Nieuw besturingssysteem voor oude laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
3.253
Ik zoek een nieuw besturingssysteem voor mijn oude laptop.

Liefst een linuxdistributie maar het mag ook iets anders zijn, alles behalve windows of mac.

Nu staat er windows op en die is aan het dichtslibben. Probleem is dat de laptop ondertussen al zo'n 5 of 6 jaar oud is en dat ik enkele 5 of 6 jaar oude programma's erop heb staan waarvan ik de installatiebestanden niet meer heb of terugvind. Dus ik wil windows graag zo houden als hij is om die programma's te raadplegen, maar tevens wil ik windows sparen en een nieuw systeem in dual boot installeren zodat ik voor al het overige werk dat andere OS kan gebruiken.

De specificaties van de oude laptop:

WISTRON GENERIC Rev. A Intel 845G
Intel Mobile Celeron CPU 2.00 GHz
256 MB RAM 133 MHz
20 GB IDE HDD
video: Intel 82845G Graphics 64 MB
netwerk: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet

De netwerkkaart moet niet per se ondersteund worden! Het is handig, maar het moet niet als het niet kan, ik ga er toch niet mee op internet, dat kan ie niet meer aan.

Moet wel draadloos toetsenbord van trust ondersteunen: Trust Vista Remote Keyboard KB 2950

Ook printen en dergelijke is niet noodzakelijk, daar wordt de laptop eigenlijk niet meer voor gebruikt.

De laptop staat nu in een hoekje en doet dienst voor volgende zaken:

1. dvd afspelen, hiervoor wordt de laptop het meest gebruikt, ik gebruik er een externe dvd-writer voor en dit moet het besturingssysteem dus zeker kunnen op deze laptop.
2. cd's afspelen, zou leuk zijn als het besturingssysteem dit kan op deze laptop, maar cdspelers genoeg dus is niet noodzakelijk.
3. heel oude windowsgames spelen zou nog leuk zijn, maar is absoluut niet noodzakelijk.
4. overige kleine zaken.

Het moet ook vlot werken, ik experimenteer weliswaar graag, maar zou daar niet graag mee beginnen op dat oude wrak aangezien het gewoon even moet doen wat het moet doen (zie 4 zaken hierboven).

desktopinterface maakt niet uit,

van de harddisk ben ik van plan zo'n 8 GB te reserveren voor dit nieuwe systeem,
hoe de installatie verder verloopt maakt absoluut niet uit, maar het moet allemaal heel stabiel verlopen en blijven, want de windowsinstallatie moet zeker toegankelijk blijven.

Ikzelf heb vooral ervaring met ubuntu, kubuntu, xubuntu (ubuntu + varianten dus) en mandriva.

Wat ik buiten die vier bovenstaande zaken nog belangrijk vind is ondersteuning voor bluetooth en een compressiesysteem waarmee ik bestanden kan comprimeren en deze ook in windows kan openen.

Uiteraard moet het systeem gratis zijn...

En zoals ik reeds zei is de pc niet verbonden met een netwerk, dus aandacht aan virusbescherming, beveiliging tegen hackers en firewall's is dus eveneens niet nodig.

Iemand enig idee? Alvast bedankt!:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ziet er uit als een laptop die prima voor een linux distro geschikt is!
Intel grafische kaart is prima ondersteunt
Realtek 8139 ook
256 mb is ook wel genoeg, zeker voor een systeem met xfce4 als window manager (of nog beter: lxde)
Ik zou zelf er debian met lxde als window manager kiezen, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Neef ubuntu is wat makkelijker instappen qua dvd afspelen enzo.
 
Ziet er uit als een laptop die prima voor een linux distro geschikt is!
Intel grafische kaart is prima ondersteunt
Realtek 8139 ook
256 mb is ook wel genoeg, zeker voor een systeem met xfce4 als window manager (of nog beter: lxde)
Ik zou zelf er debian met lxde als window manager kiezen, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Neef ubuntu is wat makkelijker instappen qua dvd afspelen enzo.

Mag ik even offtopic, wat is Ixde?
 
ixde ook nog nooit van gehoord eerlijk gezegd :eek:

En ik heb geen angst om te gaan experimenteren met een ietwat vreemdere en uitdagendere linux-distributie zoals debian, maar dat doe ik dan liever op een andere computer, die oude laptop wil ik gewoon zo snel mogelijk werkende krijgen op een eenvoudige linux-distro.

Maar
,
xfce + ubuntu = xubuntu

dus ik denk dat dat de beste keuze is?
 
Helaas, ik vrees dat ik met een probleem zit.

Ik wilde xubuntu gaan installeren, de laadbalk loopt vol en daarna verdwijnt het beeld en komt er "out-of-range" op :S

Iemand een ander alternatief voor xubuntu of een manier om 'm binnen de range van m'n scherm te houden?
 
Helaas, ik vrees dat ik met een probleem zit.

Ik wilde xubuntu gaan installeren, de laadbalk loopt vol en daarna verdwijnt het beeld en komt er "out-of-range" op :S

Iemand een ander alternatief voor xubuntu of een manier om 'm binnen de range van m'n scherm te houden?

Je kan de alternate cd voor Xubuntu gebruiken. Dat is een installatie zonder grafische toestanden. Je Xubuntu zal wel precies hetzelfde zijn.

http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/8.10/release/
 
lxde is een windowmanager/desktop omgeving net als gnome, xfce of kde. Alleen is lxde gericht op lichtheid. Het is dus veel sneller en lichter dan xfce.
http://lxde.org/
 
Ik heb xubuntu met de alternate-cde geinstalleerd en dat ging wel. Maar wanneer ik xubuntu nu opstart en het balkje is volgelopen krijg ik weer "out of range" :s
 
Over 11 dagen komt Xubuntu Jaunty uit. Misschien moet je het daar eens opnieuw mee proberen :thumbs:
 
zou dat het verschil mogelijk uitmaken?


in dat geval moet ik misschien eens 8.10 prberen. want wilde momenteel een lts-versie 8.04
 
Dat kan zeer goed zijn. Een besturingssysteem waarin drivers ingebakken zitten om zoveel mogelijk hardware direct te ondersteunt hebben vaak regressieve bugs ;)

Anders kun je altijd eens OpenSuse proberen. Dit systeem heeft commerciële drivers aan boord en het kan zijn dat die wel werken.
 
Goed ik ga die Opensuse morgen eens proberen.

Die 8.10 heb ik geprobeerd en die heeft hetzelfde probleem + een extra probleem: zowel tijdens de installatie als tijdens het opstarten lijkt de laptop "gestimuleerd" te moeten worden, iets heel raar: de computer leek niets meer te doen, de harde schijf ratelde niet, de cddrive deed niets, tot ik op willekeurige toetsen begon te trommelen en dan doet de laptop wel iets. Wanneer ik ophou met op toetsen trommelen blijft de laptop nog even doorgaan maar valt uiteindelijk weer stil, tot ik weer toetsen willekeurig begin in te tikken...

Ik hoop dat Opensuse niet te traag gaat zijn op die laptop, aangezien hij maar 256 MB ram heeft, en kan opensuse overweg met een intel celeron?

Ik was ook Sam Linux al aan het overwegen, iemand daar ervaring mee?
 
OpenSuse kan uit de voeten met 256 MB Ram. Het ligt niet aan de distributie, maar aan de window manager hoeveel Ram er nodig is. Volgens mij verscheept OpenSuse nu met KDE 3.5.x, die zal wel redelijk werken op 256 Mb RAM.
 
goed, ik ga nu opensuse proberen, als die niet werkt ga ik eens beginnen met een top 10 te maken van mogelijke linux-distributies en die 1 voor 1 proberen...

zijn er nog besturingssystemen die het goed zouden doen buiten linux distro's?
 
Ja, DesktopBSD, PC-BSD of FreeBSD. BSD systemen zijn heel erg sterke systemen. De BSD kernel is namelijk al ongeveer 29 jaar in developement dus deze puppy's hebben wel de nodige ervaring met hardware. En je ziet ook niet zo vaak mensen met opstart problemde BSD wereld. Maar om te beginnen in de Unix wereld is Linux toch nog een tikkeltje makkelijker omdat er achter Linux veel commerciële instanties zitten die het ondersteunen.
 
Goed, ik heb enkele linuxdistributies met elkaar vergeleken met elkaar, wat voor desktop ze hadden, wat de systeemvereisten waren, of ze gebruiksvriendelijk waren etc...

En heb een lijstje samengesteld in welke volgorde ik ze ga proberen, (makkelijkste/best passende bovenaan, moeilijkste/minst passende onderaan):

1. Linux Mint
2. PCLinuxOS
3. Mandriva
4. Suse
5. Fedora
6. Ubuntu (al zal die net als xubuntu waarschijnlijk niet werken)
7. Sam Linux
8. Pardus
9. Mepis
10.Opensuse
11. Kubuntu (idem als bij ubuntu)
12. Wolvix
13. FreeBSD-release
14. KateOS
15. DSL
16. Sabayon Linux
17. Myah OS
18. PC-BSD
19. Frugalware
20. Arch
21. gentoo

Als iemand goede raad heeft over 1 van deze distro's, alvast bedankt!;):D Ik hoop dat ze allemaal gratis zijn want dat heb ik nog niet gecheckt. Ik laat wel weten wanneer ik er 1 heb geprobeerd en als deze niet bleek te werken...
 
Ik krijg deze foutmelding bij Linux Mint:

MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-API

Die kreeg ik bij xubuntu 8.10 ook, maar het ging wel verder...

Maar net als bij xubuntu 8.10 heb ik bij Linux Mint dat m'n laptop niets doet tenzij ik op toetsen zit te trommelen. Dus volgens mij kan mijn laptop niet onderweg met de allerlaatste linuxkernel ofzo. Iemand enig idee hoe ik dat oplos? Ik ga de Linux Mint lts-versie nu even proberen.
 
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu. Het is eingenlijk Ubuntu met al de codecs voor multimedia reeds geïnstalleerd heb ik mij laten vertellen. ;) En Suse ( Enterprise Linux ) is een commercieel product van Novell ;)

Qua systeemeisen, de meeste distributies gebruiken Gnome/KDE. Om deze werkbaar te draaien is 256 Mb Ram voldoende. Jouw Harde Schijf en Processor zijn meer dan genoeg om Linux te draaien. Intel video werkt meestal ook goed, maar zijn naar mijn ervaring veel te zwak om Compiz te draaien. Maar daar denk ik ook niet dat je het echt als iets ziet dat er gewoon moet opstaan. Het wordt immers een DVD kijk plekje als ik de inleidende post lees ;)
 
Laatst bewerkt:
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu. Het is eingenlijk Ubuntu met al de codecs voor multimedia reeds geïnstalleerd heb ik mij laten vertellen. ;) En Suse ( Enterprise Linux ) is een commercieel product van Novell ;)

Qua systeemeisen, de meeste distributies gebruiken Gnome/KDE. Om deze werkbaar te draaien is 256 Mb Ram voldoende. Jouw Harde Schijf en Processor zijn meer dan genoeg om Linux te draaien. Intel video werkt meestal ook goed, maar zijn naar mijn ervaring veel te zwak om Compiz te draaien. Maar daar denk ik ook niet dat je het echt als iets ziet dat er gewoon moet opstaan. Het wordt immers een DVD kijk plekje als ik de inleidende post lees ;)

Gnome/KDE zou ik voor werkbaar toch maar 512 MB ram nemen.

Xfce draait vlot op 256 mb.
 
Gnome/KDE zou ik voor werkbaar toch maar 512 MB ram nemen.

Ik heb zelf 256 Mb Ram en een 1 Ghz Pentium 3 Processor en Gnome werkt behoorlijk hoor. Applicaties starten wat traag, maar daar blijft het ook bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan