Niet al het geheugen herkent

Status
Niet open voor verdere reacties.

bikkel555

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
13
Ik heb sinds een paar dagen een i7 gekocht.
Op deze pc heb ik windows vista ultimate (x64!) geinstalleerd.
Ik kwam er al vrij snel achter dat mijn geheugen niet op de max snelheid liep, hij loopt namelijk op 1033 ipv 1600mhz. bovendien was de timing (hoort te zijn: 7-7-7-24 @ 1,9V) niet goed.
Ik heb toen in de bios het proberen aan te passen naar de goede settings, de instellingen kloppen dan ook gewoon in vista alleen wordt dan maar de helft van mijn geheugen zichtbaar (2gb ipv 4gb). Vista ziet wel dat er 4GB aanwezig is maar pysiek ziet hij maar ongeveer 2GB. bovendien is hij ook duidelijk langzamer. Ik vermoed dat er een instelling in de bios moet aangepast worden zodat alles wel goed loopt, alleen heb ik ten eerste niet veel ervaring met een intel processor en zeker niet met de nieuwe i7.
bovendien krijg ik soms een bsod vlak nadat het laadscherm van windows vista klaar is. dan moet ik de CMOS restarten en dan werkt het allemaal weer. Dit is waarschijnlijk hetzelfde probleem.

ps. ik heb al een firmware update gedaan naar de nieuwste versie.

systeem:
moederbord: EVGA x58 3x SLI
processor: i7 920 @ 2.67Ghz
Geheugen: OCZ platinum 1600mhz (voorgeschreven timing: 7-7-7-24 @1,9V) (4x 1GB)
Videokaart: GTX280
harde schijven: 2x 750GB hitachi RAID0
Voeding: 850W coolerMaster RealPower
OS: Windows Vista Ultimate x64 SP1
 
Laatst bewerkt:
In een moederbord boek van asus, kwam ik een Note tegen over de Intel spec:

1600 Mhz is alleen ondersteund bij 1 module per channel..

indien geinteresseerd laat ik nog weten in welke dit staat, wellicht stat hier ook iets van in je eigen moederbordboek (2x 2GB kan dus wel)
 
dus als ik het begrijp, moet de snelheid niet op 1600mhz staan maar op 1333mhz.
klinkt eigenlijk wel logisch wat je zegt. daardoor ziet hij ook maar 2 van de 4 bankjes.
hoe zit het dan eigenlijk met de latancy en de voltage.
had dus beter 2x 2gb kunnen kopen.
 
Je kunt met CPU-Z kijken welke latencies ondersteund worden, of de spec van je ram bekijken. het voltage zou misschien iets omlaag kunnen aangezien het niet de volledige snelheid hoeft te ondersteunen... maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
 
hij boot nu weer op zonder bsod (wil nog niet zeggen dat het dan verholpen is) heb nu de instellingen op 1333mhz gezet en de geprobeerd de latancy op de voorgeschreven snelheid te zetten alleen heeft hij dan weer de gebruikelijke bsod weer. heb het daarna op 9-9-9-24 gezet en nu lijkt hij te werken. heb niets aan volts veranderd en staat volgens mij rond de 1,5 V (als ik CPUZ moet geloven).
 
in cpu-z kun je op de SPD tab de frequenties en alle latencies aflezen die er in het SPD op het geheugen zitten, deze zouden zeker moeten werken, aangezien dit de waarden zijn die het bios zou overnemen (voor default).

Mogelijk specificeert de fabrikant dat je snellere waarden kunt gebruiken, maar dan moet je ze handmatig zetten.
 
Ik ben er enigzins uit, heb geen BSOD's meer en het werkt allemaal.
Ik heb op internet gevonden hoe het percies werkt met een i7.
Dit is wat ik te weten ben gekomen, mss voor mensen met hetzelfde probleem.
let wel: Ik ben er achter dat alle 6 van mijn geheugensloten gewoon 1600mhz ondersteunen (mits je de nieuwe firmware hebt geinstalleerd, anders maar 1333mhz).
zo zit het:
wanneer je in je BIOS de frequentie insteld van je geheugen, staat er achter een waarde (zoiets als: 2:8 of 2:10, wat staat voor FSB: DRAM). dit is de multiplier van die twee.
Voorbeeld: Wanneer de klokfrequentie van je CPU staat op 150GHz en je geheugen op 1333mhz 2:10, dan is de kloksnelheid van je geheugen 150 x 10 dus 1500mhz.
het probleem is dus wanneer je de het geheugen denkt in te stellen op 1600mhz (2:12) hij in werkelijkheid op 150 x 12 = 1800mhz draait, alleen dit kunnnen de meeste geheugenslots dat niet meer aan.

verbeter me plz als het niet helemaal klopt, daar leer ik weer van
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan