Niet volledig overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddy_v

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2002
Hallo,

Ik ben bezig met een database voor een autovoorraad bij te houden.
Daarbij worden eerst alle aanwezig part nummer in het systeem ingevoerd in de tabel begin-voorraad. En daarna wordt in een tabel Retour en een Tabel Verbruik het gebruik van de onderdelen bij gehouden.

Nu wil ik op een gegeven moment ook de actuele voorraad van de auto zien
Daar voor heb ik de Query Actule voorraad
Helaas worden daarin de part nummer waar bij nog geen verbruik en retour is is geboekt niet weer gegeven.
Wat doe ik fout??

Bijlagen

Gebruik voor de velden waarvoor geen waarde wordt gevonden in de gekoppelde tabellen, de functie Nz:
Code:
SELECT DISTINCTROW [Begin voorraad].[part nr_voorraad], 
[Begin voorraad].Aantal_voorraad, 
Sum(Nz([gebruikt].[aantal gebruikt],0)) AS [Aantal gebruikt], 
Sum(Nz([Retour].[aantal_retour],0)) AS Aantal_retour, 
[Aantal_voorraad]-[Aantal gebruikt]+[Aantal_retour] AS [Actule voorraad]
FROM ([Begin voorraad] 
LEFT JOIN gebruikt ON [Begin voorraad].[part nr_voorraad] = gebruikt.[Part nr_gebruik]) 
LEFT JOIN Retour ON [Begin voorraad].[part nr_voorraad] = Retour.[part nr_Retour]
GROUP BY [Begin voorraad].[part nr_voorraad], [Begin voorraad].Aantal_voorraad;

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie..

Waar waar moet ik dit neerzetten??

Is dat waar ik de berekening maar voor de voorraad??

Kijk naar de formule in het veld "Actule voorraad" voor het gebruik van de nz functie. De sql code kun je vinden in de ontwerpweergave van de query bij menu "Beeld" > "SQL".

Je kunt de joins ook instellen in de ontwerpweergave van de query door met de rechtermuis te klikken op het verbindingslijntje tussen de tabellen. Er komt een submenu en daar kies je voor "Join-eigenschappen".

Zie bijlage:

mvg
Charles

Bijlagen

Ja ja..

Ik ben al een heeeel tijd op weg..
Maar nu heb ik de database uitgebreid nu werkt de berekening niet meer.

Als ik query tbl_onderdelen wil openen begint hij te zeuren om "PARAMETER WAARDE OPGEVEN"

Wat doe ik nu weer niet goed :-(

Bijlagen

Dat komt omdat je een niet bestaande parameter vraagt. Dit is de melding die je krijgt:

PARAMETER WAARDE OPGEVEN
Tbl_Onderdelen.Tbl_Onderdelen!begin voorraad
=Tabelnaam =Veldnaam en deze bestaat niet in je tabel "Tbl_Onderdelen".

Verder ga je rekenen met veldnamen uit een Query. Deze Query moet je dan wel toevoegen aan de Query "Tbl_Onderdelen Query".

Ik heb je query aangepast. Er komt nu geen melding meer. Voer wat data in en controleer of de query zo klopt.

Kijk anders even op onderstaande link. Het is een gratis cursus Access. Als je die gevolgd hebt, dan ken je de basis begrippen van Access (Tabellen, Querys, Formulieren en Rapporten maken)

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

mvg
Charles

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Wel een beetje vreemd deze waardes heb ik niet zelf ingegeven.
Maar gekozen uit de mogelijkheden. in OPBOUWEN.

Ben erg benieuwt naar je aanpassing. Maar helaas ik zit nu op mijn werk en kan het niet uitproberen..

Ga straks thuis weer meteen verder stoeien.

TOPPIE!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan