New CPU installed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twilight68

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
20
Hallo forummers,

Ik heb een Asus P4P 800 E deluxe moederbord, waar de volgende onderdelen in hangen.

Celeron D 2,66 GHz
4 x 512 MB Twinmos geheugen (2 GB)
Western Digital 120 GB HDD (Opstartdisk verdeeld in 3 partities) geplaatst op Primary IDE
Sony DVD dual layer (Primary IDE 2)
Asus CD brander (Secondary IDE 1, dus aan de opstartschijf gekoppeld)
Maxtor 160 GB HDD (verdeeld in 4 partities) geplaatst op de RAID van het Mobo
Western Digital 160 GB (verdeeld in 4 partities) geplaats op de RAID van het Mobo
Asus GL 6600 256 MB Videokaart
Creative Audigy LS Geluidskaart

Sinds kort had ik een probleem met mijn RAID schijven, deze zag hij na een opstart niet meer. Dus op onderzoek gegaan, maar helaas de RAID aansluiting as overleden. Hij gaf niets meer aan.
Nu heb ik nog een andere Asus P4P 800 E Deluxe bord liggen (opvolgend serienummer van mijn oude Mobo) Dus heb ik er eentje uit de kast gepakt. En mijn hele hardware overgezet van mijn oude mobo naar het nieuwe (identieke) mobo.
Het gaat hier om een jumperless mobo, op de clear CMOS na hoef ikgeen rare fratsen uit te halen om de CPU goed te configureren. Dus inprikken en lopen.
Dacht ik?

Het volgende is aan de orde;
Na een opstart geeft hij netjes mijn RAID schijven aan, dan gaat hij doorstarten. En daar krijg ik een melding

New CPU installed
Press F1 for setup
Press F2 to load default settings

Wanneer ik F1 ijn druk dan zie ik daar alles goed instaan en save de settings.
En de pc gaat weer opnieuw opstarten. En vervolgens weer naar mijn RAID schijven en weer krijg ik dezelfde medling over F1 en F2.
Dus ik druk op F2 Default settings en de pc start netjes op naar Windows XP en loopt als een zonnetje.

Helaas na elke update moet de pc bijna altijd worden opgestart en daar komt dan weer de melding F1 en F2.
Dus dacht ik gelijk aan het batterijtje op het mobo, dus deze vervangen voor een nieuwe.
Maar dit heeft geen enkel effect gehad. Bij nader inzien, was het ook niet nodig geweest, want de BIOS onthield namelijk wel de data en tijd met de oude batterij, maar zekerheid geboden toch maar een nieuw batterijtje er in gestopt.
Dus dat was het ook niet.

Ik heb hierna nog geprobeerd om de jumper van de Clear CMOS omgezet en weer terug maar dat had ook geen effect.

Hierna dacht ik dat het wellicht aan mijn cooler zou liggen. het is een standaard blok cooler voor een 478 socket. Daar heeft natuurlijk bij de eerste instal van het ding koelpasta tussen gezeten. wat inmiddels redelijk opgedroogd is.
Maar na nogeens nadeken kan dat niet de oorzaak zijn.
Als dat het geval zou zijn geweest, dat hij niet goed zou koelen, dan zou hij uitvallen als hij te warm zou worden. Dus ook niet.

De laatste optie die mij geboden is, is om de BIOS te flashen en te updaten.
Het zou welleicht mijn probleem kunnen verhelpen of oo niet.
Maar BIOS flashing is natuurlijk bloedje link, want doe je het verkeerd dan is het einde mobo. Of j moet een E prom gaan aanschaffen met een BIOS voor dat speciale mobo.
Nou daar durf ik niet aan te beginnen.

Kortom: IK ben een soort van radeloos. Opzich is er goed te werken met de pc, maar het is gewoon lastig dat die melding telkens komt als je opnieuw opstart. En ik ben dan zo'n typ dat ik wil weten waar het vandaan komt. En ik erger me dood dat ik het niet kan vinden.

Dus drop ik het hier in de hoop dat iemand van jullie een ingeving heeft, "van JOh kijk daar eens of probeer dat eens want dat heeft bij mij ook gewerkt.".

In de hoop dat dit probleempje kan worden opgelost.

Bij voorbaat dank
 
weet je zeker dat je nieuwe mobo deze cpu goed ondersteund?
Je zou kunnen proberen je cmos op normale wijze te clearen en de batterij er uit te laten, pc opstarten en de bios defaults laden. nogmaals zonder batterij rebooten.
afsluiten batterij er weer in en dan nog eens kijken.
 
weet je zeker dat je nieuwe mobo deze cpu goed ondersteund?
Je zou kunnen proberen je cmos op normale wijze te clearen en de batterij er uit te laten, pc opstarten en de bios defaults laden. nogmaals zonder batterij rebooten.
afsluiten batterij er weer in en dan nog eens kijken.
het nieuwe mobo is identiek aan het oude, dus hij zal wel moeten ondersteunen. Het is het opvolgende wserienummer van mijn oude. Dus ja kan zeggen dat het zijn broertje of zusje is.

Overigens die optie had ik ook al geprobeerd om zonder batterij op te laten starten , maar dit mag ook niet baten.
Ik heb inmiddels al een mailtje geschreven naar de support van Asus kijken wat deze mijn kunnen vertellen.
 
Laatst bewerkt:
In short - NOTHING could solve the problem. The ASUS helpdesk
suggested a few things, but I'd tried all of them already. When I
RMA'd the board and got a replacement board the problem went.
So if you are having this problem (and there seem to be quite a few
people) I'd suggest returning the motherboard. The first time I
returned it I was given the same motherboard back, and of course the
problem was still there. I requested a new board and it worked first time.
 
Welke bios versie staat er nu op?
Als het andere bord nog werkt, flash je hem daarop, en gebruik die waar in je andere bord, als het type chip gelijk is.

Overigens snap ik niet je met die raid bedoeld, hangen ze alleen aan de sata/raid controller, of heb je ze in raid 1 geconfigureerd staan, in raid worden ze als 1 schijf gezien.

Geen idee welke versie het is. Ik moet dan nazien thuis, ik ben nu op werk.
Ik zal het neerzetten zodra ik achter mijn pc thuis zit.

Ja dat is een mogelijkheid. Als de chip daadwerkelijk gelijk is.

RAID = Redundant Arrays of Independent Disks. Ik heb 1 aansluiting voor deze , hier zitten 2 schijven dexe worden met pro track beheerd als array.
En die schijven zijn weer gepartitioneerd . Dus hij maakt er geen gehele schijf van .
 
Laatst bewerkt:
In short - NOTHING could solve the problem. The ASUS helpdesk
suggested a few things, but I'd tried all of them already. When I
RMA'd the board and got a replacement board the problem went.
So if you are having this problem (and there seem to be quite a few
people) I'd suggest returning the motherboard. The first time I
returned it I was given the same motherboard back, and of course the
problem was still there. I requested a new board and it worked first time.

Lekker dan. Om het maar nederlands te zeggen en mijn vorige post. Ik snap er geen RAID meer van
 
Schijnt eens bekend probleem te zijn met sommige asus moederborden waar blijkbaar ook asus geen oplossing voor heeft
 
Je zou kunnen proberen je cmos op normale wijze te clearen en de batterij er uit te laten, pc opstarten en de bios defaults laden. nogmaals zonder batterij rebooten.
afsluiten batterij er weer in en dan nog eens kijken.

Ik heb iderdaad de batterij er eens uitgehaald op nieuw opgestart zonder batterij.
Daarna de batterij weer terug geplaatst. Hij starte de eerste keer normaal op.
Nadat ik hem een restart had gegeven, start hij wederom op met F1 & F2.

Daarna de pc weer eens uitgezet helemaal de stroom er af en daarna op starten
toen via F1 de settings weer gesaved. Nu start hij dus wel goed op zonder F1 & F2 melding.

Ik hoop dat het zo goed blijft. Anders medl ik me wel weer.

In ieder geval bedankt voor alle geboden hulp.
 
Welnu, zoals bovenstaand.

Het heeft geen bliksem uitgemaakt. Hij start nog steeds op met F1 & F2.
Dus dat word wachten op de support van Asus zelf, als deze al in staat is om en oplossing te kunnen bieden.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat updaten van de BIOS geen enkele zin heeft.
Daarbij vind ik het ook te link, omdat er bij het bord niet duidelijk aangegeven word
wat ik moet doen. Ondanks dat er er gesproken word over een handig Windowstooltje.
Deze heb ik overigens wel gedownload maar kennelijk werkt hij niet. Want hij schiet heel even in een soort DOS box en dan is hij weer weg.

Veiligste modus: Afwachten op antwoord van Asus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan