Netwerkverbinding slechts 10Mbit

Status
Niet open voor verdere reacties.

IgniteIddo

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Waarom werkt mijn netwerkverbinding slechts op 10Mbit terwijl de netwerkkaart van het type 10/100Mbit is?
Staat mijn Line Speed soms verkeerd ingesteld (momenteel TP Half Duplex)?

Bijlagen

• linespeed.jpg
    linespeed.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 42
Deze loopt via een 10/100Mbit router naar een PC met een 10/100Mbit netwerkkaart welke wel op 100Mbit 'draait'.

Hier een screenshot van de PC met 10Mbit snelheid...

Bijlagen

• 10mbit.jpg
    10mbit.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 42
En hier een screenshot van de PC met de 100Mbit snelheid...

Bijlagen

• 100mbit.jpg
    100mbit.jpg
    10,4 KB · Weergaven: 39
PC met 10Mbit snelheid is Windows XP Pro,
PC met 100Mbit snelheid is Win2000.

De Realtek 8029 kan uitsluitend werken met een snelheid van 10MBit/s. Dit betekent dus dat, ook al is de andere netwerkkaart sneller, je netwerksnelheid naar de andere pc slechts 10MBit/s is. Degene met de laagste snelheid bepaalt je uiteindelijke verbindingssnelheid.

Voor de duidelijkheid:

PC1 heeft 10Mbps.
PC2 heeft 10/100Mbps.
PC3 heeft 10/100Mbps.
Router is switch 10/100Mbps.
Alle PC's zijn gekoppeld via de router.

Verkeer tussen PC1 en PC2 of PC1 en PC3 verloopt altijd met een snelheid van 10Mbps.
Communicatie tussen PC2 en PC3 verlopen altijd met de hoogste snelheid (indien de verbindingssnelheid van de netwerkkaarten van PC2 en PC3 op automatisch staan of op 100Mbps zijn ingesteld).
Is de verbindingssnelheid van PC2 of PC3 op 10Mbps ingesteld, dan zal al je dataverkeer van het netwerk 10Mpbs zijn.
Wil je dat toch alle snelheden 100Mbps zijn, dan is het aan te raden om ook in PC1 een netwerkkaart met 10/100Mbps te plaatsen.

Toevoeging

Het icoontje voor je LAN-verbinding geeft de maximale hoogte weer (100Mbps) tenzij je de netwerkkaart op 10Mbps hebt ingesteld.

Dus ik moet op m'n netwerkkaart een of andere switch (die er niet zit) omzetten?

Nee, je snelle netwerkkaart (10/100Mbps) op automatisch zetten bij de Line-speed.

Aangezien je andere netwerkkaart een snelheid heeft van 10Mbps, zal je netwerkverkeer dus nooit hoger worden dat 10Mbps.

Vervang je trage netwerkkaart door een sneller type (10/100Mbps) en al je verkeer gaat nu met de maximale snelheid (10Mbps) over de lijn aangezien je router automatisch de beste snelheid kiest.

Ja damnit... je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat er geen 10Mbit PCI netwerkkaarten bestonden, maar na een korte zoekactie op internet blijkt die van mij er toch zo een te zijn.

Zoals ik in mijn eerste berichtje al schreef, is de Realtek 8029 van het type 10Mbps (deze heb ik zelf ook).

Aangezien al mijn verkeer over een hub van 10Mbps gaat, vindt ik dit niet erg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan