Netwerkschijf afschermen voor 2e SSID

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jameson

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 apr 2013
Hallo

Ik zit met een vraagje waar ik niet helemaal uitkom.
Thuis heb ik een Wifi netwerk met 2 SSID's (thuis en gasten). Beide netwerken zijn afgeschermd middels paswoord.
Mijn gasten op mijn gasten netwerk kunnen gewoon verbinding maken met mijn netwerkschijf en de bestanden inzien.
Dit wil ik graag blokkeren/aanpassen zodat zij enkel kunnen internetten.

Even wat info:
Router is een Sitecom n300.
Schijf is een WD My book.

Alvast bedankt voor het meedenken :thumb:

Mag ik aannemen dat je 2 300n's hebt?
Zover ik kan zien kan de 300n géén AP Isolation, en dát is wat je eigenlijk zoekt voor het Gast-netwerk. Koop dus een accesspoint die dat wel ondersteunt en stel dat in.
Uit de handleiding van mijn WRT54G Linksys router m.b.t. wat AP Isolation doet:
AP Isolation. This isolates all wireless clients and wireless devices on your network from each other. Wireless
devices will be able to communicate with the Router but not with each other. To use this function, select On. AP
Isolation is Off by default.

Tijs.

Ik heb maar 1 N300.
Wel daaraan gekoppeld een Linksys WRT54G voor het netwerk boven uit te breiden.
Ik zou deze dus ook op het netwerk boven in kunnen stellen als ik het goed lees?
Wellicht iets om te proberen.

Ik was er ook al achter als ik het IP van de Netwerkschijf aanpas naar een compleet andere range, deze in ieder geval niet zomaar in beeld komt bij apps als Twonky of skifta.
Nadeel is wel dat mijn eigen apps er dus ook niet meer aan kunnen.... dus niet bepaald een optie.

De WRT54G met een aparte SSID instellen als gast-netwerk zou een optie zijn. Natuurlijk daar dan wel AP Isolation aanzetten.
Dan ook even (vanaf dat gast-netwerk) of het netwerk van de N300 dan ook niet te benaderen is (bijv. een ping uitvoeren naar het ip-adres van de WD).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt,

Ik zal het binnenkort eens proberen. Ik laat wel weten wat het is geworden.

Het is me niet gelukt.
Ik zal wel een oudere versie van de Linksys hebben, want ik kan geen tweede SSID aanmaken.... AP isolation zit er ook niet op.

Ik heb ook nog een oude sitecom 54G router aan mijn netwerk gehangen afgelopen week om te kijken of ik daar iets mee kon inregelen.
Probleem blijft zodra ik op mijn hoorfdrouter (n300) iets aansluit dat ik daardoor ook direct toegang tot de netwerkschijf krijg (die ook aan de n300 hangt).

Ik zit nu aan portforwarding instellen te denken voor bijvoorbeeld mijn 3e router.

Is dit een optie?

Of heeft er iemand nog een suggestie?

Alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan