• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

niet-lege cellen tellen (exclusief lege formulecellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

smerckx

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2005
Hallo,

Ik heb een klein (en waarschijnlijk simpel) vraagje.
Ik zou in een bepaald bereik het aantal niet-lege cellen willen kennen. Ik heb het geprobeerd met countA, maar bij deze formule telt hij ook cellen mee die leeg zijn maar waarin er een formule zit.

Bv

cel A1 = 1
cel A2 = A
Cel A3 = (leeg maar waar er bv een IF formule inzit)

De oplossing zou dus 2 moeten zijn, maar met countA krijg ik dus 3 als oplossing!

Kan er iemand mij hiermee helpen?

Thanx

Steven

Het kan wellicht in één keer maar deze werkt ook

aantalarg(a1:a5)-aantal.lege.cellen(a1:a5)

groeten,

Stefano:thumb:

Hoi Smerkx,

De formule counta telt alle niet-lege cellen. Een cel met een formule erin is per definitie niet leeg, en wordt dus meegeteld! :-)
Wat je beter kunt doen is:
=aantal.als(bereik;"<>0").

Ik weet even niet zo 1-2-3 het engelse equivalent van aantal.als.

Succes,

Richard

Het probleem met deze formule aantal.als(bereik;"<>0") is dat hij dan de cellen telt waar er letters instaan + de lege cellen waar er een formule instaat. Dus de cellen waar er cijfers instaan telt hij niet!
Ik zou dus een formule moeten hebben die cellen met waarden (letters of cijfers) telt, maar niet de cellen die weliswaar een formule bevatten, maar eigenlijk leeg zijn.

Kan ik dus aan deze formule iets wijzigen?

Steven

Hoi Steven,

Het probleem is lastiger dan je denkt, niet?

Mijn poging tot een oplossing:
=RIJEN(A1:A9)-aantal.lege.cellen(A1:A9)

In het Engels:
=ROWS(A1:A9)-?(A1:A9)

Kijk in de help-functie voor de engelse variant van AANTAL.LEGE.CELLEN (zoekopdracht count intypen, dan vind je hem wel).

Jeroen

Ja het is inderdaad toch niet altijd even simpel hoor Jeroen!
Het probleem bij jouw formule is dat ik dan soms weer een negatieve oplossing krijg.
Als ik bv van A1 to B5, 3 cellen met waarden heb en de rest leeg, dan krijg ik met deze formule -4 als oplossing terwijl het eigenlijk 3 moet zijn.

Toch bedankt voor je antwoord

Steven

Hoi Steven,

De uitkomst is logisch, immers je telt het aantal rijen ipv het aantal cellen. in dit geval 10 cellen over 5 rijen, 3 cellen zijn niet leeg, dus dan gaat het fout.

Tel dus het aantel cellen in het bereik en trek daar het aantal lege cellen van af:
=RIJEN(A1:B9)*KOLOMMEN(A1:B9)-AANTAL.LEGE.CELLEN(A1:B9)

Het resultaat zal nu wel goed zijn.

Jeroen

deze formule zou moeten werken
=aantal.als(bereik;"<>""")+aantal.als(bereik;">0")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan