nieuw beelscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

infinitelau

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2012
Ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen voornamelijk voor gamen, maar ik heb een redelijk oud scherm met alleen een vga kabel. Ik heb momenteel een v223hq, is het nodig om een nieuw beeldscherm te kopen of kan zal ik niet veel verschil merken als ik een nieuwe koop?

Als er een DVI-A, I, D of HDMI aansluiting aan je videokaart zit, is het beter (en zeker als je gaat gamen) om een scherm te kopen met zo'n aansluiting. Eerder genoemde kunnen namelijk (in tegenstelling van VGA) digitaal (dus HD) signalen door sturen. Met HDMI komt er dan weer bij dat er ook geluid over gespeeld kan worden, maar als je daar een geluids-setje voor hebt, is dat niet nodig.

Je zal ook moeten kijken naar het contrast-ratio, hoe hoger zonder dynamisch contrast, hoe beter. (Dynamisch contrast past het scherm automatisch aan op het 'gedetecteerde' bezigheid op het scherm. Dus bij veel wit in het scherm, word het scherm meer verlicht zodat het veller is. Met een donker beeld word 't extra donker gemaakt zodat zwart nog zwarter is. Het nadeel was altijd dat omdat dit over het hele scherm gebeurde, én er een vervelende 'lagg' (vertraging) in zit, het scherm compleet donker word, dus ook op de lichte plekken. Tegenwoordig is hier wat nieuws voor, plaatselijke dynamische contrast, dus op donkere plekken word het donker, en op lichte plekken word het lichter, hoe het met de vertraging zit weet ik zo niet.

Maar goed, er zit dus een duidelijk verschil tussen VGA en HDMI / DVI. Waarschijnlijk ga jij pas verschil merken zodra je een beeldscherm aanpast met een LED-backlight i.p.v. CCFL. LED maakt het beeld net wat scherper dan CCFL.

Kleine aanvulling, deze 3 schermen hebben een LED backlight, in ieder geval, volgens het filter dat ingesteld staat Led: Edge-lit. Klik!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Aangezien ik al behoorlijk wat geld kwijt ben voor mijn pc heb ik er liever niet een die +200 euro kost. Dan zou ik liever zoiets als dit hebben http://www.alternate.nl/html/produc...ptional&articleId=919404&className=monitorLCD. Of deze als het nodig is http://www.alternate.nl/html/produc...ptional&articleId=806466&className=monitorLCD.
Is die led backlight erg belangrijk want ik zie er nog niet veel met een led backlight en ze zijn behoorlijk duur.

Laatst bewerkt:
Welke videokaart heb jij in je PC zitten? Overigens, 2 van de 3 schermen in mijn Tweakers link, zijn onder de 200€ :)

Ik durf het verschil tussen CCFL en LED eigenlijk niet te zeggen. Het enige vergelijkings matriaal dat ik heb is mijn 24" CCFL scherm en een 46" LED TV. En het verschil daartussen is gigantisch. (Maar dat komt meer door het verschil in de grootte). Als je tussen die 2 schermen zit te twijfelen, zou ik voor de Iiyama E2473HDS-B1 gaan. Dat vanwege de meerdere aansluitingen (VGA, DVI, en 2x HDMI).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan