niet veranderend div/kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0515

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2010
Hallo,

ik maak en site die opgemaakt is in 3 kolommen (links, midden, rechts).
Alle drie in <div>.
Links - menu,
Midden - tekst (anders per pagina)
Rechts - nieuws
Hoe zorg ik dat de kolom rechts op alle pagina's zelfde blijft / dat inhoud van deze kolom op alle pagina's zelfde blijft.

Alvast dank voor de tips.

gast0515

Laatst bewerkt door een moderator:
Drie mogelijkheden

Effe los van Dreamweaver, want daar weet ik niks van:
  1. werken met een template-bestand
  2. werken met een include-bestand
  3. werken met een CMS

Template bestand:
je gebruikt steeds hetzelfde html-bestand als begin-situatie, waarin de vaste inhoud van de rechterkolom is ingevuld

Include-bestand:
de html-code die in de rechterkolom moet komen
zet je weg in een apart bestand
Dit bestand neem je op in de uiteindelijke pagina met een include-opdracht.
Hiervoor heb je wel PHP nodig.

CMS:
Werken met een template
en vaste rubrieken in de rechterkolom.

tecsman,
- cms valt meteen weg (gebruik ik niet),
- template bestand - het is echter wel de bedoeling dat ik inhoud van rechte kolom niet op alle pagina's steeds aan moet passen (dat het maar 1 keer hoeft en dat alle andere pagina's het meteen 'verwerken')
- php ken ik helaas niet

gast0515

Beste

Je hoeft hier geen php kennis voor te hebben hoor!

Maak een bestand 'sidebar.php' aan zet hier bv het volgende in
PHP:
<ul>
   <li><a href="www.google.be">www.google.be</a></li>
</ul>

In al uw andere pagina's kan je deze pagina nu oproepen met volgende php functie
PHP:
include_once("sidebar.php");

Mvg, Dieterken

Beste Dieterken,

dank voor jouw tip.

Waar precies moet ik deze plaatsen:
include_once("sidebar.php");

Tussen <div></div> van de juiste kolom of ergens tussen <head>?
Heb ik daar nog een begin en eind code voor nodig (net als voor de css code)?

Tussen die <div> en </div> waar hij in moet komen.
Er hoort inderdaad een php-tag bij, en je kunt ook include() gebruiken i.p.v. include_once():
HTML:
<div>
    <?php include("vasteInhoud.php"); ?>
</div>
Belangrijk is dat je alle pagina's waar het blokje in moet komen, opslaat als .php bestand en niet als .htm bestand, anders werkt het niet.
De .php uitgang is namelijk voor de server het seintje dat eerst de include in de code geplakt moet worden, voordat de pagina naar de bezoeker wordt gestuurd.
Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hartelijk dank :)

Beste groet,gast0515

hi,

ik heb het geprobeerd maar het werkt niet (doe ik heus wel wat verkeerd want in ben niet thuis met php).
Ik vraag me af - kan ik niet een html pagina maken en daaraan verwijzen in de div op alle andere pagina's?
Of moet het per se php zijn?
Kijk bijgaand het plaatje met aanwijzing wat ik bedoel.
Verschillende div-s.
De groene div moet op alle 30 pagina's, zelfde blijven.

groet, gast0515

Bijlagen

• vaste div.jpg
    vaste div.jpg
    34,7 KB · Weergaven: 18
Volgens mij bestaat er niks van HTML met een include functie dus moet het php zijn.
kan je misschien even de code kopieeren wat je nu gedaan hebt zodat we misschien het probleem zien?

Mvg,
Robert

Ik vraag me af - kan ik niet een html pagina maken en daaraan verwijzen in de div op alle andere pagina's?
Ja en nee! Het zou kunnen met een <iframe>, maar frames en ook iframes zijn absoluut verwerpelijk. Het zou ook nog met een <object>-element kunnen, maar daaraan kleven ongeveer dezelfde bezwaren.

Blijven over: een DW-template gaan gebruiken (daar heb ik zo m'n bedenkingen tegen) of de server-side oplossingen, zoals tecsman al zei. Dan kan je (via je html-code) opdracht geven je "groene div" op elke pagina te laten plaatsen, terwijl je maar 1 bestandje hebt met (het fragment van) de groene div.
Als het niet lukt via de methode van nr. #6 hierboven, dan:
  1. zit er een foutje in de code, of heeft de pagina geen .php uitgang in plaats van .htm gekregen; òf:
  2. de server van je site ondersteunt geen php.
Om het tweede uit te sluiten, moet je even dit bestandje php-test.htm downloaden. Via de Verkenner maak je er de uitgang .php van in plaats van .htm. Vervolgens uploaden naar je server, en kijken wat er gebeurt! (als het goed is, zie je dit)

Is deze proef mislukt (server doet niet aan php), dan zijn er 3 mogelijkheden: overstappen naar een provider die het wel heeft (minder dan € 30,- per jaar incl. een .nl domeinnaam), of proberen of het met shtml wel lukt, of gebruik gaan maken van een Dreamweaver-template (dwt).

Is de proef gelukt, dan zit er iets scheef in je code, en volg ik quintoo: heb je een online testpagina, of anders de complete code die je gebruikt?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
hoi,

- alle pagina's van mijn site zijn nu .php in plaats van .html
- css code voor de pagina die steeds herhaald wordt komt niet over met css code van andere pagina's
- <?php include("vasteInhoud.php"); ?> tussen de div tags waar de herhalende pagina aanwezig moet zijn

en hij doet het :-)

Hoi gast0515,
Ha, mooi dat ie nu werkt! :thumb:
=====
- css code voor de pagina die steeds herhaald wordt komt niet over met css code van andere pagina's
Als dat een probleem is, kan je dan even een link naar een testpagina geven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan