERROR.

Wat te doen? Kweet het zo langzaam aan niet meer
 
Okay, als ze elkaar dus even wel konden pingen, betekent dat je wel al wat verder bent!
Die firewall zit ècht váák dwars met dit soort zaken.
Je moet eens proberen om te connecten op naam zonder .LOCAL er achter.
Dus je gaat op het werkstation naar:
Start | configuratiescherm | Systeem | Tabblad 'computernaam' | wijzigen...

Vul nu als domein in:
PABUNET
(dus nu zònder .LOCAL er achter!!!)
Nu moet hij met een melding komen de loginnaam en wachtwoord te geven.
(Ik geef altijd de naam en het wachtwoord van de (domein)Administrator op, maar dit moet in elk geval een account zijn die voldoende Active Directory rechten heeft.)

Verder adviseer ik om de DNS van je Domain Controller op de werkstation-LAN-verbindingen op te geven (=de ip-configuratie van je netwerkverbindingen). (Ik vermoed dat je vaste IP-adressen hebt.)
Zodoende registreren je werkstations zich automatisch bij de DNS-server.
Op de DNS van je Domein Controller stel je de DNS-servers van je provider als forwarders in.

Maar (nogmaals): Zorg er ècht voor dat in ieder geval de computers elkaar kunnen pingen! Zolang dat niet het geval is, is je fysieke netwerk nog niet goed in de lucht (en kan de server je werkstations niet vinden).

Hopelijk kom je hiermee wat verder. Ik hoor graag hoe het verder verloopt.
(Je mag me ook mailen, hoor, als je meer vragen hebt)
Succes.
 
Probleem is opgelost. Niet wat ik dacht: netwerkkabel is kapot :shocked: Ik heb de kast open op het buro staan en toen zag in ineens dat het lampje van de netwerkkaart uit ging toen ik aan de kabel zat. Inmiddels ander kabeltje geprobeerd en voila. In ieder geval bedankt voor de hulp
 
Tja... Zoiets eenvoudigs kan het natuurlijk ook zijn.
Soms is het urenlang zoeken naar een dwars kabeltje.
Maar.........
Leerzaam is het eigenlijk altijd!
 
ik vond het ook al zo vaag. Ik had eindelijk een netwerkje gemaakt en dat werkte goed tot ineens de verbinding weg was. Maar ja zal morgen nog ff nieuw kabeltje halen. (zit nu een erg oude tussen :shocked: )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan