niet goed werkende formulier op de website.

Status
Niet open voor verdere reacties.

janschuling

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jul 2016
Beste mensen.

Sinds enige jaren hebben we een uitgegroeide vrienden club waarmee we 2x per jaar gaan skiën waarvan ik de organisatie verzorgd waarom deze website. met een klein beetje kennis en interesse kunnen we de website in de lucht houden. Helaas ging het dit jaar mis.

Dit jaar is weer de site (www.janschuling.nl) herschreven, d.w.z. alleen de, te lezen, tekst. Dit werk goed. Doch er is ook in de site een formulier opgenomen die zou moeten werken met het 'FormMail.pl'. Als de formulier wordt ingevuld en als het correct werkt komt er een bedankbrief en wordt er een mail naar mijn e-mail adres gestuurd. Helaas we krijg deze fout melding:

Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator to inform of the time the error occurred and of anything you might have done that may have caused the error.
More information about this error may be available in the server error log.
Web Server at janschuling.nl

Mogelijk dat het met uploaden fout is gegaan, met de upload programma 'CoreFTP LE' zijn de mappen en bestanden in 'httpdocs' gezet van mijn server (Hosting2go.nl). Upload was geslaagd maar formulier werkte niet. Later dacht we dat de progr. 'FormMail.pl' in 'cgi-bin' moest zetten. Helaas de formulier wekte daarin ook niet.

Hetzelfde programma van een jaar terug is ook geprobeerd (elk jaar wordt de site herschreven) via 'launch in IE', daarin reageer de formulier ook niet op mijn pc.
Mogelijk zijn er een paar begrippen od. door elkaar gehaald. Kun u ons weer op de juiste weg zetten.
Bij voorbaat veel dank.

vriendelijk groeten Jan schuling

Dit is niet heel veel informatie.
a. Kijk eerst eens naar de stappen in deze instructie en kijk of alles voldoet aan wat daar geschreven is.
Lijkt mij dat jij daar voor
Plaats het html bestand via ftp of directadmin in de public_html folder. FormMail.pl moet in de folder public_html/cgi-bin
moet lezen
Plaats het html bestand via ftp of directadmin in de httpdocs folder. FormMail.pl moet in de folder httpdocs/cgi-bin
b. Mail kan niet zomaar worden verstuurd vanaf websites. Vanwege anti-spam maatregelen moeten er aan een aantal zaken zijn voldaan:
i. Bestaand e-mail adres als afzender. [De ontvangende mailserver moet kunnen verifiëren dat de afzender echt bestaat.] Als ik het zo zie is voor de domeinnaam janschuling.nl de DNS op orde, enige waar je op moet letten is dat de ontvangende mailserver de afzender moet kunnen verifiëren (XXXXX@janschuling.nl)
ii. SPF-record van het afzendende maildomein moet bevatten het publieke ip-adres van de webserver.
Ik zie dat voor het domein janschuling.nl momenteel helemaal geen SPF-record bestaat. Niet dat ik dat kan garanderen, maar ik zou me erbij voor kunnen stellen dat (sommige) ontvangende mailservers een SPF-record verplicht stellen.
c. Als ik het zo zie in de link van a. moet het volgende aanwezig zijn op de webserver:
/usr/sbin/sendmail
Mogelijk is sendmail helemaal niet geïnstalleerd en/of niet geconfigureerd en/of niet te vinden in die specifieke map.
d. Mogelijk heb je in de configuratie van de website het gebruik van de cgi-bin / Common Gateway Interface niet gefaciliteerd.
Zie (voor Apache gebaseerde websites) o.a. deze link
e. .pl bestanden zijn Perl bestanden. Check of Perl aanwezig is en gebruikt kan/mag worden op je webserver.

Andere tips komen graag van andere lezers/helpers hier op het forum.

Tijs.

Waarom gebruik je geen contactformulier-script in PHP?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan