• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuw aantal klanten per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Vena

Ik loop echt al een aantal dagen te stoeien hiermee en heb meerdere dingen geprobeerd. Ik heb echt niet de intentie om dit even door jullie te laten opknappen, het ontbreekt me echter aan kennis om dit werkend te krijgen. Ik ben het met je eens dat ik beter uit had moeten leggen waar ik hulp bij nodig heb.

Laten we opnieuw beginnen.

In bijgevoegde file vullen Accountmanagers de salesscores in. Zo heeft Piet in Februari 2016 voor 1000euro aan boeken verkocht aan klant Janssen, en Thomas in December 2015 voor 1200 euro aan Kaarsen aan klant de Wijs.

Uitdaging

Ik wil een overzicht maken van het aantal nieuwe klanten per maand, per categorie. Uiteindelijk zal ik een draaitabel gaan maken met de categorieen als kolomlabels , en de maanden als rijlabels. De output is dan X nieuwe klanten binnen categorie Y in maand A.

In kolom A wil ik daarom het woord NIEUW laten verschijnen als een Accountmanager een nieuwe klant heeft binnengehaald binnen een bepaalde categorie. Een klant krijgt kenmerk NIEUW als deze voor het eerst in gescoord binnen een bepaalde categorie.

Hoop dat ik zo e.e.a. heb kunnen verduidelijken en dat jullie me kunnen helpen. Kolom A zal vervangen moeten worden door een formule.

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand.xlsm

Ze komen weliswaar op een andere plek, maar zet onderstaande eens in A2 en verder naar onderen.
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((B$2:B2=B2)*(C$2:C2=C2)*(D$2:D2=D2))=1;"Nieuw";"")

HSV, Dank voor de moeite. Jouw formule houdt echter geen rekening met de datum. Er zal een KLEINSTE component in moeten zitten, om te bepalen wanneer de klant is binnengehaald.

Zie bijgevoegd bestand. F15 is de vroegste datum in de range, waardoor A15 NIEUW aangeeft. Er wordt nu echter niet gekeken naar de vroegste datum binnen de categorie. De groene velden zouden eigenlijk NIEUW moeten zijn.

Kan iemand me op gang helpen?

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand.xlsm

Je eigen formule in kolom A is goed Roel.

Twee dingen:
1. Sluit de formule af als matrixformule (Ctrl+Shift+Enter ipv alleen Enter.
2. Gebruik geen hele kolommen in de formule maar bv. C2:C1000, Dat scheelt enorm aan rekenkracht (geheugen/snelheid berekeningen).

Laatst bewerkt:
Dank allemaal, issue is opgelost. Ik heb nu deze formule gebruikt.

Code:
{IF(SMALL(IF(($I$2:$I$9999=I2)*($K$2:$K$9999=K2);$M$2:$M$9999);1)=M2;1;"")}

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan