newbie linux prog.gcc ansi c

Status
Niet open voor verdere reacties.

fseuter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2011
#include <stdio.h>
void main(void){
printf(¨hallo wereld, hoe is het ermee?\n¨);
}

ik heb met kate programma gemaakt met hallo wereld.
toen ik met gcc frank.c wilde doen, kreeg ik de meldingen van programma zoals hieronder is geschreven.
ik werk met kubuntu linux. wilde graag uit het boek leren voor ansi c programmeren.
ik weet niet wat ik moet doen, wilt u mij helpen of mailen.?

/Documenten$ frank@cc286728-a:~/Documenten$ gcc frank.c
bash: frank@cc286728-a:~/Documenten$: Bestand of map bestaat niet
frank@cc286728-a:~/Documenten$ frank.c: In function ‘main’:
frank.c:: command not found
frank@cc286728-a:~/Documenten$ frank.c:3: error: stray ‘\302’ in program
frank.c:3:: command not found
frank@cc286728-a:~/Documenten$ frank.c:3: error: stray ‘\250’ in program
frank.c:3:: command not found
frank@cc286728-a:~/Documenten$ frank.c:3: error: ‘hallo’ undeclared (first use in this function)
bash: syntaxfout nabij onverwacht symbool '('

Die foutmelding komen omdat je "vreemde" aanhalingstekens gebruikt. In jouw code zien ze er zo uit: ¨, normale zien er zo uit: ".
Als je de regel
Code:
printf(¨hallo wereld, hoe is het ermee?\n¨);
vervangt door
Code:
printf("hallo wereld, hoe is het ermee?\n");
werkt het wel.

ik weet niet hoe ik andere aanhalingstekens krijgen.
weet je hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
ik gebruik kubuntu op laptop acer aspire 3620.
hartelijk dank fseuter

De correcte aanhalingstekens komen bij mij van het toetsenbord. Heb jij je code zelf getypt? "Vreemde" aanhalingstekens ontstaan meestal als je code kopieert van bijvoorbeeld een pdf-bestand.

ik heb de code zelf ingevoerd. ik weet niet hoe ik de toetsenbord goed kan krijgen.
weet je hoe dat moet? vr. groet

Vreemd dat je dan die rare aanhalingstekens krijgt. Probeer eens om in een konsole het commando "setxkbmap us" (zonder aanhalingstekens) in te voeren. Kijk eens of je dan wel normale aanhalingstekens krijgt.

Doe je toch wel het dubbele aanhalingsteken " en niet 2 keer het enkele aanhalingsteken '?

Ik heb het probleem opgelost. het is een andere toetsenbord indeling, ik heb voor een amerikaans met engels ingedeeld, dus niet voor nederlands. er zijn veel opties die ik moest proberen dus is mij uiteindelijk gelukt. ik weet ook niet wat die verschillende aanhalingstekens betekenen. kun je me vertellen.
thanks voor moeite vr. groeten..xx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan